חדשות    

ניסיון שלישי למכרז מחיר למשתכן במגרש מכבי יפו; האם יצליח הפעם?

אזור המתחם בתצלום אויר משנת 1945

רשות מקרקעי ישראל, משרד האוצר ועיריית תל אביב פרסמו שוב, זו הפעם השלישית, מכרז לשני מתחמים במסגרת פרויקט מחיר למשתכן באזור מגרש מכבי יפו הישן. המכרז כולל 939 דירות, מהן 557 במסגרת תכנית "מחיר למשתכן", 382 לשוק החופשי ו-7 יוקצו לדיור הציבורי.

בתחילת ספטמבר פורסם המכרז הראשון אשר כלל שלשה מתחמים. למכרז ניגשה רק חברה קבלנית אחת, שותפות של אקרו נדלן ואשדר, אשר יבנו במתחם 343 דירות מהן 163 דירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן.

למכרז השני שנערך מספר שבועות לאחר מכן לשני המתחמים הנותרים לא נרשם אף מתחרה והוא נכשל.

המכרז הנוכחי מתייחס לשני מתחמים המשתרעים על שטח של כ-17 דונם. במתחם א' ישווקו 299 דירות במסגרת תכנית מחיר למשתכן, 228 דירות לשוק החופשי ו-3 לטובת המדינה.

במתחם ב' ישווקו 258 דירות במסגרת "מחיר למשתכן", עוד 154 דירות לשוק החופשי ו-4 נוספות למדינה.

המתחמים כלולים בשכונה המתוכננת במסגרת תוכנית תא/2725 – מכבי יפו. תוכנית זו, שפורסמה לתוקף על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובניה בדצמבר 2017, משתרעת על שטח של כ-160 דונם וכוללת בסה"כ כ-1,459 דירות, מהן כ-120 יחידות לדיור מיוחד, כ-180 דירות להשכרה וכ-292 דירות קטנות.

אחד הגורמים שעיכבו בעבר, וכנראה גם עכשיו את הצלחת פרסומם והצלחתם של המכרזים הוא פינוי של כ-80 פולשים או דיירים מוגנים במתחם, אשר מחזיקים בקרקע למטרות מגורים או עסקים. מול כ-40 מחזיקים נקבע פיצוי מוסכם בעוד שעם כ-40 עדיין לא הושג הסדר. היזמים אשר ייזכו במכרז יאלצו להתמודד עם המחזיקים הנותרים. ייתכן שהעניין לא יעכב את השיווק או מתן היתרי הבנייה אך ייתכן שהדבר ייגרום לעיקוב מימוש הפרוייקט.

ברשות מקרקעי ישראל מציינים כי "מימוש הפרויקט יהווה מנוף משמעותי לכל האזור החדש, למרכז יפו, למשפחות ולאוכלוסיה הצעירה המעוניינות להקים את ביתן באזור, וכן יתרום להרחבה משמעותית של היצע הדיור לאוכלוסייה המקומית, באזור המתחדש המשמש גם מרכז בילוי ופנאי הכולל את מגרש הכדורגל של מכבי יפו".