חדשות    

מתי ייכנס לתוקף מס הרכישה על משפרי דיור? 1 באוגוסט!

קראו כאן על ביטול ההצעה להטיל מס על משפרי הדיור

מתי אמור להיכנס לתוקף מס הרכישה על משפרי הדיור בשיעור 3.5%?  עד עכשיו לא היתה תשובה ברורה ומוחלטת –   על פי ציטוטים בימים האחרונים של בכירים בתקשורת המס הבעייתי הזה ייכנס לתוקף החל מה-1 בינואר 2014, אבל אחרים (באוצר) טענו שהכוונה להחיל אותו כמה שיותר מהר בתוך מספר שבועות. קודם, צריך לעבור את אישור הממשלה, ולא בטוח לחלוטין שהמס הזה יעבור חלק, אבל בהנחה שכן, אזי העיתוי לא ברור. עכשיו, בהמשך להעברת חוק ההסדרים ליועצים המשפטיים של המשרדים ולתגובות הציבור, מתברר כי התאריך הוא 1 באוגוסט 2013!

עדיין קיימת אי-וודאות – לא ברור איך הסעיף הזה יעבור – האם יחול המס הבעייתי הזה, או שהוא יקוצץ (כפי שמדווח בתקשורת), ומעבר לכך לא ברור לחלוטין אם זהו התאריך הסופי.  המס על משפרי הדיור לצד התאריך הקרוב שבו הוא ייושם גורמים  לאנשים למהר ולרכוש דירות עכשיו – כך הם חוסכים  את הקנס הלא מוצדק הזה, וכך הן חוסכות (לפחות חלק) מעליית המע"מ ב-1% ל-18%.     

 ומה זה בכלל הקנס הזה? באוצר החליטו  כי משפרי דיור ייאלצו לשלם מס רכישה מהשקל הראשון. עד עכשיו התייחסו אליהם כמו אל רוכשי דירה ראשונה, ומס הרכישה שהוחל עליהם היה בהתאם למדרגות מסוימות שהתעדכנו על פני זמן (מדרגה ראשונה בשיעור אפס, אחר כך 3.5% ואחר כך 5%). מעכשיו , מס הרכישה יחול על השקל הראשון בשיעור של 3.5% והמשמעות היא עלות נוספת של עד כ-50 אלף שקל למשפרי הדירות.  המס הזה, אגב, יוחל גם על כאלו שעוברים לדירה קטנה וזולה יותר. כל אחד שרוכש דירה וזו לא דירתו הראשונה בעצם מחויב במס הזה, גם אם הוא מוכר את הדירה ועובר לדירה זולה יותר מסיבות כלכליות או מסיבות אחרות.

הסיבה למס/קנס הזה היא תקציבית. מר לפיד, שר האוצר החדש, מנסה לסגור את החור בתקציב. אבל זו ממש לא הדרך!

ובכלל, מס רכישה, הוא מס מוזר ובעייתי. לרוב במכירת נכס ולא משנה איזה סוג של נכס  (דירה, ניירות ערך – מניות , אגרות חוב וכו') אזי המוכרים צריכים  לשלם מס על הרווח (באם יש רווח) וזה מאוד סביר והגיוני – משלמים מיסים על רווחים. אלא שמס רכישה הוא "חיה אחרת"; מס רכישה  אינו חל על רווחים , הוא מס שמשולם כאשר רוכשים דירה, לא כאשר מוכרים אותה ברווח (אז מדובר במס שבח – מס על רווח ההון על השבח של הדירה). בריכשת דירה, אין כמובן רווח, יש השקעה ברכוש/ בדירה. אז למה יש מס? ככה נקבע, אילוצי תקציב.  ניסיון להשפיע על שוק הדירות ועל המחירים בו,  במיוחד על שוק הדירות להשקעה, הביאו את הממשלות מזה עשרות שנים לחייב את הרוכשים במס רכישה, אבל לא את כולם. לרוכשי דירה יחידה קיים פטור ממס עד לתקרה מסוימת, והפטור הזה כלל גם רוכשי דירה ראשונה וגם כאלו שעברו מדירה לדירה. עכשיו, בעקבות החלטת האוצר, אותם משפרי דיור (ובכלל אלו שעוברים דירה) לא יזכו לפטור ממס רכישה, ויצטרכו לשלם 3.5% מהשקל הראשון – משמע תוספת של עד כ-50 אלף שקל לדירה.

למדריך מס רכישה המלא

לעדכונים בנושא מס רכישה