חיסכון פנסיוני    

הפנסיה שלכם מתכווצת  – יותר ביטוח, פחות פנסיה

הפנסיה שלכם מתכווצת  – יותר ביטוח, פחות פנסיה

הפגיעה הגדולה בפנסיה של הצעירים – גם הביטוח יעלה, וגם התשואה המובטחת ירדה; מה עושים להגדיל את הפנסיה?  

החיסכון הפנסיוני החודשי שלכם (הפרשה לפנסיה דרך השכר) ברובו נצבר ונחסך לתקופת הפנסיה, אך קיים מרכיב של ביטוח – ביטוח נכות ומוות/ ביטוח אובדן כושר עבודה. ההפקדות החודשיות שלכם, מפוצלות לשתיים – רוב הכסף הולך לחיסכון וחלק קטן לביטוחים.

אלא שהפרמיה שאתם משלמים על ביטוח נכות תתייקר משמעותית בחודשים הקרובים. מסתבר שתשלום השוטף לביטוח נמוך ולא מכסה את התביעות בקרנות הפנסיה – כמות המשתמשים בביטוח הזה כפולה ממה שהוערך תחילה, והדבר יוצר גירעונות בקרנות הפנסיה.

כדי לסגור את הגירעון מעלים את רכיב הביטוח בהפקדה, ומנגד מקטינים את רכיב החיסכון. זה ייפגע בכיס של כל החוסכים – יהיה לכם פחות כסף לתקופת הפנסיה. אבל זה יאפשר לכם לקבל כיסוי ביטוחי במקרה של אובדן כושר עבודה.

המשמעות הכספית גדולה – התייקרות הביטוח במקרה הטוב בעשרות רבות של שקלים, ובמקרה הרע במאות שקלים. למעשה, הצעירים שבהגדרה מפרישים פחות ממבוגרים יותר לביטוח אובדן כושר עבודה, ישלמו פרמיה כפולה ויותר מכך, ומדובר בהתייקרות של עשרות שקלים בחודש עד 100 שקל. מנגד, המבוגרים שמפרישים סכום של כמה מאות בחודש לכיסוי הביטוחי יוסיפו (תלוי בפרמטרים נוספים) בין עשרות למאות שקלים בחודש.

התייקרות הפרמיות על הביטוח מגיעה לאחר שב-2013 הפחיתו באוצר את הפרמיה על הביטוחים בשיעור ניכר (מעל 60%). אלא שההפחתה הזו אינה מציאותית והיא גרמה למצב של גירעון שבסופו של דבר התגלגל על החוסכים. למעשה, בתיאוריה אין הבדל גדול בין לחיות בגירעון שוטף שאחת לתקופה מוסדר, לבין לשלם כיום יותר על הביטוח ופחות על החיסכון – קיזוז הגירעון היה דרך התשואות (איבוד תשואה), והגדלת הפרמיה, תתבטא בסכום חיסכון קטן יותר, אך כלל החוסכים לא יפגע. עם זאת, קיים הבדל בין החוסכים – בעוד שכיסוי הגירעון נעשה באופן הומגני ובהתאם לסך החיסכון (דרך פגיעה בתשואה), הרי שהגדלת הפרמיה, לא הומגנית. מצד אחד, המבוגרים ישלמו יותר. מצד שני הצעירים נפגעים כנראה יותר כי הגידול היחסי בפרמיה (באחוזים) גבוה ביחס לגידול אצל המבוגרים. ההשלכה על כל אחת מהקבוצות לא ברורה, אבל נראה שהצעירים מממנים באופן מסוים את המבוגרים.

כמו כן, יש חוסכים שאינם פעילים. הם כמובן נהנים, כי הם כבר לא מפרישים לפנסיה, והתשואה של הקרן לא תיפגע (בגלל ההתאמה האקטוארית).

הפגיעה הצפויה היא לא הכרחית. אתם יכולים לעבור לקרן פנסיה עתירת חיסכון, ואז לשמור על מרכיב החיסכון הגדול, רק שאז תצטרכו להבין שהכיסוי הביטוחי שלכם לא מלא. כמו כן, אתם יכולים לוותר על ביטוח לאובדן כושר עבודה, ולעשות אותו במקום אחר. בועל, יש הרבה אפשרויות במקביל לרפורמה בביטוח אובדן כושר עבודה בחודשים האחרונים (ראו הרחבה כאן)

 

הפנסיה של הצעירים מתכווצת

החוסכים הצעירים נפגעו לאחרונה מהפחתת ההשקעה באגרות חוב ייעודיות שמספקות ריבית גבוה. עד לאמצע השנה שעברה כל החוסכים בפנסיה נהנו באופן שווה מאגרות החוב המיועדות. מדובר באגרות חוב שהאוצר הנפיק בשביל קרנות הפנסיה ושביטאו תשואה מרשימה – 4.86%. הקרנות רכשו אגרות אלו בהיקף של 30% מהנכסים הכוללים שלהם, והמשמעות – תשואה מובטחת.

אלא שבמקביל קרנות הפנסיה סבלו מגירעון מכיוון שהן מגדירות את התשואה השנתית הממוצעת לחוסכים על 4%, למרות שזה מנותק מהמציאות. בשנים האחרונות, על רקע הריבית האפסית, התשואה נמוכה משמעותית מ-4%. זה אומר שהחוסכים לפנסיה מקבלים בפועל ( לפי 4%) הרבה יותר ממה שיש בקרן. אלו שמקבלים קצבאות פנסיה עכשיו עדיין נהנים, אבל מתישהו יסגרו את הפער הזה (שעשוי להגיע ל-20% ) ועל רקע הגירעון הזה הוחלט כי האג"ח המיועדות (המבטיחות תשואה גבוהה) יוקצו לחוסכים הוותיקים, שמקבלים קצבאות, בעוד שהחוסכים הצעירים לא ייהנו מתשואה מובטחת.

הפתרון הזה יעזור לחוסכים הוותיקים, הם יקבלו סוג של הגנה (תשואה מובטחת בזכות האג"ח המיועדות), כך הסיכוי שהקצבה שלהם תישמר גדול יותר. אך מנגד הצעירים לא יזכו למרכיב של תשואה מובטחת, הפנסיה שלהם תתכווץ. אז איך שומרים על פנסיה סבירה, ראשית מתמקחים על דמי הניהול, ויש כמה אפשרויות להוריד דרמטית את דמי הניהול (הרחבה כאן).

למדריכים נוספים באתר הון:

קרנות פנסיה  – כל מה שצריך לדעת

קרנות השתלמות – איך לבחור נכון?