מיסים    

מלגות לאנשי אקדמיה (גם מלגות מחו"ל) חייבות במס

קרדיט: pixabay

מלגות שאנשי אקדמיה מקבלים מאוניברסיטאות בחו"ל עבור מחקרם חייבות במס בארץ – כך קבע  בית המשפט העליון. זה נכון, זה צודק, ובכל זאת במשך שנים אנשי אקדמיה גם הבכירים שבהם לא שילמו מס על מלגות כאלו.

בית המשפט הכרי במחלוקת שהתעוררה בין רשות המסים לבין  חוקרים, פרופסורים ידועי-שם שטענו כי אינם חייבים במס על מלגות מחקר בחו"ל.

השלושה הוזמנו על-ידי אוניברסיטת ניו-יורק לשהות בה במהלך שנה אקדמית, כחוקרים במכונים חדשים שנפתחו בה – מכון שטראוס ומרכז תקווה. כל אחד מהם קיבל מלגה מהאוניברסיטה – בסכומים נאים –  75 אלף דולר עד 100 אלף דולר עבור 10 חודשי שהייה בניו-יורק.

הסכומים האלו דוחו לרשות המסים בישראל כסכום פטור ממס הכנסה. במקרים רבם זה עבר (מבלי לשלם מס). הפעם, פקיד השומה החליט למסות את הפרופסורים על המלגות שקיבלו. הם הגישו ערערים לבית המשפט המחוזי שביטל את הערעור ותמך בפקיד השומה, וכעת בעליון – נקבע שוב: מלגות שמקבלים מאוניברסיטאות בחו"ל חייבות במס הכנסה.

נו באמת, זה לא ברור.  השופט ניל הנדל, ציין כתב בפסק הדין – "בסיס המס בישראל רחב ומכניס תחת כנפיו הכנסה מכל מקור שלא נשלל במפורש. על-פי הדין בישראל, מקורות ההכנסה החייבת הם כאלה המתאפיינים בפוטנציאל לחזרתיות, כ'עצים המפיקים פירות'; הם אינם כוללים מתנות ומציאות, אשר לא ניתנות כתמורה לשימוש בגורמי ייצור שונים, ופיצויים מסוימים. בענייננו. הכספים שקיבלו המערערים מהמוסדות ניתנו להם במסגרת משלח-ידם כחוקרים באקדמיה, ועל כן מהווים הכנסה חייבת לפי סעיף 2(1) לפקודה".

"הקביעה הזו תואמת את בסיס מס ההכנסה הרחב. לא מדובר בהכנסה אשר נעדרת מקור, אלא בהכנסה שהתקבלה מהעץ שגידלו וטיפחו המערערים במשך השנים – מומחיותם המחקרית והמוניטין האקדמי שלהם".

הפרופסורים –  דוד קרצ'מר, עדיאל שרמר וישי בר, ייצטרכו כמובן לשלם את המס.  ומי הם הפרופסורים?

שימו לב – פרופ' בר, הוא מומחה לדיני מסים. הוא היה מועמד לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, ובעבר היה מועמד לתפקיד מנהל רשות המסים. נו, מה הוא היה אומר בתור מנהל רשות המיסים אם מישהו היה טוען שמלגה מחו"ל אינה חייבת במס? הכל עניין אישי, והכי כנראה תלוי "בפוזיציה".

פרופ' בר הוא מרצה וותיק בתחום דיני המסים בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, ובבית הספר למשפטים במרכז הבינתחומי בהרצליה.

פרופ' קרצ'מר, מתמחה במשפט חוקתי, עם דגש על זכויות אדם במשפט בינלאומי ובמשפט בינלאומי הומניטרי. הוא נמנה  עם מייסדי ארגון "בצלם" והאגודה לזכויות האזרח. זכויות האזרח זה נהדר, אבל לאזרח יש גם חובות לרבות חובת תשלום מס הכנסה על הכנסות, שכר ומלגות.

קרצ'מר שימש ומשמש כחבר בגופי זכויות אדם, כמו ועדת זכויות האדם של האו"ם. הוא כיהן כמרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית,  באוניברסיטת אלסטר בצפון אירלנד ובמרכז למשפט ועסקים ברמת-גן.

פרופ' שרמר הוא היסטוריון. המומחיות שלו היא  בתקופת בית שני והתלמוד. הוא מלמד במחלקה לתולדות ישראל באוניברסיטת בר-אילן.


העלימו מס ב-43 מיליון – מס הכנסה הגיש כתב אישום

מס על עבודה של ישראלים בחול – כל מה שצריך לדעת