חדשות    

נגיד בנק ישראל הביע תמיכה בתוכנית המעודכנת של "מענק לכל אזרח"

יברסיטתפרופ' אמיר ירון. צילום: אונ' פנסילבניה
מעודכן ל-07/2020

לאחר שהסתייג מהתוכנית המקורית, פרופ' אמיר ירון אמר בישיבת הממשלה כי רשת הביטחון הכלכלית שעליה הכריזה הממשלה היא רכיב חשוב בצמצום אי-הוודאות הכלכלית ובייצוב הביקושים, אך הדגיש כי ככל שהמשבר מתמשך ופגיעתו מעמיקה כך חשוב יותר להשתמש במקורות התקציביים ביעילות

 נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, השתתף אתמול בישיבת הממשלה  לדבריו, "העדכון שבוצע לתוכנית המענק לכל אזרח הוא בכיוון הנכון מבחינה כלכלית בהיבט עידוד הביקושים, לעומת התכנית בגרסתה המקורית, היות שהוא מקצה במידה מסוימת את המקורות אל קבוצה עם נטייה שולית גבוהה לצרוך. עם זאת, ביצוע העדכון לתוכנית הגדיל עוד יותר את ההוצאות בגינה".

"רשת הביטחון הכלכלית שעליה הכריזה הממשלה ב-9.7.20 היא רכיב חשוב בצמצום אי-הוודאות הכלכלית ובייצוב הביקושים במשק, ותומכת בשכירים, בעצמאים ובעסקים שנפגעו במשבר", הוסיף הנגיד. "בד בבד יש להמשיך ולפעול ליצירת ודאות בריאותית גדולה ככל שניתן – כך גם הצעדים הכלכליים השונים יהיו אפקטיביים יותר, שכן מדובר בכלים משלימים."

עוד ציין הנגיד ירון כי: "במקביל, חשוב גם לקדם תוכנית מוסדרת וכוללת שתתמקד בהפחתת עלויות ההעסקה של הפירמות, ומתן תמריצים להשקעות. אלו יגדילו את הביקוש של העסקים לעובדים. הגידול בתעסוקה שינבע מכך, יגדיל את הביטחון של משקי הבית לגבי הכנסתם הפרמננטית, ובכך יתמוך בהגדלת הצריכה בהווה, ובנוסף ייווצר היזון חוזר של הגדלת ביקושים ותעסוקה בטווח ארוך יותר ובאופן מתמשך".

באשר להיבט המוניטרי אמר הנגיד: "ההרחבה הפיסקלית בישראל אינה חריגה בהשוואה בין-לאומית למדינות מפותחות אחרות. בכל העולם נאלצים להגדיל את הגירעונות ולצבור חובות כדי למנוע נזקים גדולים יותר לכלכלה. עם זאת, חשוב לזכור שהסיכון המיוחס לישראל גדול מזה שמיוחס למדינות יציבות באירופה, עם יחס חוב-תוצר דומה".

בשל כך, הסביר הנגיד, "חשוב להימנע מתחושה שאין גבול ליכולת להגדיל את החוב הציבורי, ולכן צריך להשתמש בתבונה בסכומים שמוציאים, כך שיתרמו ליכולת של המשק ושל משקי הבית לצאת מהר מהמשבר כשיוסרו המגבלות הבריאותיות. בשלב זה אין חשש ליכולת המימון של המשק לאורך זמן, אך ככל שהמשבר מתמשך ופגיעתו מעמיקה, כך חשוב יותר להשתמש במקורות התקציביים ביעילות. הפן הכלכלי מחייב כעת ניהול סיכונים תוך שימוש מושכל בדרגות החופש שנותרו למדיניות התקציבית ליכולת התגובה בהמשך".

"הקורונה מינפה את הלמידה הדיגיטלית"

באשר לתוכנית להאצת השירותים הדיגיטליים לציבור ולקידום הלמידה הדיגיטלית, שהוצגה בישיבה, אמר הנגיד כי "התוכנית מבורכת. זוהי תוכנית שנותנת מענה לצורך שקיים ממילא, וממנפת את ההזדמנות שנקרתה בעקבות המשבר כדי לענות על הצורך ביתר שאת. הממשלה, על שלל שלוחותיה ושרותיה לאזרח, יכולה ואף צריכה להוות קטליזטור משמעותי בדרך למינוף העולם הדיגיטלי. מדובר במהלך שביצוע נכון ומוצלח שלו יתמוך בהנעת הכלכלה ויהווה השקעה עם תשואה גבוהה מאוד למשק הישראלי לאורך הזמן".

כמו כן, ציין: "אלמנטים בתוכנית הנ"ל מתכתבים לשמחתי עם המלצות בנק ישראל בדוח המקיף על הפריון במשק שפרסמנו לפני כשנה. הדברים נכונים בזמנים 'רגילים' ומקבלים משנה תוקף בעת הזו. צעדים דוגמת הורדת רגולציה, הקלות לעסקים, הנגשה של הכשרות ולמידה דיגיטלית, התאמת והנגשת השירותים הפיננסיים וקידום זיהוי דיגיטלי אחיד וכולל לאזרח, יסייעו לקדם סביבה המעודדת חדשנות ותחרות לטובת האזרחים, העסקים והכלכלה כולה".

שינויים בתוכנית המענקים: 750 שקל נוספים לכל נכה וקשיש