מיסים    רכב ותחבורה    

מהן הטבות המס על אביזרי בטיחות ולמה רשות המסים רוצה לבטל אותן

מעודכן ל-02/2019

רק לאחרונה הודיעה רשות המסים על הטבות מס למערכות בטיחות אקטיביות, אך כעת היא מעוניינת לבטל אותן כי הן הופכות נפוצות מדי

כיום רשות המסים מקנה הטבות מס לכלי רכב על סמך אבזור בטיחות, אלו מתחלקים למערכת בטיחות פסיבית ולמערכת בטיחות אקטיבית על פי המתווה הנהוג כיום. הכלים הפסיביים כוללים מערכת בקרת סטייה מנתיב, שמשמיעה התרעה קולית כשהרכב סוטה מנתיב הנסיעה, שזוכה להטבה של שתי נקודות הטבת מס; וכן מערכת ניטור מרחק מלפנים המשמיעה התרעה קולית כאשר הרכב מתקרב לרכב שלפניו, שזוכה גם היא לשתי נקודות. לעומת זאת, מערכות בטיחות אחרות, אקטיביות יותר אשר מסוגלות להשתלט על מערכות הרכב השונות כדי למנוע תאונה, זוכות לניקוד נמוך יותר. עוד מערכות בטיחות פסיביות הן כריות אוויר, כלוב תא הנוסעים, חגורות בטיחות. מערכות בטיחות אקטיביות כוללות בין היתר מערכות לבלימה אוטומטית של הרכב או סיוע בהיגוי.

לאחרונה הציגה רשות המסים מתווה מס חדש לאביזרי בטיחות לרכב, שכלל הטבות מס למערכות בטיחות אקטיביות, במקום ההטבטות על הפסיביות אך כעת היא שוקלת לצמצם או אפילו לבטל את הטבות המס.

הרשות בוחנת את ביטול ההטבות בעקבות מסמך שפרסם בסוף השבוע האיחוד האירופי. לפי המסמך, כל מכוניות הנוסעים וכל הרכבים המסחריים הקלים שישווקו באיחוד משנת 2020 יצוידו במערכות AEBS כציוד סטנדרטי. מערכת AEBS היא מערכת שמסוגלת לבלום את הרכב באופן אקטיבי ללא התערבות נהג. כך כל יצרן רכב מכל מקום בעולם אם יהיה מעוניין למכור מכוניות באירופה, יהיה חייב לצייד אותן במערכת הבלימה האקטיבית כציוד מקורי. היום רוב המכוניות המיובאות לישראל (מעל 70%) עונות על כללי התקינה האירופית.משמע משנת 2020 רוב המכוניות ייובאו ארצה בכל מקרה עם המערכת שבולמת את הרכב באופן אקטיבי וזוכה להטבת המס.

הסיבה שרשות המסים מבטלת הטבות מס לאביזרי בטיחות היא שמדובר באביזר ההופך נפוץ, ולכן היא בוחנת לצמצם או לבטל את המתווה הנוכחי. כך בוטלו בעבר הטבות לכריות אוויר ו־ABS והשנה בוטלו הטבות למערכות פסיביות, מסוגה של מובילאיי, שהתקנתן  חובה בחוק . כיום על כל המכוניות החדשות המשווקות בישראל מוטל מס קנייה בגובה 83%. הטבת מס מאפשרת לנכות כ־‭16,700‬ שקל, בהתאם למידת הזיהום שפולט הרכב. ממס זה ניתן לקבל גם זיכוי בסכום של עד ‭ 2,500‬ שקל בהתאם לרמת אביזרי הבטיחות שמותקנים ברכב. כל אביזר בטיחות מעניק לרכב ניקוד מסוים, ועשר וחצי נקודות מקנות את ההוזלה המרבית על מס הקנייה.

הביטול המתוכנן מצטרף לעוד ביטולים ש או הורדות של הטבות מס, ובהן רכבים היברידיים וחשמליים, תוך כניסה של התקינה האירופית לרכבים מזהמים.

אלו ההטבות הניתנות כיום וצפויות להתבטל:

מערכת בקרת סטייה מנתיב 1.5

2 מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב 1

3 מערכת בלימה אוטומטית בעת חירום 1

4 מערכת ניטור מרחק מלפנים 1.5

5 בקרת שיוט אדפטיבית 1

6 מערכת זיהוי הולכי רגל 1

7 מערכת לזיהוי רוכב אופניים ואופנועים 0.5

8 מערכת זיהוי כלי רכב ב"שטח מת" 1

9 0.5    ומעלה אויר כריות 7 ו-6 במסחרי

10 מצלמות רוורס 0.5

11 חיישני חגירת חגורות במושבים קדמיים+ אחוריים 0.5

12 מערכת לזיהוי תמרורי תנועה 0.5

נקודות נוסופת הן על פי רמת האבוזר

תקנות המזהמים החדשות ייקרו את כלי הרכב יותר מהצפוי

כמה יעלו לנו הרכבים ההיברידיים השנה