חדשות    

משרד התקשורת עושה שרירים לנטפליקס ודיסני+: יחויבו להשקיע ביצירה ישראלית

מעודכן ל-08/2022

ספקי תוכן בינלאומיים יחויבו להשקיע ביצירה ישראלית ותיאסר בלעדיות על שידור תוכני ספורט. אלה שניים מהצעדים שמציג משרד התקשורת להערות הציבור במסגרת טיוטת הצעת חוק לאסדרת אספקת תכנים אודיו- ויזואליים לציבור. זאת במטרה לתקן את החקיקה בתחום השידורים ולעדכן את הרגולציה שחלה על השחקנים הפועלים בשוק, שכן מאז שחוקק החוק נוספו שחקנים חדשים למגרש, כגון חברות הסטרימינג.

ואלה עיקרי ההמלצות:

  1. חיזוק היצירה הישראלית –  במטרה לחזק את היצירה הישראלית בארץ ובעולם, מוצע לקבוע חובות השקעה בהפקות מקומיות מסוגה עילית שיחולו על כלל השחקנים המשמעותיים בשוק השידורים בישראל, לרבות בינלאומיים, ביחס להיקף פעילותם. ספק תכנים בינלאומי עם הכנסות של 600-300 מיליון שקל יחויב בהשקעה בתוכן מקומי מסוגה עילית בהיקף של 4% מהכנסותיו מאספקת תכנים בישראל. ספק תכנים בינלאומי עם הכנסות מעל 600 מיליון שקל יחויב בהשקעה בתוכן מקומי מסוגה עילית בהיקף של 6.5% מהכנסותיו מאספקת תכנים בישראל.

בשונה מהמצב הנהוג כיום בו ספקיות תכנים ישראליות כמו פרטנר-TV וסלקום-TV המשדרות על גבי רשת האינטרנט (OTT) לא מחויבות בהשקעה בהפקות מקור ישראליות, הרפורמה תחייב כל ספק תכנים ישראלי עם הכנסות של 600-300 מיליון שקל בהשקעה בתוכן מקומי מסוגה עילית בהיקף של 4% מהכנסתו מדמי מנוי ו-13% מהכנסתו מפרסומות; ספק תכנים ישראלי עם הכנסות מעל 600 מיליון שקל יחויב בהשקעה בתוכן מקומי מסוגה עילית בהיקף של 6.5% מהכנסתו מדמי מנוי ו-13% מהכנסתו מפרסומות. הרגולציה תחול על כלל השחקנים המקומיים לפי עיקרון של אדישות טכנולוגית, ותבטיח כי בפני הצופה הישראלי יעמוד היצע גדול ומגוון של תכנים איכותיים הנותנים ביטוי לשפה ולתרבות הישראלית על כל גווניה.

עוד מוצע לקבוע כי שיעור מסוים מההשקעה בהפקות מקומיות יושקע בהפקות מקומיות שהופקו בידי בתי הפקה או מפיקים חיצוניים, כלומר הפקות שהפיק בית הפקה שלא מוחזק על ידי הגורם המממן, מה שצפוי לשמור על גיוון במקורות היצירה.

  1. תחרות בשידורי הספורט – על מנת לוודא רמת נגישות גבוהה של תוכני ספורט שיש להם ביקוש משמעותי בקרב הציבור או חשיבות תרבותית או לאומית, תיקבע רשימה של אירועי ספורט מרכזיים שספקי התכנים יחויבו להציעם למנוייהם, ללא תשלום נוסף. על מנת לשמר את התחרות בין ספקי התכנים שמושפעת באופן ישיר מהיכולת שלהם להציע תכני ספורט, מוצע לחייב בעל זכויות ספורט להציע את תכני הספורט לכלל ספקי התכנים, במחירים הוגנים ובלתי מפלים. בנוסף, בעל זכויות שידור של תכני ספורט שמוכר את התוכן לספקי התכנים יחויב להציע להם את זכויות השידור על גבי כל פלטפורמה, לרבות למכשירים ניידים.
  2. גיוון שידורי החדשות – ככלל, כל ספק תכנים יוכל לשדר חדשות אם הוא עומד בתנאים מינימליים, ובלבד שיצירת החדשות תיעשה על ידי תאגיד נפרד מהגוף המשדר. במידה ובעל רישיון חדשות ימכור את תכניו לספק תכנים, הוא יחויב להציע את החדשות לכלל ספקי התכנים במחיר הוגן ובלתי מפלה. זאת במטרה לשמור על עצמאות החדשות, ולאפשר גיוון ופלורליזם.
  3. שינוי המבנה הכלכלי של שוק השידורים – על מנת למנוע זעזועים משמעותיים כתוצאה משינוי המודל הכלכלי של שוק השידורים, תיקבע תקופת מעבר במסגרתה יישמרו הכללים הישנים על גבי השידורים בכבלים ולווין. לגבי שידורים על גבי רשת האינטרנט (OTT) תחול האסדרה החדשה, במסגרתה יוסרו המגבלות הכלכליות הקיימות היום. בשידורים על גבי רשת האינטרנט (הן של ספקי תכנים המשדרים רק במתכונת OTT והן של ספקי תכנים המשדרים גם בכבלים או לוויין) יוכלו ספקי התכנים לקבל הכנסות הן מדמי מנוי והן מפרסומות, ויוכלו להחזיק ברישיון לאספקת חדשות. בתום 3 שנים תבוטל ההפרדה והכללים החדשים יחולו על כלל שוק השידורים.
  4. הקמת רשות חדשה – מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה ייסגרו, ובמקומן תוקם רשות שתפקידה לאסדר את כל תחום אספקת התכנים האודיו-ויזואליים לציבור. הרשות תוקם כיחידת סמך עצמאית במשרד התקשורת, ותהיה בעלת ראיית רוחב על השוק ויכולות מקצועיות בתחומי הכלכלה והתחרות. הסמכויות של הרשויות הקודמות יפקעו ותחתיהן יהיו כללים חדשים.
  5. אספקת תוכן של גופי שידור ציבוריים ללא תמורה כלכלית – נוכח חשיבותם הציבורית, תאגיד השידור הישראלי וערוץ הכנסת יספקו לכל ספק תכנים ישראלי שירצה בכך את התכנים שלהם ללא תמורה וזאת מאחר ומדובר בתכנים שהצרכן הישראלי כבר שילם עליהם דרך תשלום מיסים.

לדברי שר התקשורת, יועז הנדל, ״אנחנו מתקדמים שלב נוסף באסדרת שוק השידורים והתאמתו לעידן הנוכחי. לאחר שוועדות רבות דנו בנושא ודוחות רבים נותרו לאורך שנים ב"מגירה", אנחנו מתקדמים היום לעבר חקיקה. הרפורמה תחייב גופי שידור בינלאומיים וישראליים, בעלי מאות אלפי מנויים בשוק הישראלי, להשקיע ביצירה ישראלית. תחום החדשות נפתח לתחרות ולפלורליזם:על מנת  לאפשר מגוון רב יותר של ערוצי חדשות, כל ספק תכנים יוכל לשדר חדשות ובלבד שיצירת החדשות תיעשה על ידי תאגיד נפרד מהגוף המשדר, וזאת על מנת לשמור על עצמאות גוף החדשות. תחום שידורי הספורט יוסדר ויותאם להרגלי הצפייה: שידורי ספורט עם חשיבות לאומית שספק תכנים יבקש לשדר – יהיו פתוחים לכלל מנוייו ללא תשלום נוסף.  תיאסר בלעדיות על תכני ספורט, מה שיאפשר תחרות הוגנת בין ספקי התכנים. בעלי זכויות שידור שימכרו את זכויות השידור לספקי תכנים יחויבו להציע להם את זכויות השידור בכל פלטפורמה לרבות הטלפון הנייד. כך, צרכני ספורט ובייחוד חיילים יוכלו לצפות בתכני ספורט גם באמצעות הנייד שלהם בכל מקום בו הם נמצאים. יתר על כן, הרפורמה מציעה להפחית את ההתערבות הרגולטורית בגופים המשדרים, והרשויות הקיימות המאסדרות את שוק השידורים ייסגרו ובמקומן יקום גוף אחוד חדש, עם סמכות רגולציה מוגדרת וממוקדת".