חדשות    

מנכ"ל משרד הבריאות: ייתכן ששיא המגפה יהיה בחורף הבא

מעודכן ל-03/2020

משה בר סימן טוב, מסביר בראיון כי שיא המגפה עשוי להגיע רק בחורף הבא: "מסמנים את פסח כנקודת יעד לתכנון ומקווים לטוב"

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, השיב בריאיון טוויטר ייחודי שערך עמו העיתונאי נדב אייל על שאלות בנושא מגפת הקורונה, ההערכות והתרחישים האפשריים לה – והזהיר כי לפי אחד מהם שיאה של המגפה יגיע בחורף הבא, ואלפי חולים עשויים להזדקק למכונות הנשמה. לדבריו, נכון לעכשיו יש בבתי החולים רק כ-500 מיטות למונשמים.

מהו התרחיש הסביר ביותר, שלפיו עובדת מערכת הבריאות, נכון לעכשיו?

"יש לנו תרחישי ייחוס רבים שמתעדכנים כל הזמן. השאלה המרכזית היא מה יהיה מספר החולים שיזדקקו להנשמה בנקודת השיא. בסופו של דבר, עם מספרי החולים נדע להתמודד, אבל החולים שזקוקים לסיוע בהנשמה הם האתגר. אני יוצא מנקודת הנחה שבנקודת השיא יתווספו אלפי חולים שזקוקים להנשמה. אבל קשה לתת סתם מספר. נכון להיום בבתי החולים הכלליים יש מעל 1,000 מיטות ייעודיות לקורונה וכ-500 מיטות למונשמים. יש עוד אלפי מיטות נוספות בתהליך הכנה, לפי הצורך. המשתנה העיקרי שחשוב זה מכשירי הנשמה".

איך תסגרו על המגפה, בלי מספיק בדיקות שיאתרו את החולים?

"אנחנו שואפים לעשות יותר, אבל מבינים שהתרומה של זה תהיה מוגבלת ליציאה מהבידוד. אנחנו גם מתכננים להתחיל בקרוב בדיקות נוגדנים, עם גל המגבלות שיש בהן בעת הזאת".

למה לא מעלים את כמות הבדיקות שנערכות?

"אין אפשרות לתת מענה לכולם. שמנו לעצמנו יעד להגיע ל־5,000 ואחרי זה ל־10,000.

יש מקרים של אנשים עם תסמינים שנאמר להם שאם לא חזרו מחו"ל או היו בקשר עם חולה, אין אישור לבדיקה.

"התהליך יכלול כבר באופן מיידי יותר חופש לרופאים בבתי החולים ובקופות לבצע בדיקות. לצד זה אני חושב שחשוב שיבינו שבדיקות לא מחלצות מבידוד. התוכנית שלנו כעת היא לשחרר יותר בדיקות לרופאי הקהילה, אך זה יכול להגיע לעשרות אם לא למאות אלפים ביום. לגבי מבודדי בית – כל בדיקה שעושים נכונה למועד הבדיקה. אני מאוד חושש שזה יגרום להם לצאת מהבידוד לפני הזמן".

מה התוכנית השלמה של משרד הבריאות? מה ייחשב להצלחה ומתי יינתן צפי לסיום ההסגר?

"אנחנו מסמנים את אחרי פסח כנקודת יעד לתכנון. אני מקווה שבתקופה הקרובה ה'הסגר' יכבוש את קצב ההדבקה, נשפר את יכולות האיכון שלנו, נקבל תמונת מודיעין טובה יותר, ולאחר מכן נתחיל לשחרר באופן מדורג ומנוהל סקטור אחרי סקטור. הכול כמובן דינמי מאוד. הנושאים לעבוד עליהם בתקופה הזאת הם הגברה משמעותית של האחריות האישית שלנו כחברה, כך שתיווצר נורמה שמי שמרגיש לא טוב נשאר בבית. שומרים מאוד על היגיינה. משפרים יכולות איכון ואז מתחילים לשחרר באופן מבוקר. האם זה יצליח? נקווה לטוב, אך אין ודאות".

דמי מזונות, בידוד ושהות עם הילדים בעקבות משבר הקורונה

בקרוב: הרב-קו יגלה אם נסעתם עם חולה קורונה