זכויות לאוכלוסיות מיוחדות    חדשות    

מה הזכויות המגיעות לחולי דמנציה ואלצהיימר

יש קושי רב  עם מתן זכויות לחולי דמנציה וחולי אלצהיימר. כיוון שהנזק קוגניטיבי ולא פיזי, הוא לא נראה לעין. המבקשים לא יכולים לבקש בעצמם ולא לענות לשאלות של  בודקי ביטוח לאומי .לכן, חשוב לצרף אבחון מגריאטר/ פסיכוגריאטר ולבקש לתאם את ביקור המעריך מביטוח לאומי עם בן משפחה שיוכל לתת מידע על הקשיים.

גמלת סיעוד

מגיעה לחולי דמנציה ואלצהיימר הוא גמלת סיעוד ובהגיעים לגיל פרישה. הגמלה ניתנת למי שזקוק  לסיוע בתחומים הבאים: הלבשה, רחצה, סיוע באכילה. הגמלה ניתנת גם לקשישים הזקוקים להשגחה צמודה, כדי למנוע סיכון לעצמם או לאחרים.

גמלת הסיעוד ניתנת בדמות סיוע במטפל בביתו של האדם או במימון חלופי. גמלת הסיעוד ניתנת רק אם האדם גר בביתו או בדיור מוגן והכנסותיו לא עולות על סכום מסוים.  הגמלה גם לא ניתנת לקשישים המקבלים קצבת שירותים מיוחדים או קצבה ממשרד הביטחון.

החולים זכאים גם למרכזי יום לקשיש. בהם ניתנות ארוחות בוקר וצהריים וניתן להגיע אליהם ומהם חזרה הביתה באמצעות הסעה. בחלק מהם יש גם שירותי כביסה, רחצה ועוד.

קצבת נכות

קצבת נכות ניתנת לאדם שלא הגיע לגיל הפרישה ועקב נכות פיזית, נפשית, שכלית,  ואם כושר ההשתכרות שלו נפגע ב-50% לפחות, ובמקרה של עקרות בית – כושרן לתפקד במשק בית נפגע ב-50% לפחות.

קצבת שירותים מיוחדים

גם קצבת שירותים מיוחדים ניתנת מתחת גיל פרישה.  הקצבה מיועדת, בין השאר, לחולי אלצהיימר ודמנציה שלקו במחלה לפני גיל הפרישה וזקוקים לעזרה של אדם אחר בביצוע פעולות בסיסיות. אי אפשר לבקש קצבה זו אחרי גיל הפרישה.

תנאים נוספים לקבלת הקצבה: המבוטח מבוטח בביטוח לאומי, חי בישראל, וגילו 18 ועד גיל פרישה. תנאי אחר הוא שנקבעה לאדם, על ידי הביטוח הלאומי, נכות רפואית בשיעור 60% לפחות והוא מקבל קצבת נכות, או שלא משולמת לו קצבת נכות אבל הביטוח הלאומי קבע לו נכות רפואית של 75% והוא אינו מקבל קצבה מיוחדת לנפגעי עבודה מן הביטוח הלאומי .או תשלום בעד טיפול אישי או בעד עזרה בבית על פי חוק כלשהו. וכמו כן שהכנסתו החודשית מעבודה אינה עולה על 5 פעמים השכר הממוצע.

תנאי אחר שהוא המטופל  מאושפז במוסד סיעודי או בכל מקום אחר שבו ניתנים שירותי רפואה, סיעוד ושיקום ולא מקבל הטבות על פי הסכם ניידות אלא אם כן ועדה רפואית קבעה לו מוגבלות בניידות בשיעור 100% או שהוא זקוק לכיסא גלגלים ומשתמש בו או שהוא מרותק למיטה. עבור עובד זר דרוש רישיון עסק. ראו כאן: איך לגייס עובד זר בסיעוד

סידור מוסדי עבור תשושי נפש

המדינה מסייעת במימון מוסד סיעודי לקשישים סיעודיים או תשושי נפש שאין באפשרותם לממן לבד את השהות במוסד הסיעודי. גובה העזרה נקבע בהתאם להכנסות. את הסיוע מקבלים מלשכת הבריאות.

תג נכה

כיום אפשר לקבל תג נכה גם אם הרכב רשום על קרוב משפחה. בעלי רכב הנושא תג חניה לנכה זכאים לשלם עבורו אגרת רישוי מופחתת,. סכום האגרה המופחתת הוא 27 שקל בלבד

האגרה המופחתת ניתנת בתנאי שהרכב רשום על שם הנכה או על שם בן/בת זוגו, או על שם האפוטרופוס של הנכה.

  • במקרה של בני זוג שאינם רשומים כנשואים, נדרש אחד מהמסמכים הבאים:
    • חוזה או הסכם נישואין
    • הסכם ממון
    • תצהיר מעורך דין כי השניים חיים ומנהלים משק בית משותף כבני זוג.
  • האפוטרופוס של הנכה יכול להיות:
    • הורה של ילד נכה (עד גיל 18)
    • מי שמונה על ידי בית משפט לשמש כאפוטרופוס של הנכה. במקרה זה יש לצרף מסמך המאשר זאת.

רשלנות רפואית – מתי כדאי לתבוע

עמית סיעודי לא הספיק למשוך את קרן הפנסיה – הקרן תשלם לילדיו את הסכום בבת אחת