חדשות    

מחיר החשמל יעלה ב-9.6% באוגוסט, והוא לא היחיד שיעלה לכם את יוקר המחיה

 

מעודכן ל-07/2022

חשמל, דלק ומזון – עליות המחירים לא פוסחות על אף סעיף. בואו לבדוק במחשבון כמה תשלמו יותר

מחיר החשמל עומד לעלות ב-9.6% בחודש אוגוסט. כך הודיעה רשות החשמל.

לדבריה, במחצית השנייה של 2021 החל משבר אנרגיה עולמי אשר השפיע באופן משמעותי על מחירי כל סוגי הדלקים. הסיבות לתחילת המשבר היו מגוונות, אך הוא הוחרף עקב מלחמת רוסיה באוקראינה שהחלה ברבעון הראשון של 2022. כתוצאה מכך מחירי האנרגיה והחשמל במדינות רבות עלו משמעותית. עם זאת, מציינת הרשות, בניגוד למדינות רבות בעולם, בהן מחירי החשמל הושפעו מהמשבר בהיקפים של עשרות אחוזים ויותר, ההשפעה על עלות ייצור החשמל בישראל היא מוגבלת יחסית עקב העבודה שמרבית החשמל מיוצר על ידי תשומה מקומית (גז) המאופיינת בחוזים ארוכי טווח. עם זאת, קיימת השפעה הנובעת מהעובדה כי קיים עדיין נתח של ייצור באמצעות פחם, תשומה המיובאת במלואה ממספר מקורות בחו"ל ומאוד הושפעה ממשבר האנרגיה, ובפרט מהמלחמה.

העלייה בתעריפי החשמל מצטרפת לעלייה ההדרגתית במחירי הדלק, אשר עומד נכון ליוני, על יותר מ-8 שקלים לליטר, שיא של יותר מעשור, ולהעלאות במחירי המזון.

יותר מ-16 אלף שקל – זה הסכום שנדרש למשפחה ממוצעת בישראל בחודש כדי להתקיים וזה עוד לפני שדיברנו על סעיף הדיור. אם יש לכם משכנתא – ההוצאה הגדולה ביותר של משק בית – עליית הריבית תייקר לכם אותה, ואם אתם גרים בשכירות, רוב הסיכויים ששכר הדירה יעלה (בכמה יעלו ההוצאות שלכם? – הנה מחשבון. הזינו את ההוצאות שלכם וגלו).

העלאה של מחירי החשמל, בעיקר בשיעור חד כמו זה, צפויה לגרור בעקבותיה עליות מחירים נוספות בעקבות עלייה בהוצאות של עסקים.

האם זה סוף ההתייקרויות? ממש לא. בתחילת 2023 מחכה לכולנו העלאה של תעריפי המים ב-5% וגם מחירי החשמל עלולים להמשיך לעלות אם משבר האנרגיה לא ייפתר. גם העלאות הריבית עשויות להימשך כל עוד האינפלציה ממשיכה לגאות, מה שימשיך לייקר את המשכנתא.