חדשות    

"משחקי הריבית משקפים את חוסר האונים של הנגידה בהתמודדות עם משבר הדיור״

בתגובה להחלטת הריבית אומר ארז כהן כי "משחקי הריבית משקפים את חוסר האונים של הנגידים בכלל, כולל הנגידה הנוכחית, להתמודד כיאות עם משבר הדיור"

בתגובה להחלטת הנגידה ד״ר קרנית פלוג להותיר את הריבית על כנה, אומר ארז כהן, לשעבר יו״ר לשכת שמאי המקרקעין כי "משחקי הריבית משקפים את חוסר האונים של הנגידים בכלל, כולל הנגידה הנוכחית, להתמודד כיאות עם משבר הדיור".

כהן אומר: ״לצערי תפקיד נגיד בנק ישראל רוקן זה מכבר מתוכנו והשפעת הנגידה הנוכחית על משבר הדיור בפרט והמדיניות הכלכלית בכלל הינה משנית ביותר, אם בכלל".

"במקום משחקי הריבית שרק תרמו בשנים האחרונות לעלייה מסחררת במחירי הדיור, הייתי מצפה שהנגידה תגלה לדוגמא מעורבות רבה הרבה יותר בתפקידה הפורמאלי כיועצת הכלכלית של הממשלה, ותייעץ בהחלטות השנויות במחלוקת שמתקבלות בימים אלה". כהן מביא כדוגמה את המלצות שר האוצר כחלון להעלאת מס הרכישה, ההמלצה להרחבת נושא המחיר למשתכן ועוד הצעה שעלתה בימים האחרונים – לאפשר לזכאים שירכשו דירה מימון עד 90 אחוזים מערכה. להערכת כהן, הדבר רק יביא לזינוק נוסף במחירי הדיור ויסכן רבבות משקי בית שייקחו משכנתאות ענק.

לסיכום כותב כהן כי "משחקי הריבית יותר מאשר הם משקפים את תפקיד נגיד בנק ישראל, הם משקפים את חוסר האונים של הנגידים בכלל, כולל הנגידה הנוכחית, להתמודד כיאות עם משבר הדיור״.

גם אייל ירון, מנכ״ל חברת בית תרמי, מגיב להחלטת הריבית וכותב: ״הממשלה והנגידה מחפשים את האור מתחת לפנס במשחקי הריבית והעלאת מס רכישה, זאת בזמן שמוצעים להם כל העת פתרונות בנייה מתקדמת דוגמת בתים תרמיים, המאפשרים הוזלה ניכרת של מחיר הדירה, קיצור משמעותי בזמן הבנייה, חסכון בתקורות עובדים, בנייה ירוקה ונקייה בהרבה וכן מיגון נגד טילים תלולי מסלול, כולל פרויקטים של תמ"א 38".

ירון מוסיף: "לצערי שוק הדיור נכנס לקיבוע ומקבלי ההחלטות אינם מסוגלים כלל ועיקר לקבל החלטות מחוץ לקופסא, זאת בזמן שבעולם המערבי נבנו כבר מיליוני דירות ובתים בשיטות בנייה מתקדמות. והכי חשוב: ניתן יהיה בשיטות מתקדמות אלה לקדם הרבה יותר התחלות בנייה לשנה ולהרגיע את שוק הדיור.״