חדשות    

ממשלת איטליה הטילה על הבנקים מס על רווחי יתר. האם זה יקרה גם אצלנו?

מעודכן ל-08/2023

מניות הבנקים האיטלקיים סופגות ירידות בבורסה על רקע הכרזה לא נעימה שהטילה עליהם הממשלה. סגן ראשת הממשלה מתאו סלביני (Mateo Salviniׂ) הודיע במפתיע כי על הבנקים יוטל מס בגובה 40% על רווחי יתר שנוצרו בגלל הריבית הגבוהה. סלביני הודיע כי ההכנסות בגובה מיליארדי אירו ינוצלו לטובת קיצוצי מסים ותמיכה פיננסית נוספת במחזיקי המשכנתאות.

"צריך רק להסתכל על רווחי הבנקים במחצית הראשונה של 2023, שנובעים מהעלאות הריבית על ידי הבנק האירופי המרכזי, כדי להבין שלא מדובר על כמה מיליונים אלא על כמה מיליארדים", אמר סלביני.

אנליסטים בבנק ההשקעות סיטי העריכו כי המס יהיה שווה לכ-19% מהרווחים השנתיים של הבנקים ב-2023.

הצעד המפתיע של ממשלת איטליה מחזיר לתודעה הצעה דומה שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. בתחילת חודש יולי התבטא סמוטריץ' ואמר כי "אנחנו קרובים מאוד למיסוי על רווחי הבנקים". לדבריו, "ההתנהגות של הבנקים בלתי מתקבלת על הדעת, הטיפול של המפקח על הבנקים והמפקח הקודם, רחוק מאוד מלהשביע רצון, זה מעט מדי, לאט מדי. אני רוצה ללוות את זה מעכשיו ברמה שבועית, לוודא שהלחץ וההנחיות של הפיקוח על הבנקים יהיה הרבה יותר דרמטי ממה שנעשה עד היום. גם בנק ישראל מבין שהוא צריך לפעול בצורה הרבה יותר נחושה מול הבנקים, הריבית על הפיקדונות והעו"ש זה חשוב, אבל בעיקר לטפל במי שאין לו. להקפיא ריביות, לתת גרייס, לפרוס לתקופה ארוכה יותר".

נכון לעכשיו הנושא לא קודם, אך לא מן הנמנע כי יקרה בהמשך הקדנציה של הממשלה.

מס על רווחי יתר הוא צעד מקובל וקיים במדינות אחרות, אך פחות מוטל על הבנקים, ומוכר יותר על רווחי יתר במגזר האנרגיה.