חדשות    

נגיד בנק ישראל למנכ"לי הבנקים: שלמו ריבית נאותה על חשבונות העו"ש

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. צילום: בנק ישראל
מעודכן ל-06/2023

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, זימן את מנכ"לי הבנקים לפגישה, ויש שיגידו שיחת נזיפה, בנושא הריביות על הפיקדונות, חשבונות העו"ש וההלוואות במערכת הבנקאית.

מאז החל בנק ישראל להעלות את הריבית לפני כשנה, מה שהביא אותה לרמה נוכחית של 4.75%, הבנקים מקפידים לפגר בגלגול הריבית הגבוהה אל חשבונות הלקוחות. לאחר ביקורת נוקבת שספגו, החלו לעדכן את הריביות על הפיקדונות, ועדיין אלה אינן מיושרות עם גובה הריבית של בנק ישראל. לאור זאת, החליט הנגיד "לקרוא לסדר" את ראשי הבנקים ולדרוש מהם לשלם לקוחות על יתרת הזכות בחשבונותיהם.

בפגישה היום נכחו חמשת מנהלי הבנקים הגדולים – דב קוטלר מבנק הפועלים, חנן פרידמן מבנק לאומי, אורי רונן מדיסקונט, משה לארי ממזרחי טפחות וסמדר ברבר צדיק מהבינלאומי. בפגישה נכחו גם המפקח על הבנקים יוצא יאיר אבידן והמפקח הנכנס דני חחיאשוילי.

במהלך הפגישה הדגיש הנגיד למנכ"לי הבנקים כי הרווחיות הגבוהה במערכת הבנקאית בתקופה האחרונה נובעת בין היתר מההיקף הגבוה של פיקדונות העו"ש שאינם נושאים ריבית ומתמסורת בלתי מספקת של הריבית העל פיקדונות של משקי הבית בסביבת הריבית הנוכחית. זאת, כאשר בצד ההלוואות מתקיימת במקביל תמסורת כמעט מלאה. כל אלו הובילו לתשואה גבוהה מאוד על ההון איננה ברת קיימא בטווח הארוך. כמו כן הודגשה החשיבות בגיבוש פתרונות ממוקדים לאוכלוסיות המצויות בקשיים באופן מיוחד.

במהלך הפגישה ציין הנגיד לחיוב חלק מהצעדים שהובילו הבנקים השונים בנושאים אלו למען לקוחותיהם בתקופה האחרונה, אך הבהיר שמצב זה איננו מספק והציג מספר יעדים שראוי שהמערכת הבנקאית תפעל להשגתם על מנת להיטיב עם לקוחותיה ולחזק את הוגנות המערכת מולם.

להלן היעדים המרכזיים שהעלה הנגיד בפגישה:

  1. תמסורת ריבית נאותה על יתרות זכות של משקי בית.
  2. עידוד אקטיבי מתמשך של לקוחות בעלי יתרת עו"ש מעל רף מסוים להסטת כספים המוחזקים בעו"ש לאפיקים משתלמים יותר (כגון פיקדונות לזמן קצוב או קרנות כספיות.
  1. סיוע אקטיבי לבעלי המשכנתאות המאובחנים כבעלי הקשיים המשמעותיים ביותר .
  2. הקלת הנטל ללקוחות בעלי יתרה שלילית בחשבונות העו"ש.

בתום הפגישה הנחה הנגיד את מנכ"לי הבנקים לדווח למפקח על הבנקים, בדבר היערכותם להשגת היעדים שהציג. הנגיד הדגיש, כי הוא מצפה מכל אחד מהבנקים לאמץ צעדים מדידים וישימים להשגת היעדים בתוך פרק זמן קצר.