זכויות עובדים    

מהו תהליך פשיטת רגל ומי רשאי לבקש אותו

מקור: pixabay
מעודכן ל-01/2019

מהן זכויות פושטי הרגל ונושיהם

אדם חייב כסף ולטענתו אינו יכול לשלם את חובותיו ייפתח נגדו הליך פשיטת רגל. את הליך פשיטת הרגל רשאי לפתוח האדם שחייב כסף לנושיו או הנישומים עצמם.. החייב יכול לפתוח את הליך פשיטית הרגל אם חייב יותר מ-17,307 שקל.

מטרת  ההליך היא דו-צדדית, מחד, לאפשר לנושים לקבל לפחות חלק מהחובות המגיעים להם, ולחייב  לקבל פטור מחוב שלא יוכל לשלם. הליכי פשיטת רגל שננקטו על ידי חייבים מוגבלים,  לכ-4.5 שנים, ואילו הליכי פשיטת רגל שננקטו בהתאם לבקשה של נושה אינם מוגבלים בזמן.

חשוב לציין כי החייב לא פטור מכלל החובות. כך למשל עבור קנסות, מזונות וכספים שהושגו במרמה יצטרך לשלם.

במקרה של מישהו שפשט את הרגל וכבר החלו נגדו הליכי הוצאה לפועל, אלו יייעצרו על ידי בית המשפט כמו שאר ההליכים המופנים נגד החייב.

מה עושים אם מקבלים התראת פשיטת רגל?  אפשר להגיש התנגדות לבקשה אם יש סיבה מוצדקת כמו חוב שנפרע.  אם יש מחלוקת על החוב החייב יודיע לנושה או יפעל רק לגבי הסכום שאין עליו מחלוקת.

בעקבות הגשת הבקשה לפשיטת רגל בית המשפט יכול להורות על כינוס נכסים שמשמעותו שנכסי החייב מוגנים. דיון בבקשת פשיטת הרגל יתקיים לאחר 6 חודשים לפחות מיום מתן צו כינוס הנכסים, ובמקרים רבים לאחר פרק זמן ממושך בהרבה ואם אם בית המשפט הכריז על החייב כפושט רגל, בשנים שלאחר מכן חלק מנכסי החייב יימכרו לצורך פירעון חלקי של החובות.

עוד חשוב לציין שחייב שנמצא בהליך פשיטת רגל רשאי להגיש בכל עת בקשה למתן צו הפטר, אשר ימחק את יתרת חובותיו.אבל מקובל שיחלפו לפחות 4 שנים מיום מתן צו כינוס הנכסים כדי שיתאפשר לשקול את הבקשה למתן הפטר

חייב המתקשה לעמוד בצו התשלומים החודשיים רשאי להגיש בקשה להפחתת התשלום. אם קיים חשש שהחייב לא יעמוד בתשלום החודשי. אם זה המקרה רצוי להקדים ולהגיש בקשה להפחתת התשלום לפני שמגיע המועד לתשלום כדי שלא ייווצר מצב שבו החייב מפר את חובת התשלום.

מהו צו הפטר האם הוא יעיל? ואיך זה שפושטי הרגל חוזרים לפשוט רגל

פחות פושטים את הרגל