חדשות    

מחקר תמ"א 38 באזורי הביקוש: 42% מהדיירים בעד הריסה ובנייה מחדש לעומת 25% בעד חיזוק הבניין הקיים

מחקר תמ"א 38 באזורי הביקוש: 42% מהדיירים בעד הריסה ובנייה מחדש לעומת 25% בעד חיזוק הבניין הקיים; הגורמים המהווים מכשול לביצוע פרויקטי תמ"א 38 הם הדיירים

רוב הדיירים בבניינים הישנים באזורי הביקוש בעד הריסת המבנה הישן ובנייה מחדש. כך עולה ממחקר שערך מכון המחקר VCELL לקראת ועידת השיווק והמכירות של פרויקטי התחדשות עירונית שתתקיים מחר בתל-אביב. על פי המחקר 42% מבעלי הדירות בבניין שנבנו לפני 1980 הינם בעד תמ"א 38/2, הכוללת הריסה ובנייה מחדש של הבניין ורק 25% מהדיירים בעד עיבוי הבניין הקיים.


למדריך תמ"א 38

למדריך פינוי בינוי

לדברי רוני כהן, מנכ"ל אלדר "כיום המגמה בשוק היא ליזום יותר דירות בתמ"א 2 מכיוון שמדובר בפרויקטים המאפשרים גמישות תכנונית, בנייה מודרנית וכדאיות גדולה יותר ליזם. כמובן שגם הדיירים מרוויחים מכך. במקום תוספת של חדר או מרפסת הם מקבלים דירה חדשה. נוסף על כך הם לא נאלצים לחיות חודשים רבים בבניין עטוף בפיגומים".

עוד עולה מהמחקר כי 82% מדיירי בניינים ישנים המהווים פוטנציאל לביצוע תמ"א, הינם בעלי מודעות והיכרות גבוהה עם הנושא, מה שממחיש את היותה של התוכנית שיח מרכזי בעולם הנדל"ן הישראלי, לא רק בקרב היזמים אלא בקרב הציבור בכללותו הרואה בה כבעלת פוטנציאל. חיזוק לכך ניתן למצוא במגמה של דיירים באזורים אלו להעלות את מחירי הדירות המבוקשים מרגע שתוכניות התמ"א מתחילות לצאת אל הפועל באותו אזור.

נתון נוסף העולה מן המחקר הוא כי הסיבות העיקרית לסירוב לבצע פרויקטי תמ"א היא ככל הנראה הבירוקרטיה ויחסי השכנות. על פי המחקר הגורמים המרכזיים המהווים מכשול לביצוע פרויקטי תמ"א 38 הם הדיירים עצמם – 33% והרשויות המקומיות – 25%.

עם זאת, כאשר משווים לסקר שנעשה בשנת 2014 עולה כי הרשויות נתפסות כחסם משמעותי יותר. בשנת 2014 רק 19% מהנשאלים האשימו את הרשויות בחוסר היכולת לקדם פרויקטי תמ"א לעומת כאמור 25% כיום.

לדברי מוטי ויזל, מנכ"ל מכון VCELL "בשנה האחרונה אנו רואים פריחה מאוד גדולה בענף התמ"א ועשרות רבות של פרויקטים יוצאים לשיווק בכל עיר. עם זאת, צריך לזכור כי מדובר בפרויקטים ש"בילו" בוועדות התכנון שנים רבות. 58% מהנשאלים בסקר הנוכחי ציינו כי הם נמצאים בתהליך כשנה וחצי ואף למעלה מכך. ישנן רשויות שבמידה רבה מערימות קשיים של פרויקטי התחדשות עירונית מתוך הסתכלות צרה על האינטרס של הרשות בלבד. כולי תקווה שהרשות להתחדשות עירונית שהממשלה מקימה בימים אלה תכפה על הרשויות יותר פרויקטים ותקל על הבירוקרטיה".

ממצאי המחקר המלאים יוצגו בוועידת השיווק והמכירות של תמ"א 38, שתיערך ב 7 ביולי
בסטוקו בתל אביב.


למדריך תמ"א 38

למדריך פינוי בינוי