חדשות    רכב ותחבורה    

מיזם "נעים לירוק" – איך לא לנסוע בפקקים ולקבל כסף

פרויקט נעים לירוק מתגמל כספית נהגים שלא נוסעים ברכביהם בשעות העומס, נוסעים בתחבורה ציבורית ואוספים טרמפיסטים

לאחר שמשרד התחבורה חטף צעקות ממבקר המדינה על עידוד נסיעה ברכבים פרטיים, ולאחר עיכוב של יותר משלוש שנים, יוצא לדרך הניסוי "נעים לירוק",שמטרתו לגרום לנהגים לוותר על הרכב הפרטי ולהשאיר אותו בבית בשעות הפקקים תמורת תשלום.

אם הניסוי לא יצליח, המסקנה תהיה שעידוד חיובי לא עובד, והפתרון יהיה היזוק שלילי: אגרת גודש, שתוטל על כל מי שייכנס למרכזי הערים הגדולות בשעות העומס.
מטרת הניסוי ליצור שינוי בהתנהגות בקרב בעלי כלי הרכב הפרטיים בישראל ולגרום להם לא לנהוג בשעות השיא ובתמורה לקבל כסף. כל משתתף בניסוי מקבל תקציב של 4,500 שקל עבור שנה שלמה. נסיעה בשעות העומס מפחיתה מהסכום ההתחלתי. אם בסוף השנה נשאר כסף בתקציב  הוא מיועד לכיסו של המשתתף.

ואיך זה עובד? ברכב של כל הנסיין מותקן מכשיר ניטור, שיודע את מיקומו של הרכב ואת שעות הנסיעה. לדוגמה, על כל קילומטר נסיעה בשעות השיא במרכז עיר, יורד שקל וחצי מתקציב הניסוי, אבל נסיעה באזורים פחות מרכזיים  בשעות השיא תחייב בקנס של 30 אגורות. יתר על כן, אם מסיעים טרמפיסטים אפשר להגדיל את הסכום, לפי תעריף של 75 אגורות לקילומטר על כל נוסע נוסף אבל בתקרה מקסימלית של 25 שקל לנסיעה.

בנוסף, משתתפי הניסוי יקבלו החזרים של מחצית מתעריפי נסיעה בתחבורה ציבורית, עד לתקרה של 60 שקל בחודש. המעקב אחר הנסיעות בתחבורה הציבורית וכן ההחזרים יבוצעו באמצעות כרטיס רב־קו.

אלא אליה וקוץ בה, למרות שהניסוי מתחיל עם 4,500 שקל, הסכום המרבי למשתתפים הוא 2,000 שקל, גם אם יישארו עם סכום גדול יותר בקופה בסוף השנה. הסיבה היא מגבלות תקציביות של משרדי התחבורה והאוצר.

הניסוי הקודם הצליח

מדובר בניסוי הממשיך ניסוי מ־2013. אז 400 מתוך 1,200 המשתתפים בניסוי השלימו אותו עם כמה אלפי שקלים בחשבון הבנק – וחלה ירידה של 16.5% בנסיעות בכביש בשעות העומס. הניסוי הבא היה אמור לצאת ב-2015 אבל השר ישראל כץ עיכב אותו ואף חטף על כך מהמבקר.

500 מתנדבים לניסוי ובדרך ל-5,000

47% מהנסיינים בפיילוט הם מאזור המרכז, אבל יש  גם מתנדבים מאשדוד ואשקלון. לא מודדים רק את תל אביב ולכל מטרופולין יש מחיר משלו. עוד בשלושת החודשים הקרובים החברה נכנסת לתקופת הרצה שבה ישתתפו כ־500 מתנדבים. תקופה זו נועדה בעיקר לבחינת מערכת הניטור והמודלים הכספיים.

אחרי שנתיבי איילון, החברה שעורכת את הניסוי, יראו שהמערכת מזהה כניסה ויציאה חלקה של כלי רכב מאזורים או שטחים שהמדינה בחרה בהם, סביר שיתאפשר ניסוי גדול יותר, שיכלול כבר 5,000 מתנדבים.
אם הכל יעבור בהצלחה, באוגוסט הקרוב פוינטר ופנגו, שזכו במכרז,  יקבלו אישור לצאת לניסוי שאמור לכלול בסופו של דבר עד 100 אלף איש. המשתתפים בניסוי יתווספו בסבבים של 5,000 איש בכל פעם, במרווחים של כמה חודשים בין סבב לסבב, עד למצב שבו המדינה תנטר נסיעות של כ־100 אלף איש.

פרויקט "נעים לירוק" הוא פרי יוזמתו של ניצן יוצר, בכיר לשעבר בחברת נתיבי איילון, הזרוע הביצועית של משרד התחבורה. יוצר הוביל את הניסוי המקדים לפני כמה שנים, ומעורב גם בשלב הנוכחי שלו.

הנסיינים הראשונים גויסו מהניסוי הקודם והשאר באמצעות קול קורא. מומלץ לעקוב אחרי קול קורא של משרד התבורה ולהיות מהנהגים הבאים בניסוי.

עובדי מדינה מקבלים תשלום על עמידה בפקק

המלחמה בפקקים – האם צריך למסות הטבות חניה לעובדים?

מחקר בנק ישראל: להילחם בפקקים דרך מסי נסיעה