חדשות    

מחכים לפנסיה? תחשבו עוד פעם; ההכנסה שלכם עומדת להתכווץ

מחכים לרגע הפרישה? מתכננים לצאת לקרוז מסביב לעולם בספינת פאר? כדאי שתעדכנו את התוכניות שלכם. כנראה שהולך להיות לכם לא קל לחיות את החיים הטובים, שלא לדבר על דברים בסיסיים יותר כמו –  למלא את המקרר.

ממחקר שערכו שרית מנחם-כרמי ופרופ' אביה ספיבק מהמרכז לפנסיה ביטוח ואוריינות פיננסית של אוניברסיטת בן גוריון ואשר פורסם על ידי רשות שוק ההון עולה, כי קיצבת הפנסיה, בעת הפרישה, צפויה לעמוד על 38% מהשכר לגברים ו-31% לנשים. זאת אומרת שגבר שמרוויח במשך שנות עבודתו 10 אלף שקל בחודש, יקבל בפנסיה קצבה של 3,800 שקל ואשה תקבל 3,100 שקל. האם זה יספיק לתקופת הפנסיה? כנראה שלא!

כתבנו בעבר על הבעיות שיכווצו לכם את הפנסיה (הרחבה כאן  וכאן) ולמי שמעוניין להבין מה זאת בעצם פנסיה, כמה לחסוך כדי להגיע לקצבה טובה, ואיזה הטבות יש בחיסכון בפנסיה (ומה החלופות) ניתן לקרוא כאן מדריך פנסיה, וכאן – מה עדיף פנסיה או דירה.

בכל אופן, על פי המחקר, למרות החלת חוק פנסיה חובה ולמרות שרוב המעסיקים מצייתים לחוק ופרישים את כספי הפנסיה לעובדיהם, מתקבלת מהדוח תמונה עגומה של מצב הפנסיה של העובדים בישראל.

עורכי המחקר ביצעו תחזיות לפנסיה בהתבסס על הצבירה הקיימת, לחוסכים שנמצאים היום בגילאי ה-40, כלומר חוסכים וצוברים מעל עשור במערכת הפנסיה במתכונתה הנוכחית.

לפי המחקר קיימות שלוש סיבות עיקריות לזה שהקיצבה בפנסיה צפויה להיות נמוכה: האחת היא שהעובדים בישראל חוסכים מעט מידי שנים לפנסיה. הסיבה השניה היא שהשכר לצורך החישוב של ההפרשה לפנסיה הוא לא תמיד השכר המלא שמקבל העובד. למשל- ידעתם שעבור מרכיב השעות הנוספות בשכר שלכם לא מופרש כסף לפנסיה?

על פי הנתונים, המעסיקים מפרישים לחיסכון הפנסיוני עבור העובד רק כ-60% משכרו ואצל חלק מהעובדים, שיעור ההפרשה לפנסיה הוא אפילו נמוך יותר.

סיבה נוספת להתכווצות הפנסיה היא שחוסכים רבים מושכים במשך שנות החיסכון חלק מהכספים המיועדים לפנסיה כמו פיצויי פיטורים. לא כולם מודעים לכך, אבל כשמושכים פיצויים, זה מקטין את הקיצבה בפנסיה.

מהמחקר עולה שהצבירות בפנסיות נמוכות. הצבירה הממוצעת עבור גבר היא 118 אלף שקל ועבור אשה עומדת הצבירה הממוצעת על 86 אלף שקל. הצבירות הנמוכות נובעות מוותק קצר של המבוטחים, ככל הנראה כתוצאה מכניסה מאוחרת יחסית לשוק העבודה ואי רציפות תעסוקתית. הוותק הממוצע של חוסכים בני 40 בקרנות הפנסיה הוא 5.7 שנים. בהנחה שאדם מתחיל לעבוד בגיל 28, הוותק היה אמור להיות כפול.

כמו כן טוענים החוקרים כי שיעורי השכר הפנסיוני ביחס לשכר ברוטו נמוכים מאד בחמישונים התחתונים, בעיקר אצל גברים. כלומר, הגורמים אשר פוגעים בגובה הפנסיה, מודגשים ביתר שאת בקרב המשתכרים שכר נמוך.

החוקרים משערים שהסיבות העיקריות לכך הן חוסר ידע ומודעות לחשיבות החיסכון הפנסיוני ואי מיצוי של זכויות שייתכן ונובע מכח מוגדל של המעסיקים במקצועות לא מיומנים.

ביחס לתקנות פנסיה חובה אשר נכנסו לתוקף ב-2008, אומרים החוקרים כי שיעור העובדים החוסכים בקרן פנסיה מסך העובדים כמעט הוכפל מכ-33% לכ-63% ב-2015. אולם, שני החמישונים התחתונים לא נהנים מההצלחה של פנסיית החובה שכן הצבירה שלהם נמוכה מאד ודמי הניהול שהם משלמים גבוהים מאד. בחמושונים אלו צפויה הפנסיה לעמוד על פחות משליש מהשכר אותו הרוויחו לפני היציאה לפנסיה.

האם כדאי ביטוח מנהלים? קרנות פנסיה וקופות גמל לרוב עדיפות

הפנסיה שלכם מתכווצת – יותר ביטוח, פחות פנסיה