חדשות    שוק ההון    

מנהלי תיקים קיבלו החזר עמלות ונקנסו!

רשות ניירות ערך קנסה שני מנהלי תיקים שקיבלו החזר על עמלות מביצוע פעולות ללקוחות, ולא דיווחו  כראוי ללקוחות. ככלל, מנהלי תיקים שמבצעים פעולות דרך ברוקראז, יכולים בגלל הגודל שלהם (מספר רב של תיקים שמנוהל דרכם) לקבוע עמלה נמוכה יותר מזו שניתנת ללקוח. במצב כזה, הם מקבלים בעצם החזר עמלות שוטף. אבל הם מחוייבים לתת גילוי מלא ללקוחות שלהם.

בביקורת שערכה רשות ניירות ערך בשתי חברות לניהול תיקים- אי סי אמ אינווסטור  ופיטנגו השקעות נמצא כי הן קיבלו החזרי עמלות מחברי בורסה בגין ביצוע פעולות בתיקי לקוחות אשר לא נתנו הסכמתם לכך או שהסכימו להחזר עמלות בשיעור נמוך יותר. בהחלטת הרשות להטיל עיצום כספי על החברות נכתב כי חומרת ההפרה נובעת מהפגיעה בכספי לקוחות. מדובר בהפרה שהיא בליבת פעילותו של בעל רישיון ואינה טכנית גרידא. עם זאת, בשני המקרים הפחיתה הרשות את סכומי העיצום הכספי בשיעורים ניכרים, בשל נסיבותיו של כל אחד מהמקרים.

על חברת איי סי אמ אינווסטור בע"מ הטילה הרשות עיצום כספי בסך 57,398 ₪, לאחר הפחתה של 90% מסכום העיצום המקסימלי הקבוע בחוק, בשל העובדה כי מדובר בהפרה ראשונה של החברה. החברה פעלה למניעת הישנות ההפרה בעתיד ולאור היקפה המצומצם יחסית של ההפרה.על חברת פיטנגו השקעות בע"מ הטילה הרשות עיצום כספי בסך 36,921 ₪,  לאחר הפחתה של 95% מסכום העיצום הכספי המקסימלי הקבוע בחוק, בשל העובדה כי זו הפרה ראשונה של החברה. החברה השיבה את הכספים שקיבלה ללקוחות ונקטה בפעולות למניעת הישנות ההפרה. בנוסף, התחשבה הוועדה בהיקפה הצר של ההפרה ובהשפעת העיצום על המשך פעילותה של החברה.