חדשות    

מה אפשר ללמוד ממכרזי הקרקע האחרונים? צפי לירידת מחירים!

הנה הפרטים משני מכרזים שהושלמו לאחרונה בבת ים –  וועדת המכרזים של עיריית בת ים אישרה מכירת שני מגרשים  במחיר הנמוך ב-40% מהערכת השמאי. העירייה אישרה מכירת מגרש אחד ב-47.5 מיליון שקל בעוד שהערכת השמאי עמדה על 78 מיליון שקל וכן היא אישרה מכירת מגרש שני ב-35 מיליון שקל כשהערכת השמאי עמדה על 56 מיליון שקל – סדר גודל של 40% מתחת למחיר השמאי.

מה זה אומר? ראשית, צריך להדגיש כי נעשו מספר מכרזים ובאין הצעות, קיבלה העירייה את ההצעות האלו, שהיו הטובות ביותר. שנית, זה ככל הנראה מעיד על הערכות לירידת מחירים. בכמה? זאת כבר שאלה קשה, אבל ננסה לתרגם את ההנחה בעלות הקרקע להנחה ללקוחות  כדי להבין עד כמה זה משמעותי. במגרש הראשון מתוכננות להיבנות 152 דירות וכן יהיה בפרויקט 500 מ"ר של מסחר, ו-2,000 מ"ר של משרדים. על המגרש של הפרוייקט הצפוי הזה נעשתה הנחה ביחס למחיר שמאי של 30 מיליון שקל – אם נניח (רק לצורך הניתוח הראשוני) שהרוכש מייחס את ההנחה הזו לדירות למגורים, אזי באופן גס ניתן להבין שהרוכש מעריך את מחירי הדירות באזור ב-200 אלף שקל פחות מהשמאי (30 מיליון שקל ל-152 דירות). מחיר השמאי  אמור להיות סביב מחיר השוק, כך שמדובר על ירידה של 200 אלף שקל ביחס למחיר השוק. וזה משמעותי.

אלא שבפועל, הרוכש מייחס חלק מההנחה למסחר והמשרדים. קשה להעריך איזה חלק, ועדיין – חלק משמעותי מההנחה שהוא קיבל נובעת ומרמזת על ירידת  מחירי דירות המגורים. בפרויקט השני מדובר בסיפור דומה – הנחה של 21 מיליון שקל על מחיר שמאי של 56 מיליון שקל. שם מתוכנן בניין דירות של 100 דירות לצד 500 מ"ר של מסחר ו-2,000 מ"ר של משרדים – בהנחה שכל ההפרש נובע מציפיות לירידת מחירי הדירות אזי מדובר על ירידה של 200 אלף שקל לדירה. אבל זה כאמור לא מדוייק – בפועל יש לייחס חלק מההנחה לשטחים האחרים, אבל נראה שחלק מרכזי מההפרש בין המחיר בפועל למחיר השמאי נובע מציפיות לירידת מחירים. בת ים היא דןגמה אחת, זה קורה במקומות נוספים.