חדשות קרנות נאמנות    

מה עדיף קרנות מחקות או תעודות סל?

את מי מחקות הקרנות המחקות? מדוע הציבור נוהר אליהן? ולמה הן יהפכו בעתיד?

הקרנות המחקות מנהלות כבר 26 מיליארד שקל, ומדובר בכסף גדול עבור תחום שנולד רק לפני כשש שנים. הקרנות האלו הוקמו אז על ידי מנהלי קרנות הנאמנות כדי לתת מענה לתחרות מול תעודות הסל שמשכו את הציבור, והן סיפקו את הסחורה.

מנהלי תעודות הסל נפנפו אז במוצרים עוקבי מדדים שונים ומגוונים (מניות, אגרות חוב, סחורות ועוד) המחויבים לספק את תשואת המדד, לצד מסחר שוטף (על פני כל שעות המסחר, ולהבדיל מהקרנות שנסחרות ברובן רק בעת הסגירה) ודמי ניהול נמוכים.

זאת ועוד, לתעודות הסל המתבססות על ניהול פאסיבי (אין בהם ניהול אקטיבי של כספים) היתה רוח גבית חזקה – מחקרים שונים הראו שלאורך זמן קשה וכמעט בלי אפשרי להכות את המדדים (לספק תשואה עודפת), ואם כך, אז כמובן שהשקעה במדד, דרך תעודת הסל, כדאית.

אפס בדמי ניהול!

על רקע זה, זרמו כספים רבים לתעשיית תעודות הסל, ובקרנות הנאמנות החליטו להשיק את הקרנות המחקות שנותנות מענה להשקעה במדדים. הקרנות המחקות פשוט מחקות את מדד הייחוס (מדד מניות, מדד אג"ח, או מדד אחר), הן לא מבטיחות את התשואה של המדד, אלא "שואפות להניב את תשואת המדד". יש להן אמנם חסרונות לעומת תעודות הסל ובעיקר העובדה שהן לא נסחרות באופן שוטף, אבל יש להן יתרונות רבים, בין היתר, הכסף של המשקיעים מאוגד בחשבון נאמנות, כך שאין תלות בגוף המנהל של התעודה (או בגוף שהנפיק אותה).

מעבר לכך, דמי הניהול בקרנות המחקות נמוכים מאוד, וברוב הגדול של המקרים עומדים על אפס. זו הסיבה שהן מתחרות משמעותיות בתעשיית תעודות הסל, כאשר לאחרונה מתחזקת התחרות בין הגופים ותעודות הסל ממשיכות להוריד דמי ניהול (פסגות מנפיקה תעודות אגחיות בדמי ניהול אפס).

העתיד של הקרנות המחקות

לאחרונה, פרסמה רשות ניירות ערך הצעה להסדר שוק קרנות הסל/ הקרנות המחקות. עם השקת הקרנות המחקות הכוונה היתה שהן יהפכו על פני זמן לקרנות סל (ETF ) שייסחרו בבורסה באופן שוטף (כמו כל נייר ערך), אבל היישום התעכב מסיבות רגולטוריות – התיקון לחוק התייחס לכל תעשיית הקרנות והתעודות ואי אפשר היה להגיע להסדר מקובל. ולכן, החליטו ברשות לעקוף את התיקון האמור, ולהתייחס רק לקרנות הסל. ברשות מתכוונים להסדיר את נושא קרנות הסל במסגרת הצעת החוק, ובכוונתה להסדיר זאת באופן מהיר, בכפוף לאישור של וועדת הכספים, כך שהקרנות המחקות יהפכו לקרנות סל.

הכתבה שלנו פורסמה גם ב-YNET

למדריכים נוספים:

קרנות מחקות – האם כדאי?

תעודות סל – כל מה שצריך לדעת?

מדריך קרנות נאמנות

קרנות סמארט בטא – לא כאלה חכמות