חדשות    

משבר הקורונה בבנקים: מעלים את הריבית לעסקים

אבד הכסף

מעודכן ל-03/2020

הסיכון המשקי הגובר הביא את הבנקים לתמחר מחדש את ריביות האשראי שהם מעניקים – גם לעסקים ואפילו ליציבים שבהם

בעקבות החרפת המשבר שפקד את המשק עם התפרצות הקורונה, קיים בשבוע שעבר נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שיחות עם הנהלות הבנקים – והפציר בהם להשאיר את ברז האשראי פתוח ולהזרים כסף לעסקים, ובמיוחד לעסקים הקטנים החווים ביתר שאת את תוצאותיו של המשבר.

בבנק לאומי אמנם נשמעו לבקשה והחלו להעמיד אשראי לעסקים הקטנים במסגרת קרן האשראי הממשלתית שנהנית מערבות מדינה, אך משיחות עם גורמים במגזר העסקי עולה כי בשל הסיכון שנוטלים הבנקים, הריביות שהם גובים עולות.

גם אם ניתן היה לצפות כי הבנקים יעלו את ריביות המשכנתאות לציבור הרחב ואת הריביות לעסקים ממונפים עם רגישות גבוהה להתפתחות המשבר – מסתבר שגם עסקים גדולים ויציבים מדווחים כי חלק מהבנקים המלווים שלהם החלו להעלות את שיעור הריביות, וזאת למרות שאין שום חשש להחזר החוב.

במערכת הבנקאית מסבירים את ההחלטה: "הסיכון המשקי עלה. גם המרווחים באגרות החוב הממשלתיות הארוכות נפתחו והבנקים מתמחרים את הריבית שהם גובים למול הריביות הללו. אי אפשר להתעלם מזה שהסיכונים עלו, אבל אין לנו כוונה לייקר את הריביות לעסקים טובים וחזקים".

העלאת שיעור הריביות עלולה להתנגש עם הלחץ של הרגולטור לשמור את ברז החמצן פתוח. בנוסף, החלופות של העסקים הגדולים לאשראי שעד כה היו פתוחות, כמו גיוס אג"ח בשוק ההון, נסגרו בשלב זה על רקע הירידות החדות בשוק האג"ח, שמקשות על גיוסי חוב בריביות נורמליות.

בנוסף לכך, ברז האשראי בחברות האשראי החוץ-בנקאיות הולך ונסגר עבור העסקים הקטנים והבינוניים – חברות כמו נאוי העוסקת בניכיון צ'קים ופנינסולה שעוסקת אף היא במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים, כבר הקשיחו את דרישות העמדת האשראי, העלו את שיעור הריביות והעמידו דרישות חיתום קפדניות יותר, כך שהתלות של המגזר העסקי במימון הבנקאי הולך וגדל. כעת קיים חשש כי הבנקים מנצלים את המצב ומייקרים ריביות גם לעסקים שלא חלה עלייה אמיתית ברמת בסיכון שלהם.

איך הבנקים מתמודדים עם משבר הקורונה

החשב הכללי הנחה את הבנקים לדחות החזר משכנאות בארבעה חודשים