חדשות    

בעקבות משבר הקורונה: דירות Airbnb יחזרו לשוק השכירות

מעודכן ל-03/2020

רבים מבעלי הנכסים החליטו להציע את יחידות הדיור לדירות להשכרה לתקופה ממושכת, בשל היעדר הביקוש וגל הביטולים בעקבות הבהלה שעורר נגיף הקורונה 

תוצאות משבר הקורונה נותנים את אותותיהן גם בשוק השכרת הדירות לטווח קצר. לנוכח הביטולים הרבים והיעדר הזמנות חדשות, הבעלים מעדיפים להשכיר את הדירות לתקופות ארוכות, ובלבד שלא יעמדו ריקות, מה שיוביל להפסדים נוספים. גורמים בשוק סבורים כי ייתכן שמהלך זה יגרום בהמשך לירידת מחירי השכירות.

בעל משרד תיווך תל אביבי מספר כי השבוע פנו אליו שני בעלי דירות בשכונות מבוקשות בעיר, שעד עתה נהנו מביקוש רב, בבקשה למצוא להן שוכרים לתקופה ארוכה של שנה ויותר. "בשני המקרים הסבירו בעלי הדירות כי ההזמנה האחרונה מסתיימת בימים הקרובים כשלאחר מכן היומנים ריקים. לכן הם מעדיפים להשכיר את הדירות בשכירות רגילה לתקופה ארוכה שאינה תלויה בכניסה של תיירים", הוא מסביר.

השכרה לטווח ארוך מספקת תשואה נמוכה יותר מהשכרה לתקופות קצרות, אך האלטרנטיבה של הותרת הדירות ריקות לתקופה לא ידועה משפיעה על בעלי הדירות ומשחררת דירות מגורים בחזרה לשוק השכירות הרגיל. משמעות הדבר היא שחלק מדירות ה־Airbnb יחזרו לשוק, ככל שהמצב יימשך וכמות הכניסות של תיירים תפחת.

בנוסף לכך, בעלי דירות אחרים שהתרגלו ליהנות מתשואה שנתית גבוהה מהשכרה לטווח קצר, אינם מעוניינים בתשואה הנמוכה שמניבה השכרה ארוכת טווח ובוחרים להעמיד את הדירות למכירה. כך, לדברי בעלים של משרד לתיווך נדל"ן בירושלים, הוא קיבל השבוע פנייה מתושב חוץ שבבעלותו דירת יוקרה שהושכרה עד כה לתקופות קצרות. השבוע ביקש בעל הדירה להציע אותה למכירה, מתוך הבנה כי בשכירות רגילה התשואה על הנכס מגיעה ל־2.5% וזרם ההזמנות לשנה הקרובה נפסק בעקבות המצב. לכן הבעלים העדיף למכור ולעבור להשקעות אחרות.

על פי נתונים שפורסמו במאי 2019, מתוך 9,150 דירות המוצעות להשכרה בתל אביב במסגרת Airbnb, מושכרות באופן קבוע עד ל־7,150 דירות. מדובר ב־3.4% מתוך כלל הדירות בעיר. מדובר בשיעור שכירות החריג, הגבוה משמעותית מרוב הערים המערביות הנחשבות ליעדי תיירות פופולאריים. לצורך ההשוואה, בעיר ניו יורק הוסבו 0.5% בלבד מהדירות לאירוח באופן קבוע. בפריז עומד שיעור ההשכרות על 0.9%, באמסטרדם על 0.8%, ובברלין על 0.2%. למעשה, העיר היחידה מלבד תל אביב אשר חוצה את רף האחוז היא ברצלונה עם 1.4%.

מפעילי דירות Airbnb חשים במשבר, ואף רגישים יותר להשלכותיו מבעלי הנכסים. מאחר שההזמנות נעצרו, לאחר חג הפורים הדירות צפויות להיות ריקות.

"פברואר עוד היה חודש טוב", אומר אחד הבעלים של מספר דירות תל אביביות המושכרות בשגרה לתקופות קצרות. "אבל היום אין הזמנות, והחל מעוד שבועיים כמות האורחים שצפויים להגיע תרד משמעותית. זה מצב לא פשוט כי אנחנו נמצאים לפני פסח וגם הקיץ לפנינו ואנחנו לא יודעים מה צפוי. כרגע אני מעמיד את הדירות לסאבלט כדי לא להפסיד. יש שוק מקומי שתמיד צריך דירות לתקופות קצרות בעקבות שיפוץ דירה וכדומה. לא יהיה פה רווח, אבל לפחות שלא יהיה הפסד".

ניתן להניח כי משבר הקורונה יאלץ את בעלי הנכסים ביתר חלקי הארץ למצוא אלטרנטיבה אחרת מהשכרת לתיירים, והפתרון הפשוט והחוקי ביותר הוא החזרת הדירות למגורים להשכרה לתקופות ארוכות.

הנחיות משרד התחבורה לאוטובוסים על רקע הקורונה

תל אביב: הארנונה לדירות Airbnb לא תתייקר – למרות דרישת העירייה