מדריכי דירה ומשכנתא    

מתי אפשר לפנות שוכר

מעודכן ל-08/2019

חתמתם חוזה עם שוכר, חודש אחד הוא לא שילם, גיליתם שהנכס שלכם הפך לעי חורבות. לעיתים דייר יכול להחליט כי הוא נשאר בנכס אף שתם החוזה, ופינוי השוכר יכול להיות קשה ובעייתי.

אם נגמר חוזה השכירות או אם השוכר הפר את אחד מתנאי החוזה הפרה יסודית ואם מסרב לשלם את דמי השכירות, רשאי בעל הדירה לפנות את השוכר גם אם טרם הגיע מועד סיום החזוה.

אם הופרו תנאי החוזה, על המשכיר לכתוב מכתב פינוי לשוכר ובו הסבר מדוע השוכר מפונה בטרם הסתיים החוזה.

מה עושים ומה לא עושים אם הדייר מסרב להתפנות

אם החלטתם לנתק לשוכר את המים או את החשמל, הדבר נקרא עשיית דין לעצמי ואסור על פי חוק. לכן גם אסור לפנות חפצים או להחליף מנעולים. גם פנייה למשטרה לא תועיל, כי המשטרה לא מתערבת בסכסוכים אזרחיים, אלא אם כן מדובר במשטרה קהיליתית

לכן במקרה כזה אין ברירה אלא לפנות לבית משפט. ולהגיש תביעה ללא שיהוי. לאחרונה התקצר משך הטיפול ל-60 יום בלבד. נציין כי אין מענה מיידי ובזמן הזה המשכיר לא יכול לקבל את שכר הדירה הלא משולם או פיצוי עבור ההפרה. לכן מומלץ להגיש את התביעה מיד עם הפרת החוזה כדי שתוכלו כמה שיותר מהר להשכיר את הדירה.

לאחר הגשת התביעה בבית המשפט, הדייר הנתבע צריך להגיש כתב הגנה בתוך פרק זמן של חודש ימים. באופן עקרוני, הדיון המשפטי ייקבע לכל היותר בתוך 30 ימים מהמועד האחרון שבמסגרתו ניתן להגיש את כתב ההגנה.

איך עובדת תביעת פינוי שוכר

יש לציין שתביעת פינוי שוכר אינה התביעה על דמי השכירות שאותה יש להגיש בנפרד, אלא אם הוגשה בהליך דין מקוצר.  אפשר .להגיש תביע כזו  רק בגין  אי תשלום שכר דירה או בשל סירוב לפנות את המושכר  בתום תקופת השכירות.  אי אפשר לתבוע בהליך זה בשל הפרות אחרות כגון ביצוע שינויים בדירה, שימוש החורג מהמטרה שנקבעה בהסכם השכירות או סכסוכים אחרים.

עם זאת, תביעה בסדר דין מקוצר  אינה מוגבלת לתביעות פינוי הנובעות מאי תשלום דמי שכירות או היעדר פינוי במועד, אם כי נמשכת יותר זמן עד סוף ההליכים. לתביעה יצורפו עדות ראשית, חוות דעת, אסמכתאות משפטיות וכל המסמכים הרלוונטיים.

אם ניתן פסק הדין של הפינוי, נפתח נגד השוכר תיק הוצאה בפועל.. לרוב פסק הדין קובע את מועד הפינוי. אם לא הוזכר מועד הפינוי בפסק דין,  אפשר להתחיל בהליך הפינוי בתוך 15 יום  בהוצאה לפועל מיום פסק הדין או מיום המצאת פסק הדין לשוכר.

תחילה יש להגיש אזהרה לחייב כי עליו לפנות את הנכס תוך 20 ימים מיום המצאת האזהרה ואם לא יעשה כך, ניתן יהיה להיכנס לדירה ולפנותו בכל אחד מ- 14 הימים שלאחר תום תקופת האזהרה. אם הנכס נעול אפשר להדביק  את האזהרה שלוש פעמים תוך תיעוד שלה.

הליך הפינוי עצמו נעשה על ידי עורכי הדין, אנשי הוצאה לפועל ובמקרה הצורך משטרה.

שוכרים בעיתיים – איך מטפלים בהם?

האם שוכרים זכאים לפיצוי בתמ"א 38?