חדשות    

מיטב דש: הכלכלה העולמית ממשיכה להתאושש – אך באיטיות

pexels
מעודכן ל-08/2020

בסקירה השבועית של הכלכלן אלכס זבז'ינסקי ממיטב דש, הוא מציין כי האינדיקאטורים לפעילות המשק משקפים יציבות ברמה נמוכה ומעריך שאם מגמת הירידה המסתמנת במספר הנדבקים תימשך היא עשויה לתמוך בכלכלה. בישראל – שוק האג"ח הממשלתי בחודש יולי היה די חזק, למרות שבנק ישראל כמעט שלא רכש אג"ח. אולם במיטב מעריכים כי הביקושים לאג"ח, בעיקר של המוסדיים, צפויים להיחלש. במקביל, קצב הרכישות של האג"ח הקונצרניות על ידי בנק ישראל מעיד שהוא מתכנן להתערב בשוק לאורך תקופה ארוכה.

זבז'ינסקי מעדכן כי על פי הנתונים, בחודשים אפריל-מאי נרשמה ירידה בסך תשלומי השכר ודמי אבטלה יחד בשיעור של כ-9% לעומת חודשים ינואר ופברואר. זאת לעומת ארה"ב שבה הכנסות הצרכנים עלו משמעותית בזמן המשבר, בזכות ההעברות הנדיבות של הממשלה.

הגירעון התקציבי בישראל צפוי להגיע השנה לכ-14% תמ"ג.

נתוני הרכישות בכרטיסי אשראי ביולי היו נמוכים בכ-8% לעומת הממוצע בחודשים ינואר-פברואר. הנתונים קשים הרבה יותר אם לוקחים בחשבון שבשלוש השנים האחרונות הרכישות ביולי היו גבוהות בכ-13% בממוצע, ולכך נוסיף גם את העובדה שבשנים הקודמות היו בחודש יולי בכל יום נתון כ-250 אלף ישראלים, שהם כ-3% מהאוכלוסייה, ששהו בחו"ל. בהתחשב בכלל הנתונים, הרכישות בכרטיסי אשראי ביולי השנה היו נמוכות בכ-25% לעומת המצב הרגיל.

הקדמת הבחירות תסכן את הכלכלה

על פי ההערכה, אם ישראל תלך לבחירות, הדבר עלול לסכן לא רק את דירוג האשראי של ישראל, אלא גם את המצב הכלכלי והשווקים הפיננסיים. המשך התנהלות ללא תקציב מאושר וללא הנהגה שיכולה לקבל החלטות אחראיות, תוך הסתכלות מעבר לטווח המיידי במצב הכלכלי הנוכחי, בעייתי הרבה יותר מאשר בתקופה של דילוגים בין מערכות הבחירות שהיו בשנתיים האחרונות.

במקרה שהסיכון של בחירות לא יתממש, לא צפוי רווח למחזיקי אג"ח. ייתכן, שגם אם יתקיימו בחירות ואף הורדת דירוג האשראי, לא תהיה תגובה מיוחדת שלילית בשוק הממשלתי, אך פוטנציאל לנזק קיים. סיכונים מסוג זה לעיתים קרובות לא זוכים לתגובת השווקים, אך לעיתים התגובה עלולה להיות חזקה ומהירה.

בעולם, ההתאוששות בכלכלה נמשכה בחודש יולי, אך בקצב איטי: בארה"ב ההתאוששות חלשה למדי, כולל בשוק העבודה, ובאירופה העלייה המסתמנת במספר הנדבקים במדינות הגדולות מסכנת שיפור בכלכלה ובשווקים הפיננסיים.

מצטברות הנסיבות שעשויות לדחוף תשואות האג"ח האמריקאיות כלפי מעלה, אם לא תהיה ירידה משמעותית בשוק המניות.

בכל הנוגע לשווקים, נרשמה עלייה בשערים בכל האפיקים. שוק המניות נסחר במכפילי רווח גבוהים מאוד. גם כאשר לוקחים תחזיות הרווח לשנתיים או שלוש קדימה המכפילים של מדד S&P500 עומדים ברמה הגבוהה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים.

מתחילת יולי מדד Russell ו-S&P Midcap 400 השיגו תשואה גבוהה יותר מאשר NASDAQ ו-S&P 500. מלבד מניות הטכנולוגיה, בלטו מניות סקטור התחבורה, יצרני המכוניות, חברות המסחר והמדיה.

במיטב דש מעריכים שהשינויים בהובלה סקטוריאלית משקפים היערכות השווקים לאישור והפצת החיסון לקורונה בחודשים הקרובים. אירוע זה צפוי לגרום למעבר לסקטורים שפעילותם נפגעה בצורה החזקה ביותר מהמגפה כגון השירותים הצרכניים, סקטור התעשייה והפיננסיים.

לסיכום, במיטב דש ממליצים על חשיפה בינונית-נמוכה באפיק המנייתי ועל הגברת מעבר לסקטורים מסורתיים יותר באפיק המנייתי בארה"ב. כמו כן, המומחים של מיטב ממליצים על חשיפה מוגברת לאסיה באפיק המנייתי,