"הצלחתה של תכנית מחיר למשתכן של כחלון – צפויה להיות מוגבלת ונקודתית ביותר"
חדשות    

"הצלחתה של תכנית מחיר למשתכן של כחלון – צפויה להיות מוגבלת ונקודתית ביותר"

ארז כהן מגיב לכוונת כחלון לשלב מחיר למשתכן בכל מכרזי המנהל: "הצלחת התכנית, אם בכלל, תהיה מוגבלת ביותר ונקודתית ביותר, והשפעתה על שוק הנדל"ן שולית"

ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מגיב לכוונת כחלון לשלב מחיר למשתכן בכל מכרזי המנהל, ומעריך כי הצלחת התכנית, אם בכלל, תהיה מוגבלת ביותר ונקודתית ביותר, והשפעתה על שוק הנדל"ן שולית.

כהן מעריך כי "מחיר למשתכן אולי טוב במרכיב אחד בתוך תכנית כוללת, אולם ההיסטוריה הוכיחה שהצלחתו, אם בכלל, מוגבלת ביותר ונקודתית ביותר, והשפעתו על שוק הנדל"ן שולית. הבעיה העיקרית בכך שמחיר למשתכן איננו נותן פתרון לנושא הקריטי מכולם, העדר היצע דיור. לכן השפעתו על רמות המחירים התבררה בסופו של דבר כאיזוטרית בתכלית".

"לצערי גם כחלון, דוגמת קודמיו, מחפש מתחת לפנס דרכים עוקפות שבסופו של דבר אינן משנות במאום את המבנה המעוות של שוק הדיור, וכפי שהגדלת מס הרכישה תביא בסופו של דבר לבריחת משקיעים, ולעליות מחירים נוספות, כך גם המחיר למשתכן לא ייצר רבבות דירות מוזלות לזוגות צעירים, אלא רק יסבך את המערכות השונות, יפריח תקוות שלאחריהן תגיע מציאות מרה וכואבת עוד יותר. רק שיווק קרקע מאסיבי במחירים מוזלים, קידום קרקע מתוכננת ובד בבד התחדשות עירונית מקיפה, ייצרו את מאות אלפי הדירות שיהיו חסרות בשוק כבר במהלך העשור הקרוב", כותב כהן.

גם אייל ירון, מנכ"ל ובעלים של חברת בית תרמי, מגיב לתכנית מחיר למשתכן של כחלון, ואומר כי "בית תרמי טוב בכל העולם המערבי הנאור, רק לא בישראל. בארצות הברית ואירופה הוקמו בשיטה זו מיליוני בתים ודירות, בעלויות נמוכות לאין שיעור, במחירים נמוכים בעשרות אחוזים, בקריטריונים סביבתיים גבוהים במיוחד, בתקורות מינימליות לקבלנים ובמיגון מירבי נגד רעידות אדמה וטילים תלולי מסלול, ואילו אצלנו מקבלי ההחלטות משום מה ממשיכים לחשוב מקובע, ממשיכים לעבוד בשיטות בנייה מיושנות, מסורבלות ויקרות, הגורמות להמשכות בניית בית על פני שלוש שנים ויותר, לצורך בעשרות רבות של עובדים ולאיכות בנייה לקויה, זאת בזמן שניתן היה, לו רצו, להוזיל את הבנייה בכ-20-30 אחוזים, לקצר וליעל אותה, ובכך להביא לא ל-40 אלף התחלות בנייה לשנה, אלא לכ-55-60 אלף התחלות בנייה, ובכך לפתור תוך שנים מעטות את בעיית המחסור בדיור. במקום זאת ממשיכים כולם להתייחס לפתרונות אלה כאל נישתיים, ככאלה שטובים לארצות שמעבר לים, אבל חלילה וחס לא אצלנו והמציאות? רק הולכת ומחמירה".

"הנני מציע לכחלון, כאן ועכשיו, לרדת לאלתר מהמחיר למשתכן ולאמץ שיטות בנייה מתקדמות, נקיות וירוקות שיובילי את שוק הדיור הישראלי אל המאה ה-21 ויתרמו, כמה שיותר מהר, לירידה אפקטיבית במחירי הדיור", מסכם ירון.