חדשות    

מיטב: הריבית עשויה לעלות ב-0.75%, מדד אוגוסט יירד ב-0.1%

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. צילום: בנק ישראל
מעודכן ל-08/2022

מדד המחרים לצרכן לחודש יולי עלה ב-1.1%, משמעותית גבוה מהתחזית. ההפתעות העיקריות היו בסעיף הדיור והנסיעות לחו"ל. אולם, גם סעיפי הבריאות, החינוך והתרבות היו גבוהים מהתחזית שלנו. כך אומרים כלכלני בית ההשקעות במיטב, בראשות הכלכלן הראשי אלכס זבז'ינסקי, בתגובה לנתוני מדד יולי.

לדבריהם, קצב האינפלציה השנתי עלה ל-5.2%, כאשר המדד ללא אנרגיה עלה ב-4.5% ב-12 החודשים האחרונים (תרשים 1). סעיף הדיור תרם כ-1.2% לאינפלציה השנתית, המזון והדלק כ-0.8% כל אחד, תרומה של התייקרות המכוניות הייתה כ-0.6%, של הנסיעות לחו"ל כ-0.4%  ותחזוקת הבית תרמה כ-0.3% (תרשים 2). קצב האינפלציה  השנתי בניכוי העונתיות בחצי השנה האחרונה עלה מ-6.0% ביוני ל-6.8%. לפני שלושה חודשים הוא עמד על 5.4%.

מדד יולי מסמן לא רק עלייה בקצב האינפלציה, אלא גם התרחבותה. מדד מחירי השירותים עלה לקצב שנתי של 5.1%, הגבוה ביותר מאז 2002. קצב עליית מחירי החינוך, הבריאות, תחזוקת הבית, התרבות נמצא בעלייה. אינפלציית השירותים בדרך כלל מתמידה יותר כי היא פחות תלויה בפרמטרים החיצוניים כגון מחירי הסחורות, שיבושים בשרשרת ההספקה או שער החליפין. עוד ביטוי של הרחבת סביבת האינפלציה הייתה העובדה שבממוצע כמעט 70% ממשקל הסעיפים במדד רשמו עלייה ב-12 החודשים האחרונים.

עוד אומרים במיטב כי במבט ל-12 החודשים הבאים סביבת האינפלציה צפויה להתמתן בהשפעת הירידה במחירי הסחורות, הקלה בשרשרת ההספקה, התחזקות השקל והשפעה ממתנת של ריסון מוניטארי.

יחד עם זאת, קיימת אי ודאות ניכרת בקשר להאטה באינפלציה. הסעיפים שתרומתם לאינפלציה המשמעותית ביותר צפויים להמשיך ולעלות. לפי תחזית מיטב, קצב העלייה בסעיף הדיור צפוי לעלות מכ-5% בשנה האחרונה לכ-5.5% ב-12 החודשים הבאים. לפי העלייה החדה במדד התשומות בענף החקלאות ב-3.7% בחודש יולי לקצב שנתי של כ-13%, מחירי המזון צפויים להמשיך ולהתייקר בקצב גבוה.

עוד צופים כלכלני מיטב כי מדד חודש אוגוסט יירד ב-0.1%. הירידה תתרחש בעיקר מהוזלת הדלק. צפויה גם ירידה במחירי הנסיעות לחו"ל בעקבות ייסוף השקל, ההלבשה והריהוט וציוד. מנגד, מחירי החשמל יעלו. צפויה עליית מחירים בסעיף התרבות, החינוך, הבריאות, הדיור והמזון.

מדד ספטמבר צפוי להישאר ללא שינוי. לפי ההתפתחות של מחירי הנפט בשקלים, מחיר הדלק עשוי לרדת בספטמבר בשיעור ניכר, אך לא ברור אם משרד האוצר לא ינצל זאת ויחזיר חלק מהמס על הדלק. בינתיים, הנחנו שמחיר הדלק לא ישתנה.

התחזית לאינפלציה ב-12 החודשים הבאים עומדת על 2.8%.

בנק ישראל צפוי להעלות ריבית בהחלטה הקרובה ב-0.5%, אך קיים סיכוי גם ל-0.75%. עלה הסיכוי לעלייה בשיעור גבוה מרבע אחוז גם בהחלטת הריבית באוקטובר.