חדשות קרנות נאמנות    

מוסדיים יחויבו להגביר את השקיפות במסלולי השקעה מחקי מדד

הממונה על שוק ההון דורית סלינגר הוציאה היום טיוטה לתקנות הנוגעות לדיווחי המוסדיים לגבי קרנות או תעודות סל מחקות מדד. מטרתה של התקנה היא להגביר את השקיפות בנוגע למסלולים מחקי מדד ולהתאמתם למדדי הייחוס. המוסדי יהיה חייב, בין היתר, להציג איזו תשואה השיג המדד אליו מתייחסת ההשקעה ואיזה תשואה עשתה ההשקעה שלו באותו המדד.

וכך נכתב בהצעה: בשנים האחרונות ניכרת מגמת עליה בהיקף הכספים המנוהלים באמצעות מסלולים מתמחים מחקי מדד יחיד (להלן – מסלול מחקה מדד). הייעוד המוגדר של מסלול מחקה מדד הוא השגת תשואה דומה ככל האפשר לזו של המדד שאותו המסלול מחקה (להלן – מדד הייחוס). למבוטח או לעמית החוסך באמצעות מסלול מחקה מדד ציפייה שהמשקיע המוסדי יצליח לחקות באופן מלא את תשואת מדד הייחוס ולכן חשוב להביא לידיעת ציבור החוסכים את הפער שבין התשואה שהושגה בפועל לבין תשואת מדד הייחוס ולנמק את פער זה, במידה שקיים.

משקיע מוסדי ידווח לממונה על שוק ההון את הנתונים הבאים לגבי מסלול מחקה מדד באמצעות אתר האינטרנט שלו: תשואת מדד הייחוס. ההפרש באחוזים בין התשואה השנתית במסלול מחקה מדד לתשואה השנתית של מדד הייחוס בציון של שתי ספרות אחרי הנקודה, לפי המתכונת המופיעה בנספח.

במסלול מחקה מדד שאינו נמנה עם מדדי הבורסה בישראל, ושבמסגרתו לא התחייב הגוף המוסדי לבצע פעולות גידור לשינויים בשער החליפין (להלן – מסלול שאיננו מגודר), יפרסם הגוף המוסדי את ההפרש באחוזים בין התשואה השנתית במסלול מחקה מדד לתשואה השנתית של מדד הייחוס לרבות השינוי בשער החליפין בציון שתי ספרות אחרי הנקודה, ויציין לצד שם המסלול כי מדובר במסלול שאיננו מגודר, לפי המתכונת המופיעה בנספח. ככל שהיחס בין התשואה השנתית של מדד הייחוס לבין התשואה השנתית של מסלול מחקה מדד עולה על עשרה אחוזים, יצוין ההסבר לפער זה.