משפט    

רשלנות רפואית – מתי כדאי לתבוע

מעודכן ל-08/2019

אתם חושבים שמוסד רפואי, קופת חולים או בית חולים, גרם לכם נזק ואתם תוהים אם כדאי לתבוע. מדריך זה בשבילכם. הבעיה העיקרית עם תביעה של גופים רפואיים היא שהם גופים חזקים ויש להם סוללת עורכי דין. לכן צריך לפעול בתבונה.

ההגדרה הפורמלית לרשלנות רפואית בפסיקה, ולא בחוק, היא "מתן שירותים רפואיים תוך סטייה ברמת הזהירות הסבירה שלה, כאשר סטייה זו גרמה נזק למטופל, שלא היה נגרם אלמלא סטייה זו”. התביעה לא חייבת להיות כלפי רופא  אלא יכולה להיות גם כלפי כל אחד מהצוות הרפואי, אחות,  טכנאי ורוקח ואף מי שעוסק  במקצועות פרא-רפואיים.

עילות להגשת תביעות רשלנות רפואית

העילות השכיחות שבגינן ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית הן:

טיפול מיותר – טיפול שגרם לנזק ולא היה בו צורך או ניתוח מיותר

אבחון שגוי – מקרה שבו רופא אבחן לא נכון את המחלה, אף שהיה יכול לזהותה

אבחון מאוחר – גם אם המחלה אובחנה בשלב מאוחר והיה ניתן לאבחן אותה קודם, זו עילה לתביעה

מינון לא נכון בתרופה – מינון לא נכון של תרופה שהחמיר את מצבו הנפשי או הפיזי של המטופל הוא עילה לתביעת רשלנות

ביצוע ללא הסכמה או ללא ידיעת ההשלכות – במקרה של ביצוע  ניתוח או טיפול ללא ההסכמה ואפילו אם לא יידעו את המטופל על תוצר הטיפול והשלכותיו מדובר ברשלנות. כמובן שאי אפשר להחתים חולה דמנציה או אדם מטושטש בהשפעת תרופות על הסכמה.

סיבות נוספות הן ניתוח רשלני, כמו מיקום לא נכון או אי-השלמת הטיפול. רשלנות נוגעת גם לילוד ולאם בהליך הלידה. מדובר ברשימה חלקית שכל הזמן מתעדכנת.

גורמים שעלולים להקשות על תביעת רשלנות

בהרבה מקרים תביעות רשלנות נופלות בגלל הקושי לקשר בין סיבה לתוצאה. כמו כן עורך דין טוב יבחן גם את הכדאיות הכלכלית של התביעה בהתאם לעלויות ופרמטרים נוספים. קושי נוסף הוא לאתר מומחה רפואי שיסכים להעיד נגד הרופאים.

התיישנות רשלנות רפואית

זמן מקסימלי להגשת תביעת רשלנות רפואית, הוא 7 שנים לאחר קרות עילת התביעה בין אם מדובר במעשה או מחדל רשלני (למשל – טעות באבחון) ובין אם מדובר בנזק (למשל שבירת שן תוך כדי טיפול שיניים).  עם זאת, יש חריגים:

אם הנזק לא אירע מיד לאחר הטיפול  או אם התובע לא היה מודע לנסיבות הרפואיות של הרשלנות, יוכל להגיש תביעה מהרגע שבו נודעו לו העובדות או מקרות הנזק. ומכאן תחל תביעת ההתיישנות עד 10 שנים מיום היוודע העובדות.

ברשלנות בגין לידה או הירון לילוד ההתיישנות תחול רק לאחר שבע שנים מיום שהפכו הילודים לבגירים. פגיעות נפוצות המהוות עילה לתביעות מסוג זה הן שיתוק מוחין, פיגור שכלי ובעיות התפתחות.

איך להגיש תביעה נגד רשלנות רפואית

כיוון שמדובר בתביעה מורכבת כדאי להיעזר בעורך דין המתמחה בכך. חשוב להצטייד בכמה שיותר מסמכים המוכיחים את הטענה. אז יש להיעזר ברופא מומחה.

לכל מטופל יש זכות לקבל העתק של רשומה רפואית. הרשומה כוללת את כל המסמכים והתיעוד הנוגעים למצבו הרפואי של החולה, כגון – התיק הרפואי, צילומים, גליון אישפוז, הרדמה וכו'. עם זאת, עותק של התיק הרפואי כרוך בתשלום. כמו כן בלי אישור מומחה רפואי אי אפשר להגיש תביעה.

תביעה אזרחית עד לסכום של 2.5 מליון שקל (ביום הגשת התביעה), תוגש לבית משפט השלום. תביעה מעל לסכום זה תוגש לבית משפט המחוזי.

פיצויים בתביעת רשלנות רפואית

פיצויים על תביעת רשלנות יכולים להיות פיצויי ממון בגין אובדן כסף בגין הטיפול או פיצוי נזק, למשל אובדן נכס, נוחות, רווחה גופנית, או שם טוב, או חיסור מהם, וכל אבדן או חיסור דומים.

תביעת רשלנות במקרה פטירה

במקרה של מטופל שנפטר כתוצאה מרשלנות רפואית:

  • יש זכות תביעה לעזבון המנוח, ובמקרה שביהמ"ש פוסק פיצויים, הם מועברים לעזבון.
  • תלויים במנוח שניזוקו כלכלית עקב מותו, זכאים אף הם להגיש תביעה.

סיכויי הצלחה

רוב תביעות הרשלנות נגמרות בהסדר ולא מגיעות לבית המשפט. יש להתחשב בכך שאם תפסידו בתביעה תחויבו בהוצאות משפט.

כמה עולה

עלויות התביעה כוללות את אגרות בית המשפט המקובלות, שכ"ט עורך דין, עלות קבלת חוות דעת מומחה ואיסוף החומר מהמוסד הרפואי.

אגרת בית משפט: כ-700 שקל

עלות חוות דעת:  בתחום רפואת השיניים העלות נעה בין 6,000 ל-12,000 שקל , ובתחומים רפואיים נוספים עשויה להגיע אף ל-20,000 שקל ויותר.

שכר טרחה:  20%-30% מגובה הפיצויים

עלות הוצאת מידע רפואי:

  • חמש שנים אחורה ממועד הבקשה, תהיה בעלות של 10 שקלים.
  • עלות קבלת העתק של רשומה רפואית ממוחשבת המכילה מידע לתקופה של יותר מחמש שנים אחורה ממועד הבקשה אבל לא מוקדם יותר משנת
  • 2011, תהיה בהתאם למחירון שירותים רפואיים

המוסדיים לא מגנים על הכספים שלכם: כמעט לא הגישו תביעה על רשלנות

השקעתם בניירות ערך והפסדתם הכל (ואפילו נוצרו לכם חובות) – ייתכן שגם הבנק אשם (ברשלנות)

חמאה בזול: שופרסל תמכור חמאה הולנדית מתחת למחיר הפיקוח