חדשות    

מניית מזרחי טפחות נפלה ב-4%; אי.בי.אי: המניה עדיין לא אטרקטיבית

אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות

הדרישה לתשלם כופר בסך 342 מיליון דולר, והסירוב של הנהלת בנק מזרחי לשלם אותו, גורמת לחשש לסיבוכים הולכים וגדלים – הרגולטור האמריקני מאשים את הנהלת הבנק בעצימת עיניים ואפילו עזרה בהלבנת כספים של לקוחות הבנק במקומות מסוימים. ייתכן שהנהלת מזרחי היתה צריכה לסגור את העניין עם סכום הדרישה, וייתכן שלא – מה שבטוח, בינתיים המניה סופגת – מאז הדיווח ירדה המניה ב-10%, ואחרי כמה ימים של עליות, היא חזרה היום ליפול – ירידה של 4%.

מנהלת המחקר של בית ההשקעות אי.בי.אי, דורין פלאס, שמסקרת את מניות הבנקים מעריכה כי המניה לא אטרקטיבית למרות הירידה החדה. "במונחי שווי שוק, מזרחי טפחות איבד 1.3 מיליארד שקל, לעומת דרישה לקנס בגובה של 1.25 מיליארד שקל. מדובר בירידות מוצדקות, והתמחור הנוכחי עדיין לא מצדיק הגדלת חשיפה למניית הבנק. הירידות במניית הבנק מוצדקות. בראש ובראשונה, הבנק נגרר למו"מ מול משרד המשפטים האמריקאי – מה שיצריך משאבים נוספים, כגון תשלום לעורכי דין וליועצים, כשכלל לא בטוח שבסופו של יום הקנס אכן יופחת".

פלאס מעריכה שהקנס צפוי להביא לחריגה ביעדי הלימות ההון של הבנק (היחס בין ההון העצמי לנכסי הסיכון ובראשם תיק האשראי) ולעצירת חלוקת הדיבידנד. לבנק אליבא פלאס, יש  עודפי הון נמוכים ביחס למערכת וביחס לגובה הקנס, והיא צופה שקצב הצמיחה בעתיד הנראה לעין יתמתן

כדי לעמוד ביעדי הלימות ההון, סבורה פלאס שהבנק יצטרך למכור תיקי משכנתאות ובמקביל למתן את התוכנית לצמיחה באשראי העסקי שדורשת ריתוק גבוה של הון עצמי. פלאס מעריכה על רקע ההתפתחות מול הרגולטור האמריקאי, כי הסיכוי לרכישת בנק אגוד קטן. גם כך, המיזוג לא אושר, אך הצדדים הגישו ערעור.

מזרחי טפחות, המנוהל על ידי אלדד פרשר,  יפרסם בחמישי הקרוב את דוחותיו לרבעון השני. הבנק, אמנם סירב לשלם קנס  גבוה, אך הוא יבצע הפרשה בדוחותיו בעקבות הדרישה לקנס. הצפי של האנליסטים כי הבנק יציג רווח של 400-450 מיליון שקל לפני ההפרשה, אך נראה כי בעקבות הפרשה הוא יהיה קרוב למאוזן, או – ידווח על הפסד.