חדשות קרנות נאמנות    

מיטב דש: "מתחילת 2013 סך נכסי קרנות הנאמנות המנייתיות זינק ב-140%"

בית ההשקעות מפרסם סקירה בה נכתב כי לראשונה בתולדות תעשיית הקרנות - היקף נכסי הקרנות המנייתיות המתמחות בחו"ל עולה על נכסי הקרנות המנייתיות1 המקומיות: 10 מיליארד ₪ לעומת 9.4 מיליארד ₪

מתחילת 2013 מסתמנת פריחה בנכסי קרנות הנאמנות המנייתיות שקיבלו רוח גבית מביצועי מדדי המניות בארץ ובעולם, כך כותבים מיטב דש בסקירה שמפרסם הבוקר בית ההשקעות. מתחילת 2013 ועד סוף השבוע האחרון מדד ה-S&P 500 זינק ב-41% ומדד ת"א 25 עלה ב-19%. המגמה החיובית החזקה הזו הביאה את המשקיעים להגדיל את החשיפה למניות, ולעלייה בנתח השוק של הקרנות המנייתיות בתעשיית הקרנות, שזינק בשנתיים האחרונות ביותר מ-50% ועומד כיום על כ-7.1% מסך כל הנכסים בתעשיית קרנות הנאמנות, או כ-% 8.9 מסך נכסי הקרנות המסורתיות.

בשנתיים האחרונות בקירוב, הגיוסים בקרנות המנייתיות הסתכמו לסכום חסר תקדים של כ-8.2 מיליארד ₪, סכומים שלא נראו מאז 2003/4 – שנתיים בהן גייסו הקרנות המנייתיות כ-5.9 מיליארד ₪. זאת, לאחר שהמשק הישראלי החל להתאושש מהמשבר הכלכלי שנבע מהאינתיפאדה השנייה ומהפיגוע בבנייני התאומים. 2006-2012 היו "שבע השנים הרעות" של הקרנות המנייתיות שאיבדו במהלך תקופה זו כ-9.5 מיליארד ₪, כ-2/3 מתוכם במשבר העולמי ב-2008.

במיטב מציינים כי 2014 מסמלת מהפך בנכסי הקרנות המנייתיות מבחינת "יחסי הכוחות" בין הקרנות המנייתיות המתמחות בישראל לבין אלה המתמחות בחו"ל. הקרנות המנייתיות רשמו מתחילת השנה גיוסים של כ-3.7 מיליארד ₪, מתוכם כ-3.2 מיליארד ₪ נותבו לקרנות מניות חו"ל שהניבו למשקיעים תשואה גבוהה שהושגה בין היתר בעקבות התיסוף החד בדולר אל מול השקל בחודשים האחרונים.

מנגד, הגיוסים בקרנות מניות המתמחות בישראל הסתכמו מתחילת השנה במעט פחות מ-0.5 מיליארד ₪ – ירידה של יותר מ-80% בקצב הגיוסים הממוצע לעומת 2013. אחת הסיבות לירידה החדה בקצב הגיוסים היא התשואה הנמוכה שהניבו קרנות מניות בארץ, העומדת מתחילת השנה על כ-2.5%, זאת לעומת 22.5% שהניבו ב-2013. הסיבה הנוספת שקטעה רצף חצי שנתי של גיוסים (1.15 מיליארד ₪ בחצי הראשון של 2014) היא ההתדרדרות הביטחונית והיציאה למבצע "צוק איתן" ביולי שהביאה לפדיון חודשי של כ-300 מיליון ₪.

הקרנות המחקות לקחו השנה חלק ניכר מהגיוסים בקרנות המנייתיות1 , כ-1.55 מיליארד ₪ המהווים כ-40% מכלל הגיוסים באפיק המנייתי מתחילת השנה. ההתחזקות של הקרנות המחקות באפיק המנייתי הורגשה בעיקר בקרב קרנות מחקות על מדדי המניות בארץ שגייסו מתחילת השנה כ-590 מיליון ₪ אל מול פדיונות שנרשמו בקרנות המנוהלות שהתקשו השנה להכות את המדדים.

קרנות מחקות על מדדי חו"ל גייסו מתחילת השנה כ-960 מיליון ₪ שהם כשליש מהגיוס באפיק המנייתי בחו"ל.  כתוצאה מכך, התחולל בשבוע החולף מהפך, כאשר לראשונה בתולדות תעשיית הקרנות היקף נכסי הקרנות המנייתיות המתמחות בחו"ל עולה על נכסי הקרנות המנייתיות המקומיות: 10 מיליארד ₪ לעומת 9.4 מיליארד ₪. למהפך הזה, שמשקף גם שינויים בטעמי הציבור, יש משמעות מיוחדת על רקע הכשרת הקרקע לכניסת קרנות זרות לישראל, שתאפשר לציבור להשקיע באופן קל בקרנות אלה שללא ספק יאתגרו את הקרנות הישראליות שמשקיעות בחו"ל. כניסת הקרנות הזרות צפויה כבר בחודשים הקרובים.

 


למדריכי קרנות: 

שיעור הוספה – מה זה? 

קרנות נאמנות – יתרונות וחסרונות

קרנות מחקות – האם כדאי?

זהירות מהגימיק של קרנות סמארט בטא