חדשות    

מיטב: בנק ישראל לא ישנה את הריבית; אם הפיחות יימשך – יתערב במסחר

אלכס זבזי'נסקי, כלכלן ראשי מיטב. צילום: רמי זרנגר
מעודכן ל-09/2023

תעלה או לא תעלה? גם בבית ההשקעות מיטב נדרשו לשאלה הכלכלית שמעסיקה רבים – האם בנק ישראל יעלה את הריבית בישיבתו בחודש ספטמבר או יותיר אותה ללא שינוי.

בסקירה שפרסמו כלכלני בית ההשקעות, בראשות הכלכלן הראשי אלכס זבז'ינסקי, הם מעריכים כי בנק ישראל לא יעלה את הריבית הפעם.

לדבריהם, קצב האינפלציה על פי 3 ו-6 המדדים האחרונים ללא העונתיות, כפי שבנק ישראל נוהג לבחון לאחרונה, ירד מתחת ל-3%. אחרי המדד הקרוב הוא צפוי לעלות שוב מעל 3%, אך זה לא אמור לשנות את מגמת התמתנות האינפלציה במשק. במיטב מציינים כי אלמלא סבסוד הדלק, מחירו היה עולה ב-16% ומוסיף כ-0.4% לאינפלציה וזה עוד לפני עליית מחיר הנפט בסוף השבוע לשיא מאז נובמבר אשתקד.

עוד מציינים במיטב כי נתוני הצמיחה היו יחסית חלשים, במיוחד הצריכה הפרטית, כפי שבאו לידי ביטוי בנתוני התמ”ג ובאינדיקטורים השוטפים.

לדבריהם, שוק העבודה עדיין די הדוק. האבטלה נמוכה. קצב עליית השכר הממוצע עלה לאחרונה, אך קצב הגידול של סך השכר במשק ירד בגלל הירידה בגידול במשרות. אולם, סימני היחלשות מופיעים גם בשוק העבודה. ניכרת ירידה במשרות הפתוחות ועלייה במספר דורשי עבודה בלשכת התעסוקה.

במיטב סבורים כי רק פיחות השקל יכול לגרום לבנק ישראל להעלות את הריבית. מאז ההחלטה הקודמת שלו, נחלש השקל ב-2.8% מול הדולר וב-1.5% מול סל המטבעות. לפיכך מעריכים במיטב כי ברמות הנוכחיות של השקל בנק ישראל לא ינקוט פעולה כלשהי, אך אם הפיחות ימשך הוא יצטרך לפעול.

הבעיה היא שקיים ספק שעליית הריבית בשיעור מתון מסוגלת לרסן את הפיחות. הסיבות לפיחות השקל לא קשורות לפערי הריביות. אולם, אם בנק ישראל יבחר להעלות את הריבית הפגיעה בצמיחה בכלכלה עלולה להחמיר במהירות ודווקא להאיץ את הפיחות. לכן, להערכת כלכלני מיטב, בהיעדר שינוי בכיוון האינפלציה, בנק ישראל יעדיף לפעול נגד המשך פיחות השקל באמצעות התערבות בצורה כלשהי בשוק המט”ח.