חדשות    

מענק חד פעמי במקום העלאת קצבאות הנכות

FREEPIK

לאחר מאבק ארוך בשנת 2018 עבר חוק קצבאות הנכים, החוק קבע שקצבאות הנכים יגדלו בסכום כולל של 4.35 מיליארד שקל בארבע פעימות. מתוכם 2.2 מיליארד שקל בשתי הפעימות הראשונות, שאוחדו לאחת ב־2018. חלוקת סכום של 2.15 מיליארד שקל נדחתה. כתוצאה מכך הועלו בזמנו הקצבאות לכ־3,300 שקל לחודש, תוספת של 800-500 שקל לאיש. עוד קבע החוק שעד סוף 2019 יביאו שרי האוצר והעבודה והרווחה לממשלה המלצות לאופן החלוקה של יתרת הכספים בשתי פעימות ב־2020 וב־2021.

בגלל שהמערכת הפוליטית לא תפקדה בשנת 2019 בה היו שלוש מערכות בחירות ומכיוון שבמשך כל הזמן הזה המדינה תיפקדה עם ממשלת מעבר שלא העבירה תקציב לשנת 2020 וגם כשכבר קמה ממשלה אנחנו עדיין נמצאים עם התקציב המשכי משנה שעברה, לא הובאו המלצות להגדלה לפעימות הבאות ולכן בפועל הקצבה לא הוגדלה. גם משבר הקורונה דחה את קבלת ההחלטות בנושא. כעת המדינה החליטה לא להחליט בנידון אלא להעביר את ההחלטה לשנה הבאה וכנראה גם לממשלה הבאה שתהיה.

כדי לכפר על חוסר קבלת ההחלטות של הממשלה אבל עדיין לעמוד בהחלטת החוק ומכיוון שאי אפשר להעביר תיקון קבוע לחוק שלא במסגרת אישור תקציב מדינה, וכמובן אישור תקציב חדש אינו נראה באופק. לכן הוחלט להעביר את התוספות לנכים כתקציב חד-פעמי לתקופת הקורונה ובכל זאת לעזור לנכים השנה. שר האוצר מצא פשרה, כחלופה להעלאה קבועה בקצבה יועברו לנכים מעקים חד פעמיים על חשבון העלייה של שנת 2020. המענקים בגובה של 940 מיליון שקל ישולמו לזכאים בשתי פעימות, הראשונה מיד עם סיום החקיקה בחודש אוקטובר והשנייה במהלך חודש דצמבר.

גובה המענק משתנה בהתאם לסוג הקצבה, אחוז הנכות ומספר חודשי הזכאות לקצבה במהלך שנת 2020. כך לדוג' זכאי קצבת נכות כללית לאורך כל שנת 2020, בעל 100% נכות יזכה למענק בגובה 2,280 שקל.

שר העבודה והרווחה איציק שמולי אמר בתגובה: "הבטחנו לציבור הנכים שנעלה את קצבאות הנכות ואני גאה שבשיתוף עם משרד האוצר עלה בידינו להשיג זאת בזמן שבו זה נדרש יותר מתמיד. משרד הרווחה פועל במרץ כדי לוודא שהאוכלוסיות המוחלשות לא יופקרו מאחור, בטח לא עכשיו".

שר האוצר, ישראל כ"ץ: "היום אני מקיים את התחייבותי לציבור הנכים שכל כך קרוב לליבי. עמדתי על כך שנושא מימון הקצבאות לנכים יעמוד בראש סדר העדיפויות של הממשלה, במסגרת אישור התקציב ההמשכי וכך אכן נקבע. ציבור הנכים זכאי לכל הסיוע הנדרש ממדינת ישראל וימשיך לעמוד מבחינתי בראש סדר העדיפויות. הלילה הופץ להערות הציבור תזכיר חוק הביטוח הלאומי – מענק חד פעמי הגדלת קצבת הנכות לשנת 2020 (מענק רטרו לשנת 2020). המענק החד פעמי נקבע כתחליף לפעימה השנייה של העלאת קצבאות הנכות, כפי שנקבעה במסגרת חוק הביטוח הלאומי ואמורה הייתה להתרחש עד לשנת 21".

אצל אירגוני הנכים הבשורה התקבלה ברגשות מעורבים והניצחון לא שלם, מצד אחד כל הנכים יקבלו את המענק שמגיע להם על שנת 2020 רטרואקטיבית מתחילת השנה, אך מכיוון שזהו מענק חד פעמי ולא התיקון לחוק ובפועל לא עדכון קבוע בקצבת הנכים הניצחון לא שלם ונראה כי המעבק פשט נדחה לשנה הבאה. אייל כהן ונאור לביא ממובילי מאבק הנכים מביעים את חששם: "אנו מקוים כי לא תימשך הסחבת והתשלום יבוצע בפועל כפי שסוכם. נמשיך לפעול לביצוע הפעימה האחרונה לשנת 2021 כבר בתחילת השנה הבאה. כמו כן נמשיך לפעול להעלאת קצבאות הנכים שיגיעו לגובה שכר המינימום כפי שדרשנו בעבר. אנו מודים לשר האוצר ישראל כץ על ההירתמות והרצון לפתור את מצוקות הנכים ולהגיע לפתרון העלאת הקצבאות".

אלכס פרידמן, יוזם מאבק הנכים, מייסד ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם" מסר "אחרי משא ומתן ארוך, אישור הממשלה והכנסת, שמחים להגיע לצעד האחרון ביישום הפעימה של שנת 2020 בחוק הנכים בהתאם למתווה שהציג ארגוננו. מודים לשר האוצר ישראל כ"ץ שלמרות המצב, הסגר והחגים מקדם את הנושא במהירות ומקווים להמשך שיתוף פעולה ביישום הפעימה, עיגונה בתקציב המדינה והשלמת הפעימה האחרונה".

חנן טל, מייסד ומנכ"ל "נכה לא חצי בן אדם": "התחייבנו וקיימנו, הפעימה של 2020 תשולם במלואה רטרואקטיבית מינואר השנה. המשבר הפוליטי, הכלכלי והבריאותי, הקשו על המשא ומתן אבל טובת ציבור הנכים עלתה על הכל. בברכת מועדים לשמחה".

"הנכים הופכים לפנתרים" בשיתוף ארגוני נכים נוספים: "לאחר שיחה שהתקיימה לפני מספר דקות עם שר האוצר מר ישראל כץ סוכם כי תשלומי הרטרו של שנת 2020 יועבר לנכים בשני תשלומים שהראשון יועבר כבר בחודש נובמבר עבור 9 החודשים של שנת 2020 ותשלום נוסף יועבר בחודש דצמבר 2020 עבור 3 החודשים הנוספים של שנת 2020.".

קצבת נכות – למי היא מגיעה, איך מקבלים אותה ומה היא כוללת?

בהיעדר תקציב: ועדת הכספים אישרה תוספת של 11 מיליארד שקל לתקציב ההמשכי

סכום קצבאות הנכים עלה ב-17% ל-22.5 מיליארד שקל