חדשות    

מה חשוב לבנק ישראל, מחירי הדירות או התדמית שלו?

בנק ישראל אובד עצות. הנגיד, פרופ' סטנלי פישר מדבר זה שנים על מלחמתו במחירי הדיור , אך בפועל המחירים ממשיכים בכיוון מעלה. ומי אשם בכך? בין היתר – בנק ישראל שהפחית את הריבית בשנה האחרונה לשפל של 2.25%. בריבית כזו, רוכשים פוטנציאלים רבים שישבו על הגדר החליטו לחזור לשוק ולקחת משכנתא זולה.

על רקע זה, מדווח ערוץ 2 שבבנק ישראל מתכננים מהלך התערבות כדי להפחית את הביקושים לדירות. בבנק שוקלים הגבלה על הבנקים לפיה יתאפשר לרוכשי דירות לקחת משכנתא בהיקף של עד 50% מערך הדירה, כלומר הפחתת המימון ביחס למצב כיום (60%). עם זאת, בכדי לא לפגוע בזוגות הצעירים  ההגבלה הזו לא תחול עליהם בדירות של עד 1.5 מיליון שקל.

נו באמת, זה יעזור? ההגבלה הזו, תביא לכך שהרוכשים ירוצו ל-AIG כדי להגדיל את שיעור המימון, זה יעלה להם יותר כסף (ריבית גבוה יותר), זה יעזור לחברת הביטוח – AIG, זה גם יתרום לבנקים, זה יפגע בציבור, וממש לא בטוח שזה יזיז משהו בשוק הדירות. בפועל, רק הדיבורים על תוכנית כזו, יגרמו לאנשים להזדרז ולרכוש דירות, עוד לפני שהמגבלה תיושם, ומכיוון שהיישום לוקח זמן (חודשים רבים, במיוחד כשאנחנו בתקופת בחירות), אז עצם הרעיון ופרסומו הוא מחדל, המטרה שהוגה הפוכה – זה יזיז אנשים לרכוש עכשיו דירות, זה יעלה ביקושים, זה יעלה מחירים. גם להדליף צריך בשכל!, אלא אם זה לא באמת מעניין את בנק ישראל מה קורה בשוק הדיור, אלא בעיקר מעניין אותו איך התדמית שלו בעיני הציבור.