חדשות קרנות נאמנות    

מעורבות 20/80, איזה קרנות אלו? מה חשוב להבין? וגם מי הניבה את התשואה הגבוהה ביותר השנה?

 

כשמציעים לכם להשקיע בקרנות 80/20 מה זה בעצם אומר? מה צריך לבדוק ולמי זה מתאים? איך בודקים אותן ולמה חשוב לבדוק?

בישראל יש 33 קרנות מעורבות ביחס של  20/80, המשמעות היא בד"כ קרנות שמתמחות באיגרות חוב, כשהרוב נוטה לאג"ח כלליות. המספר הקטן מייצג את החשיפה למניות. כך שאם נתקלתם בקרנות 90/10 למשל, אז %10 יהיו מניות השאר אג"ח ואפיקי השקעה אחרים, לכאורה בעלי סיכון נמוך יותר. בד"כ מדובר בכלי השקעה שבעצם נותן לכם אפשרות להיחשף למניות בהתאם לרמת הסיכון שאתם בוחרים וכך גם לגבי האג"ח, כשצריך לזכור תמיד כי בקרנות נאמנות מנהל הקרן מקבל החלטת השקעה ולא בהכרח מה שכתוב הוא מה שיהיה. מנהל הקרן הוא זה שקובע לאן ינותב הכסף ואיפה יושקע. באילו אג"ח לשים דגש (שקליות, ממשלתיות או קונצרניות וחלוקה לריביות) וכדומה.

כמו בקרנות נאמנות אחרות גם בקרנות מעורבות יש משמעות בבדיקת דמי הניהול. דמי הניהול הוא נושא בד"כ רגיש, וכשקרן נאמנות גובה דמי ניהול גבוהים זה ינגוס בתשואה שלכם. כך שלפעמים גם אם קרן עשתה תשואה גבוהה התשואה שלכם תהיה נמוכה יותר מזו שעשתה תשואה גבוהה פחות בגלל שדמי הניהול היו גבוהים מדי ביחס לקרן שהרוויחה פחות. 

ניתן דוגמא מוחשית ואקטואלית:

בדקנו מי היו 3 הקרנות המעורבות 20/80 שעשו את התשואה הגבוהה ביותר השנה. למקום הראשן הגיעה אניגמה של מיטב-ד"ש, שרשמה תשואה של 7.44%, מתחילת השנה. הקרן חשופה למט"ח בשיעור של 30% ולמניות בחשיפה של 30%. דמי הניהול המשולמים בה הם 1.2%.

למקום השני הגיעה הורייזן אג"ח דינמית של אלומות ספרינט שגם היא עם חשיפה של 30% למט"ח ו-30% מניות. הקרן הזו הניבה תשואה של 7.14% אבל דמי הניהול המשולמים בה נמוכים ב-0.3% משל אניגמה שהגיעה למקום הראשון ועומדים על 0.9%. כך שבמקרה והקרן הראשונה לא תשקיע נכון או שתתחיל לרדת דווקא הקרן שבמקום השני תהיה אטרקטיבית יותר ותניב תשואות גבוהות יותר, ואולי אפילו זה כבר מתקזז בחישוב שנתי ודווקא זו שבמקום השני תתן לכם יותר כסף בחשבון בגלל ההפרש בדמי הניהול.

לפיכך, חשוב לבדוק את זה – הדבר משמעותי בעיקר כשהקרנות מפסידות כסף. כאן דמי הניהול משמעותי כי ההפסד יהיה נמוך יותר.

 

 

ניהול הקרנות המעורבות

 

נושא נוסף שחשוב לבדוק בקרנות המעורבות הוא נושא הניהול שלהן ומדיניות ההשקעה.כיצד הקרן מנוהלת, וזה כבר דבר שכרוך בבדיקה פנימית של מדיניות הקרן.

טיפ חשוב. לפני שאתם משקיעים, תיכנסו לפרטים הקטנים שרשומים בתוך הקרן. באניגמה למשל מציינים מנהלי הקרן כי לפחות 80%  מהשווי הנקי של הנכסים שלה יהיו חשופים לאגרות חוב מכל סוג ו/או לפיקדונות ו/או למזומנים, וחשוב להבין את זה בהתאם לרוח התקופה ומצב שוק הכספים ולוודא שאכן הקרן מתחייבת על מקסימום 20% מניות. כ"כ חשוב להבין כמה מט"ח. אם 30% או 10%. בנוסף חשוב לבדוק מה שיעור חשיפת נכסי הקרן לאג"ח שאינן בדירוג השקעה. באניגמה למשל מתחייבים לא לעלות על 20% מהשווי הנקי של נכסי הקרן בהשקעות באג"ח שאינם בעלי דרוג השקעה. השוק רווי באג"חים כאלה בעיקר בקופה האחרונה לאור הריביות הנמוכות ובמקרה של נפילות בשוק חברות בעלות אג"ח לא מדורג עלולות להיות סכנה אמיתית. רמת הסיכון של ההשקעה שלכם בקרן קשורה גם לסוגי האג"ח שהקרן תשקיע בהם.  

גם כוונות הקרן מבחינת השקעה בעתיד משמעותיות. נכון שלא יודעים לומר אבל חשוב לקרוא את זה ולהבין איך מנהל הקרן מתנהל. איך הקרן תנוע בין אפיקי ההשקעה השונים ומה שיעור החשיפה המנייתית לניירות ערך זרים, לנגזרים שנחשבים מסוכנים בד"כ ועוד. לעיתים הקרן תשקיע בנגזרים בחול בשיעור שגבוה מ-10% ויש לכך חשיבות ברמת הסיכון שתיקחו בהשקעה בה.

אם נבדוק למשל את הקרן שהגיעה למקום השני, הורייזן דינמית שגם היא בשיעורי חשיפה של 30% מט"ח 30% מניות, נראה שיש הבדל במדיניות ההשקעה שלה לעומת אניגמה. בהורייזן מציינים כי לפחות 75% מהשווי הנקי של נכסי הקרן יהיו חשופים לאגרות חוב מכל סוג. כאן מדברים על השקעות ומעברים בין אפיקי אג"ח ממשלתי לאפיק אג"ח קונצרני, בין אג"ח בדירוגי השקעה שונים ובמח"מ שונה. וכאן חשיפת נכסי הקרן לאג"ח שאינו בדירוג השקעה עולה על 30% מהשווי הנקי של נכסי הקרן, בניגוד כאמור להורייזן ששם מדברים על 20% אג"ח שאינו בדרוג השקעה.

בהראל פיא מחקה, שהגיעה למקום השלישי עם תשואה של 6.58% החשיפה למטח עומדת על 10% מט"ח ו-30% מניות (כבר הבדל מהשתיים האחרות בשיעור החשיפה למט"ח). דמי הניהול שהיא גובה עומדים על  0.1%, שזה נמוך מאוד ביחס לקרנות, כך שלמרות התשואה הנמוכה ביחס לקרנות שבמקום הראשון ובעיקר השני, התשואה כנראה שתראו בחשבון תהיה גבוהה יותר, כאמור, שוב דמי הניהול…

וגם כאן נמצא מדיניות השקעה שונה לגמרי מהשתיים האחרות. בהראל פיא מחקה, החשיפה לאגרות חוב לא תפחת מ-50% מהשווי הנקי של נכסי הקרן. אבל בהמשך מציינים מנהלי הקרן כי בעצם אין חובה להיצמד לכלל זה ו"מנהל הקרן רשאי להשקיע את אמצעי הקרן על פי שיקול דעתו המוחלט, והוא מוסמך גם לקבוע את סכום המזומנים שיכללו בנכסי הקרן מעת לעת". הקרן מציינת מדיניות השקעה כפי שנקבעת ע"י הדירקטוריון תוך פירוט המדדים השונים בהם תשקיע, אבל בסופו של דבר חריגה של השקעות הקרן ממדיניות ההשקעות של הקרן לא תחשב כהפרת החובה להשקיע את נכסי הקרן בהתאם למדיניות שקבעה לעצמה הקרן ויש כאן קאטץ, כי בעצם הקרן יכולה לנהל את הכסף לא  בדיוק כמו שחשבתם שהיא תשקיע וברמת סיכון אולי גבוהה יותר.

 

הנתונים מעודכנים לתאריך: 2.10.2014

1. אניגמה – מיטב-ד"ש, תשואה: 7.44%, מתחילת השנה. דמי הניהול: 1.2%.

2. הורייזן אג"ח דינמית – אלומות ספרינט, תשואה: 7.14%.  דמי ניהול: 0.9%.

3. הראל פיא מחקה – הראל פיא, תשואה: 6.58% דמי ניהול: 0.1%.    

קראו גם על ההבדלים בין קרנות נאמנות לתעודות סל

 

  • אין לראות בדברים המלצה להשקעה כזאת או אחרת. הכותבים אינם יועצי השקעות.