מדריכי צרכנות    

מה מסתתר מאחורי הקלעים של מסעדות יוקרה?

pixabay
מעודכן ל-02/2020

המלצר מספר לכם שהאוכל שהזמנתם טרי ומבושל במקום – אבל האם זה באמת כך? וגם: עוד כמה דברים שכדאי שתדעו לפני שאתם מזמינים מקום במסעדה הכי טרנדית בעיר – קראו והפנימו

חולמים על ערב רומנטי עם ארוחה מפנקת במסעדה נחשבת? אם אתם סבורים שהמנות המוגשות לכם מוכנות מהמרכיבים הכי טובים וטריים שקיימים בשוק, כדאי שתתעוררו מהפנטזיה. מלצרים שעבדו במיטב מסעדות היוקרה בעולם חושפים סודות מהמטבחים של המסעדות היקרות בעיר, ואף מספקים טיפים לסועדים הפוטנציאליים.

המלצרים בכתבה לא עבדו במסעדות ישראליות, אבל הסודות שמסתירים מכם השפים והמלצרים הם ללא חוצי גבולות.

משקרים לגבי האיכות

אולי תופתעו לגעת, אבל לא כל מרכיבי המנה הם באמת מאיכות עלית. "כל המסעדות בעולם משקרות לגבי המקור של האוכל. גם אם לא מדובר בשקר של ממש, הן בוודאי מייפות את התמונה האמיתית", מסביר אחד המלצרים. "השף יכול 'להעלים עין' במרכיבים מסוימים, בתיבול או בירקות.  הרי רק בבדיקה במעבדה ניתן אולי להבחין אם הירקות באמת אורגניים, ויש כאן אפשרות לחיסכון בחומרי הגלם".

האם כל המרכיבים באמת טריים?

אנשים נוטים להאמין שהאוכל שמוגש להם צמח בגינת ירק פסטורלית או רעה באחו ירוק – ובכן, הוא לא", מודיע מלצר שעבד במסעדה ניו-יורקית מכובדת. "לרוב המרכיבים נקנים בחנות סיטונאית בעיר". אותו מלצר טוען בכנות ישירה כי "הסועדים הם טיפשים אם הם מניחים שכל הרכיבים מגיעים מאיזו חווה. לרוב הסועדים אין מושג בכל הקשור להבנה באוכל. הם פשוט שמחים שהם לא צריכים להכין את הארוחה בעצמם". לכן הוא מדגיש: אם לא כתוב במפורש בתפריט שהרכיבים מגיעים מחווה כזו או אחרת, קרוב לוודאי שהם נקנו בחנות סיטונאית.

לא הכול מבושל במקום

האקסיומה הבאה אולי תפיל אתכם מהכיסא, אבל אם הנחתם שהאוכל תמיד מיוצר באותו היום, שוב יש בידיכם טעות. במרבית המנות אף יש רכיבים מוכנים שנקנו בחנות. למשל, מלצר שעבד באחת המסעדות הידועות מגלה כי "העוף בסלט הוכן מראש והגיע מאריזה משומרת, ופרוסות חזה העוף יצאו מהפריזר". לכן הוא ממליץ להזמין בזהירות ולהתמקד במנות ה'ספיישל' שהשף גאה במיוחד שהכין בעצמו.

מחזור רכיבים ממנה למנה

מרבית הסועדים לא יודעים את הסוד הבא: מסעדות משתמשות באותם רכיבים למנות שונות. אולי  בפנטזיה שלכם כל הרכיבים במנה מיוצרים במקום ועבורה, אך בפועל המרכיבים בדרך כלל ממוחזרים ממנות אחרות. מלצר במסעדה שמגישה פירות ים מספר: "אחת המנות האהובות במסעדה היא מנת הלובסטר, ואנשים מטורפים על הרוטב שלה, אבל בעצם מדובר בציר של מרק מקופסה".

איך תוודאו שלא עובדים עליכם?

ההמלצה החמה ביותר ששמענו מאיש מקצוע היא לקרוא היטב את התפריט. המנות המומלצות הן לרוב גם המושקעות יותר קראו על המנות בעיון. המנות המומלצות הן לרוב גם המושקעות יותר.

דעו מה לשאול:  בשביל לקבל את התשובות הנכונות, צריך לדעת כיצד להציג את השאלה. למשל, במקום לשאול אם הדג טרי, תשאלו אם מטפלים בו במסעדה או אם הוא קפוא. כמו כן, אם לא כתוב שמדובר בדג שהגיע מהאזור, אז הוא כנראה דג שהוקפא.

יש גם יוצאים מהכלל

מלצר שעבד בכמה מסעדות עלית בניו יורק מודה שלא כולן מצדיקות את המחיר. עם זאת, הוא מסכים כי במסעדות הידועות והיקרות אפשר להאמין אם כתוב בתפריט שהירקות נקטפו בחווה אורגנית, שכן כך מצדיקים במקום את המחיר הגבוה. עם זאת, הוא ממליץ שלא לאכול במסעדות יקרות שלא זכו לביקורות טובות.

כמה עולה לצאת לשתות ב-2020? פי 12-7 יותר ממחיר הקנייה

כמה עולה מנה במסעדת שף לעומת מסעדה רגילה