חדשות    

התוכנית להוזלת מחירי הדירות ב-25%: "תנו לנו לבנות בעצמנו"

מרכז השלטון המקומי גיבש תוכנית דיור לאומית שתוזיל מיידית את מחירי הדירות בכ-25%: "הרשויות המקומיות יפעילו חברות בנייה עצמאיות שיוזילו את מחירי הדיור דרמטית"

במרכז השלטון המקומי שקדו על הכנת תכנית דיור לאומית שתוצג לממשלה החדשה ותוביל לירידה של כ-25% בהיקף מחירי הדירות לטובת זוגות צעירים, זכאי דיור ומשפרי דיור. ראשי הרשויות אחראים ושותפים מלאים לכל המהלכים החברתיים המתרחשים במדינת ישראל ולכן, החליטו לקחת את המושכות לידיהם ולהוביל לפתרון משבר הדיור, הסוגיה המרכזית ביותר שמעסיקה את כלל תושבי המדינה, מבלי להמשיך ולהמתין לפתרונות ממשלתיים שלא נותנים מענה מציאותי בזמן מהיר .

על פי התוכנית, תוכל כל רשות להצטרף למסלול מואץ של תכנון ובנייה במחירים מופחתים ממחירי השוק הקיימים.  הרשות תוכל לבחור האם להצטרף למסלול אחד מתוך ארבעה או לייצר תמהיל משולב של  ארבעת המסלולים והם: דיור למשתכן, מחיר מטרה בינוי עצמי והתחדשות עירונית. על פי התכנית דיור למשתכן, יוקצו 25% מיחידות הדיור בכל פרויקט עבור הזכאים לפי קריטריונים מוגדרים מראש במחיר מוזל. התוכנית תוביל להוזלה של כ- 20% מתוך מחירי הדירות.

בנק ישראל – מה קרה למחירי הדירות ב-2014?

על פי התוכנית מחיר מטרה, מספר גדול של יחידות דיור יימכרו במחיר קבוע מראש עבור מטר מרובע מה שיוזיל את מחירי הדירות בכ- 200 אלף שקלים ליחידה בממוצע לזוגות צעירים, זכאי דיור ומשפרי דיור. על פי התוכנית לבינוי עצמי, הרשויות המקומיות יבנו בעצמן את יחידות הדיור באמצעות החברות הכלכליות שברשותן, ועל ידי כך יוזילו דרמטית את מחירי הדיור בכ- 550 אלף שקל ליחידת דיור לזוגות צעירים וזכאי דיור . כלומר, דירת 4 חדרים 100 מ"ר תעלה פחות ממיליון שקלים באזורי הביקוש, וזאת בעקבות חסכון בעלויות הקרקע הנובעות מהקצאת 25% מהקרקעות בעלות אפס וכן חסכון ברווח יזמי הבנייה (ראה טבלה מפורטת במצגת). על פי התכנית להתחדשות עירונית, שנידונה בין משרד הבינוי והשיכון ומרכז השלטון המקומי, תוקם רשות ייעודית להתחדשות עירונית, במסגרתה יקודמו פרויקטים של התחדשות ובכללם פינוי בינוי ו/או תמ"א 38.

הפרויקטים יתוקצבו באזורי הביקוש, במסגרת ההסכם מול היזמים והרשות המקומית, ובפריפריה מתקציבי מדינה. כמו כן, תקציבי מבני ציבור, תחבורה ותקציבי פיתוח שטחים ציבוריים-עירוניים פתוחים להתחדשות עירונית, יתוקצבו במסגרת הסכם זה. הרשויות יתחייבו לייעל את תהליכי הבירוקרטיה ואישורי הבנייה ובתמורה הממשלה תחתום עמם על "הסכמי גג להתחדשות עירונית", כלומר תממן סכום פר יחידת דיור מתחדשת.

מס שבח יעלה; מס רכישה יעלה; מס על שכר דירה יעלה! האם זה יוריד את מחירי הדירות?

השלטון המקומי עומד על כך כי הממשלה תאמץ את התוכנית וכי יו"ר מרכז השלטון המקומי ו/או ממלא מקומו ישמש כחבר בקבינט הדיור בו לא היתה כל נציגות לשלטון המקומי עד היום. זאת, על אף היותו של השלטון המקומי שחקן מרכזי בשוק הדיור.

חיים ביבס יו"ר מרכז שלטון מקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות: "הרשויות המקומיות מהוות ציר מרכזי ומוביל בכל פתרון למצוקת הדיור בישראל. רק באמצעות הרשויות ניתן לחולל רפורמה אמיתית ובת קיימא בנושא מחירי הדירות. כמי שאמונים מדי יום על תחומי החינוך, הרווחה, התרבות והביטחון של תושבינו, מציאת פתרון הולם למשבר הדיור היא המשך ישיר של פעילותנו. הקמת חברות בנייה עצמאיות תוך חיסכון ברווח היזמי ובעלויות הקרקע היא אחת מהפתרונות המובילים של התוכנית. יישום  התוכנית יוביל לתוצאות מהפכניות תוך זמן קצר, ובעקבותיה מחירי הדיור יוזלו דרמטית לזוגות צעירים, זכאי דיור ומשפרי דיור בכל רחבי מדינת ישראל" .

בני ביטון סגן יו"ר משמ – יו"ר פורום ערי פיתוח במרכז השלטון המקומי וראש עיריית דימונה: "אין כל סיבה כי בדימונה מחיר דירה יגיע ל- 850 אלף שקלים. כראש עיר אני מוכן להתחייב לשווק את הקרקעות בעיר במסלול של מחיר מטרה ולקבוע רף עליון של 600 אלף שקלים לדירה. כך, נשים סוף להשתוללות המחירים. בנוסף, המדינה חייבת לסייע תקציבית לרשויות בפריפריה בפרויקטים של תמ"א 38 ולתת מענקים לבניית יחידות דיור חדשות במסגרת זו."

צביקה גנדלמן יו"ר הועדה לשיכון ודיור לאומי במרכז השלטון המקומי וראש עיריית חדרה:  "פעמיים בהיסטוריה המדינה רצתה לפתור משבר דיור לאומי. בשנות החמישים בפינוי המעברות ובשנות התשעים בגל העלייה הגדול. בשני המקרים הצלחנו. עכשיו הזמן להכיר במשבר הדיור ולהעביר את הסמכויות והכוח לידיהם של ראשי הרשויות. עם הסמכות הנכונה נספק את הפתרונות הנכונים. בחדרה על אדמות עירוניות יוקמו מבנים ייעודים לתושבי העיר במחירים בני השגה. הפער במחיר הוא 25% מתחת למחיר השוק. 10 מבנים כאלה בכל רשות יעשו שינוי מהותי. 100 מבנים כאלה בכל רשות יפתרו את המשבר".