קריירה    

מה זה מדען נתונים ואיפה לומדים את זה

מעודכן ל-03/2019

מדע הנתונים הופך למקצוע מבוקש יותר ויותר שכבר החלו ללמד אותו באוניברסיטאות

היום אנחנו בעידן הנתונים, נצברים נתונים במה שאנחנו מזינים באינטרנט, ערים חכמות יודעות עלינו פרטים וודאי המדינה. המידע הגדול ביותר אי פעם יצר צורך במקצוע חדש מדען נתונים, שינתח את המידע הזה ויפיק ממנו תובנות וערך. לאחרונה דיווחנו על ביקושים גוברים למשרה זו

ב-2018 לבדה נפתחו  480 משרות בתחום ובינואר 2019 בלבד נפתחו 55 משרות, ו-320 משרות שנפתחו קודם עדיין לא מצאו מדען נתונים. כלומר, המשמעות של נתון זה היא  שמדעני נתונים חסרים היום בשוק.

גם האקדמיה  כבר הכירה בצורך בהכשרת מדעני נתונים, למשל בתוכנית הרב שנתית של המועצה להשכלה גבוהה לשנים 2022-2017. המל"ג כבר הגישה את תוכניות הלימודים שברצונה לפתוח בשנים הקרובות מדעי הנתונים היה התחום שבו המספר הגבוה ביותר של תוכניות אושרו להגשה ע"י המל"ג – 19 תוכניות לתואר ראשון ושני. המוסדות האקדמיים טרם קיבלו אישור סופי, אך עדיין מסתמנת מגמה.

מדעי הנתונים הפכו בשנים האחרונות לתחום רב השפעה בעולם ההייטק ובמחקר האקדמי. המקצוע דורש כישורים במתמטיקה, בסטטיסטיקה ובמחשבים .

 

מה זה מדען נתונים ואיפה לומדים

מדעני נתונים משתמשים באלגוריתמים של למידת מכונה כדי להפיק באופן אוטומטי תובנות ותחזיות מנתונים מגוונים – ממידע גנטי, דרך נתונים כלכליים ועד למאמרים אקדמיים.  המוסד האקדמי הראשון בישראל שהחל ללמד את התחום היה הטכניון, לפני שלוש שנים. גם באוניברסיטה העברית מציעים מספר תכניות לימודים לתואר ראשון ושני במדע הנתונים, ביניהם תואר בסטטיסטיקה ומדע הנתונים, ואוניברסיטת בן גוריון שבבאר שבע הודיעה שבשנה הבאה תפתח מסלול ללימודי תואר ראשון בהנדסת נתונים. כמו כן מופעלות מספר תכניות עם התמחות במדעי הנתונים שכבר מוצעות לסטודנטים באוניברסיטה, כמו לימודי מדעי המחשב עם התמחות במדעי הנתונים.

מדע הנתונים ייחודי בכך שהוא  תחום חדש שנפתח, מה שלא קרה כבר שנים.

התחום משלב יכולות משני תחומים עיקרים – מדעי המחשב וסטטיסטיקה וכן יכולות שנובעות מאופטימיזציה, תורת המשחקים וכו'. בפרויקט הגמר בתואר הראשון בטכניון נותנים לסטודנטים כמות רבה של נתונים והם נדרשים להבין מה חסר להם, מאיפה אוספים את הנתונים, להגדיר כמה מקום הם צריכים בענן כדי לשמור אותם, לשפר אלגוריתמים לניתוח וכו'.

קהל היעד

. הפרופיל הטיפוסי למדען נתונים יהיה מישהו שטוב במתמטיקה, שאוהב לעבוד עם מחשבים ושנתונים מעניינם אותו.

במחזור הראשון בתוכנית בטכניון היו 25 סטודנטים בלבד, ובמחזור השלישי שהתחיל השנה המספר כבר עמד על פי שלושה. .

כמו כן יש קורסים אינטרנטיים שמלמדים את התחום,  אך בטכניון מסייעים לסטודנטים גם להשתלב בתעשייה ובין היתר  התמחויות קיץ ביחידות בצבא, חברות הייטק וסטארט-אפים.וגם מאתרים בשלב מוקדם סטודנטים מצטיינים כדי לעודד אותם להמשיך למחקר".

מדעני נתונים באוניברסיטת תל אביב

באוניברסיטת תל אביב מעוניינים להשיק בקרוב תוכנית בתחום לתואר ראשון ושני. נוצר הצורך באנשים שיבינו מה הבעיה העסקית,  אומרים באוניבסרסיטה, מה הנתונים שנוגעים לאותה בעיה, ולחבר אותם לאלגוריתמים שיכולים לענות על הבעיות העסקיות. ישראל הפכה למרכז (hub) שבו ארגונים בינלאומיים פותחים את מרכזי מדע הנתונים שלהם, בגלל כוח האדם, האופי של היזמות והחדשנות ויכולת העבודה העצמאית שחלק מהאנשים פיתחו בצבא. זה מקצוע יחסית חדש וצעיר והיכולות לחקור ולפתח פתרונות חדשים היא מאוד גדולה. פתחו תוכניות ב-MIT, סטנפורד, קולומביה, באוניברסיטאות מובילות באירופה ובמזרח .

לגבי תוכנית הלימודים העתידית באוניברסיטת  אומרים שם שינסו לפתוח את התוכנית בשנה-שנתיים הקרובות. זו תהיה תוכנית תלת שנתית ייחודית וקטנה, כרגע  מתכננים שיהיו בה 50-40 סטודנטים בשנה. התוכנית תהיה קשה ושאפתנית, עם חתך קבלה מאוד גבוה. שמיועדת לאנשים עם יכולת למידה מהירה ורצון לכבוש את השוק מהר, ומי שירצה לקבל תואר מהנדס או להשלים תואר שני יוכל לעשות זאת בתוספת שנת השלמה בלבד. התוכנית תשלב רקע תיאורטי עמוק במתמטיקה, קורסים אפליקטיביים בתחום מדע הנתונים כמו תחומי מערכות מידע בעידן הביג דאטה, והרבה קורסי בחירה ייחודיים כמו יישומי למידה עמוקה בתעשייה, ויזואליזציה של נתונים, פרטיות ואתיקה.

אם טרם התמחתם במדע נתונים תשמחו לדעת ש 31% ממדעני הנתונים בישראל הגיעו מתחום הנדסת התוכנה, 15% הגיעו מתחום מערכות המידע ו-14% בוגרי תארים בתחומי המדעים המדויקים. 6% מהם דווקא הגיעו מתחום מדעי החברה, ו-4% בכלל למדו ביולוגיה.

המשרות שצפויות להיעלם

מה המשרות הכי טובות ל-2019