חדשות    

מס הכנסה בעקבות חשבוניות פיקטיביות – אכיפה לצד הרתעה

חשבוניות פיקטיביות הן חשבוניות שגופים מסוימים מוציאים ושאין אמת בחשבונית הזו – היא לא מדווחת למס הכנסה, היא לא מעידה על הכנסה אמיתית. כל הרעיון שלה הוא לייצר אצל מקבל החשבונית הוצאה ומול ההוצאה הזאת המקבל (מקבל החשבונית) מקזז מע"מ (מע"מ תשומות) וכן משלם פחות מס הכנסה. מדובר בעבירה משמעותית – הן בצד המנפיק את החשבוניות האלו והן בצד שמקבל את החשבוניות האלו.

שני העברייים בעצם עשו עסקה להונות את מס הכנסה. מנפיק החשבונית הוציא חשבונית לא אמיתית, ומכר אותה (בתמורה לסכום מסויים) למקבל החשבונית שהרוויח בזכותה הפחתת תשלומים למס הכנסה.

מנפיקי החשבוניות הן חברות וגופים שהוקמו לצורך הבלוף הזה, או פשוט גוף פיקטיבי שייצר חשבוניות כאלו, או גוף אמיתי שלצד הפ]עילות העסקית השוטפת שלו, הנפיק גם חשבוניות פיקטיביות/ שקריעות.

הכנסה רואה עבירות אלו כחמורות ביותר, והאכיפה בתחומים האלו משמעותית, כשהענישה גם היא כבדה, כתלות כמובן בגובה העבירה.

והנה מקרה – בית משפט השלום באשקלון הורה על מעצרו ושחרורו בערבות של חשוד בקיזוז חשבוניות פיקטיביות בסכום של מיליוני ₪. החקירה בתיק התבצעה על ידי מחלקת הביקורת במשרד מע"מ אשדוד.

כמפורט בבקשת המעצר, כנגד החשוד, משה עמר (60) משדרות, מתנהלת חקירה בחשד לניכוי מס תשומות שלא כדין בענף חומרי הבנייה ועבודות בנייה. על פי החשד, עמר קיבל חשבוניות מגורמים שלא רשאים להוציא חשבוניות מס. על פי ממצאי החקירה, הסכום שנוכה בספרים וחשוד כפיקטיבי עומד על כ- 8,200,000 ₪. כמו כן, על פי החשד, קיזז עמר חלק מהחשבוניות פעמיים בסכום כולל של כ- 1,600,000 ₪.

עמר נחקר ומסר כי קיבל את החשבוניות מאנשים שונים אשר את פרטיהם המדויקים אינו יודע ושילם להם במזומן. כאמור, עמר שוחרר בתנאים מגבילים, ביניהם, ערבות עצמית של 500,000 ₪, הפקדת דרכונו ביחידה החוקרת, איסור יציאה מן הארץ ועוד.