שוק ההון    

מחיר הנפט הגיע ל-70 דולר לחבית

בעקבות צמצום היצע ההנפט בעולם על ידי אופ"ק הגיע מחיר חבית נפט בלונדון ל-70 דולר
מחיר הנפט עלה לכמעט 70 דולר לחבית בלונדון, שיא של כמעט חצי שנה. הסיבה היא צמצום היצע הנפט הגלובלי.
אומנם ההתאוששות המהירה של הנפט מסוג ברנט השנה הייותה התמודדות מוצלחת עם קיצוץ ההיצע על ידי אופ"ק ובעלות בריתה. אך קיצוץ היצע הנפט גם הרגיז את נשיא ארצות הברית, והגביר את הסיכון לנקיטת הליכים המשפטיים בארה"ב נגד קרטל הנפט. עליית המחירים עשויה להשפיע גם על מקבלי ההחלטות בבית הלבן בהטלת סנקציות נגד המדינות החברות בקרטל, ונצואלה ואיראן.
מחיר הנפט עלה ב-1% בלונדון, פעם רביעית ביום אחד. מחיר הנפט הגולמי עלה במקביל לעליות בשוקי המניות.למרות שנתוני תעשיית הנפט בארה"ב הראו כי מלאי הנפט הגולמי של המדינה עלה בשבוע שעבר, החודש הרביעי של הייצור המופחת של קרטל אופ"ק הידק את ההיצע עולמי.
"רמת המחירים של 70 דולר לחבית נמצאת במרחק נגיעה", אמר נורברט רוקר, מנהל מחקר מאקרו וסחורות בקבוצת "יוליוס בר" בציריך. "השוק נראה להוט להחזיר את הרמה הזו".
במקביל סגן הנשיא הסיני ליו הא  צפוי לחדש את המשא ומתן עם עמיתיו בארה"ב בוושינגטון, והממשלות דוחפות להסכם שיביא לסיום מלחמת הסחר המתמשכת. גורמים רשמיים של שתי המדינות פתרו את רוב המחלוקות, אך עדיין מתמקחים על מנגנוני האכיפה, כך דיווח הפייננשל טיימס.
בצד ההיצע, התפוקה של רוסיה ירדה בסוף מרץ ל-190 אלף חביות ליום מתחת לרמות של חודש אוקטובר מתחת לרמה של 228 אלף חביות, כפי שהתחייבו במסגרת עסקת אופ"ק. זאת, במקביל לקיצוץ התפוקה על ידי ערב הסעודית לשפל של ארבע שנים של 9.82 מיליון חביות ביום.
מלחמת הנפט היא למעשה מלחמה על ליבה של הכלכלה. בעוד למדינות אופ"ק יש אינטרס לשלוט בכלכלה באמצעות תעריפים יקרים יותר של הנפט וכך לחזק את כלכלותיהן, שברובן אין הרבה צמיחה ללא נפט, בארצות הברית , שגם מפיקה נפט וגם מייבאת נפט, לעומת זאת רוצים למשוך את השליטה אליהם ולהפחית את התלות במדינות הנפט. בארצת הברית הצמיחה מבוססת על תעשייה מגוונת שבה יש אינטרסים למחירים נמוכים לנפט  המניעים את הכלכלה כולה, ולכן לה יש אינטרס למחירי נפט נמוכים וודאי אין הצדקה לעצירת היצע מלאכותית. אז מי בעצם מפסיד מעליית מחירי הנפט? בטווח הארוך כולם.