מדריכי צרכנות    

ניפגש בשמחות: איך בוחרים מקום לחתונה?

מעודכן ל-06/2019

אחד הדברים המשמעותיים ביותר בהכנות לקראת היום הגדול בחייכם הוא לבחור את המקום שבו תרצו להינשא המדריך הבא יעזור לכם לעבור את המשימה בשלום, ימקד אתכם בדברים החשובים שכדאי לשים אליהם לב ויזכיר מה אסור לפספס – וזה הרבה יותר קל ממה שחשבתם

רוב הזוגות שמחליטים להתחתן נתקלים רגע לאחר שהכריזו על האירוסים בדילמה הגדולה ביותר בדרך ליום הגדול – בחירת הלוקיישן שבו יחגגו את האירוע. אז נכון, מדובר בבחירה לא קלה ואתם אלה שצריכים לעשות אותה, אבל המדריך שהכנו יעזור לכם לקבל את ההחלטה המושכלת ביותר בדרך לחופה. מזל טוב!

החלטה ראשונה: מספר המוזמנים לאירוע

בתור התחלה, הצעד הראשון הוא לשנס מותניים ולערוך את רשימת המוזמנים – על מנת להבין פחות או יותר כמה מהם באמת עומדים להגיע לחגיגה. למעשה, מספר המוזמנים משפיע על בחירת המקום, משום שחלק מהמקומות דורשים מינימום מוזמנים, ואילו אחרים לא יכולים להכיל כמות גדולה מדי של משתתפים.

טיפים:

  • התחייבות מינימלית תמיד אפשר להעלות (אם פתאום נזכרתם ששכחתם להזמין את הגננת שלכם, את שולה, חברה של אמא מהצבא ואת רפי מהמילואים), אבל להוריד זה כבר סיפור אחר. בקיצור, עדיף להתחייב לכמה שפחות ובמקרה הגרוע, להעלות את ההתחייבות אחרי שיהיו לכם אישורי הגעה.
  • לכמה מוזמנים לצפות? זו שאלת השאלות. יש האומרים להוריד 15-10 אחוז מכמות המוזמנים, אחרים מצמצמים ב-30%. כמו שנכתב בסעיף הקודם, לא כדאי למהר להתחייב ליותר מדי אורחים. ההמלצה: תורידו 30% מראש, ואם תהיה הפתעה נעימה באישורי ההגעה, תעלו את ההתחייבות כמה ימים לפני האירוע.
  • אם תאמרו לבעלי האולם שהזמנתם כ-500 אורחים, סביר להניח שהם ידרשו מכם התחייבות הרבה יותר גבוהה ממה שתכננתם. אז תאמרו מראש שאתם מוכנים להתחייב ל-X.
  • עוד נקודה חשובה לא פחות היא התאמת הקונספט של האולם לאורחים שלכם, קודם כל חשוב לדעת מי הוא הקהל שלי? האם הקהל שהזמנתי מתעניין בעיקר באוכל? האם חשובה לו הנראות או שכל מה שמעניין אותו הוא המיקום? כל הפרמטרים האלה חשובים בבחירת אולם מתאים.

שיעור בגאוגרפיה: מאיפה רוב המוזמנים מגיעים?

לאחר שגיבשנו את הרשימה והבנו כמה אורחים צפויים להגיע, השאלה הבאה שמעניינת אותנו היא שאלת המרחק, איך בוחרים את מתחם האירועים? האם לפי מקום המגורים של בני הזוג, מקום המגורים של בני משפחתם או שהבחירה הנכונה היא להתחשב ברוב האורחים? הדעה הרווחת היא שבני הזוג צריכים לבדוק מהיכן מגיעים רוב המוזמנים שלהם ולכוון לשם, שכן אם האולם ממוקם רחוק מדי חלק מהאורחים עלולים לא להגיע.

פרמטרים נוספים שישקלו הם גישה נוחה למתחם, חשוב לדעות שהוא נמצא במיקום טוב, שהדרך אליו לא פקוקה ושיש חניה בשפע.

  • לטובת המוזמנים שמגיעים מרחוק, רצוי לשכור הסעה שתביא אותם לחתונה ובחזרה לביתם. אפשרות נוספת היא לצוות מבעוד מועד אורחים שאינם בעלי רכב לאורחים הממונעים שגרים בסמוך. אל תחכו שיפנו אליכם, עשו זאת ביוזמתכם. הם יעריכו אתכם על כך. אם אין מדובר בחברים שלכם אלא באורחים של ההורים, השאירו להם לארגן זאת.
  • מבחינת מחירים, אולמות וגני אירועים זה בערך כמו נדל"ן: מחיר המקום עולה ככל שמתקרבים למרכז הארץ, ויורד ככל שמתרחקים ממנו. האזורים המרוחקים מהמרכז הם לרוב גם נוחים יותר מבחינת הגעה (פחות פקקים) וחניה.

בחירת המועד

העונה

ההבדל בין חתונת קיץ לחתונת חורף הוא עניין של אופי. אנשי החורף יטענו בלהט שחתונת חורף היא אלגנטית יותר, דביקה פחות ושהאורחים שאינם מוזמנים כל יומיים לאירועים, עשויים להיות נדיבים יותר. המצדדים בקיץ ידמיינו חתונה קלילה עם רוח חמימה בגן אירועים עטור צמחייה ומסיבת ריקודים פרועה אל תוך הלילה.

בפועל, ההבדל בין חתונת קיץ לחורף הוא הרבה פעמים רק בראש. מן הסתם, לא מן הנמנע לערוך חתונה קלאסית באולם מפואר ונוצץ בקיץ, וגם בחורף הישראלי שאינו משופע בגשמים ניתן פעמים רבות לערוך חתונה בגן אירועים (יש לציין בהזמנה להצטייד בלבוש חם). לרוב גני האירועים יש אופציה של קירוי, כך שאם בכל זאת ירד גשם – ניתן להעתיק את כל האירוע פנימה.

כדאי לדעת: בין החודשים נובמבר למרץ מחירי האולמות וגני האירועים יורדים, והחודשים יוני וספטמבר הם החודשים היקרים ביותר בשנה.

יום בשבוע

לכל יום היתרונות שלו: ימי חמישי הם הפופולאריים ביותר לקיום אירוע, ולכן היקרים ביותר. יש מקומות שדורשים מינימום מוזמנים ליום זה. נכון שביום שישי רוב המוזמנים לא עובדים והאירוע יוכל להימשך אל תוך הלילה, עם זאת האורחים שלכם יעמדו בפקקים ביום חמישי, יותר מאשר בכל יום אחר.

ביום ראשון האורחים עייפים פחות אחרי המנוחה של סוף השבוע, היהדות מעדיפה את יום שני (חופה נערכת אחרי השקיעה וכך נחשב יום שני ליום שלישי שבו נאמר "פעמיים כי טוב"), וכן הלאה. כדאי שפשוט תבחרו את היום המועדף עליכם ולא תתחשבו בשיקולים זרים.

התאריך

תוכלו לבחור בתאריך שבו התחלתם לצאת, בתאריכי ימי הולדת, יום הנישואים של ההורים, ביום האהבה היהודי (ט"ו באב) או הנוצרי (וולנטיינ'ס דיי – 14.2), או בתאריך מיוחד כמו ה-1.1 וכו'. הקפידו שהתאריך שלכם לא נופל על אירועים החשובים לאורחים שלכם, כמו תקופת מבחנים באוניברסיטה, מסיבות סיום בבתי הספר, אירועי ספורט, משחק כדורגל חשוב, חופשות מרוכזות וכו'. אם יש לכם אורחים רבים מחו"ל, אולי תחליטו להתחשב בהם ולקבוע את החתונה במועד שנוח להם, כמו חופשת חג המולד.

תאריכים אסורים

לוח השנה היהודי אוסר על קיום טקס הנישואים בסופי שבוע, ערבי חג וחג, ימי צום, וספירת העומר שבין פסח לשבועות. יש לציין כי בעדות המזרח מותר להתחתן אחרי ל"ג בעומר ובעדות אשכנז צריך להמתין עד חג שבועות (העדה הקובעת היא של החתן). יוצאים מן הכלל הם ערב ל"ג בעומר וראשי חודש – א' אייר וא' סיון. גם בתקופת בין המצרים, המתקיימת בין צום י"ז בתמוז לצום ט' באב, בה מתאבלים על חורבן בית המקדש – אסור להינשא.

בני עדות המזרח שומרים רק על השבוע הראשון בחודש אב ואילו האשכנזים מקפידים לא להתחתן במשך כל התקופה. ספירת העומר ותקופת בין המצרים הן תקופות מוזלות יותר באולמות. אם החתן ספרדי – הרווחתם. ספטמבר, החודש האטרקטיבי ביותר בשנה לחתונות מבחינת מזג האוויר הנוח יחסית, חופף לרוב לחודש תשרי העברי, בו חלים כידוע בזה אחר זה – ראש השנה, יום הכיפורים וחג הסוכות, בהם גם כן אין עורכים חתונות יהודיות.

בכל מקרה, אם אתם רואים מקום שמוצא חן בעיניכם – שריינו את התאריך המועדף עליכם. אם אתם מתכוונים להתחתן בעוד כשנה, סביר להניח שרוב המקומות יהיו עדיין פנויים בתאריך שתבחרו. אם בא לתקתק את העסק בשלושה חודשים, קחו בחשבון שמספר התאריכים הפנויים הוא מצומצם ויצריך פשרה מסוימת.

רגע לפני הסבב: איך מכינים רשימה מצומצמת?

התחלתם להסתכל על מקום לחתונה ונוצרה לכם רשימה ארוכה? אנחנו ממליצים להכין רשימה של הפרמטרים החשובים לכם ולבדוק באילו אולמות הם מתקיימים, פרמטרים שכאלו הם סובייקטיביים ויכולים לכלול כל פרט החל מהקונספט הרצוי, דרך מראה החופה וסגנון הגן ועד לבריכה במתחם האירועים. לאחר שסיימתם להכין רשימה כזו, דרגו את הפרמטרים לפי סדר חשיבותם בעיניכם.

אחרי שבחרתם את הפרמטר החשוב לכם, עושים אלימינציה ומוחקים את מה שהכי פחות מתאים. מה זה אומר? אם הפרמטר שאנחנו לא מתכוונים לוותר עליו הוא מרחק, יש להוריד מהרשימה את כל האולמות שלא נמצאים בטווח המרחק שקבענו לעצמו, ומתוך הנותרים להוריד את אלו שלא מתאימים לקריטריון השני, כך עד שמגיעים למספר אולמות קטן יותר. ומה קורה אז? יוצאים לסבב.

יוצאים לסבב: מה עושים ומה שואלים?

הגענו לרגע שלו חיכינו – סבב אולמות האירועים. איך עורכים סבב הכי יעיל שיש? סדרו לכם את זה בצורה הנוחה ביותר, תלכו למספר גני אירועים הממוקמים בסמיכות זה לזה ורכזו את העניין על פני מספר מצומצם של ימים. הדרך הנכונה ביותר לגשת לסבב הוא לקחת רק את בן הזוג וההורים,ולהתחיל את הסבב רק אחרי בירור מקדים דרך חברים.

לפני שמגיעים לכל אחד מהמקומות חשוב לדעת כמה מוזמנים יש לכם, להחליט באיזו תקופה אתם רוצים להתחתן ולשאול את השאלות הנכונות.

רשימת שאלות שלא כדאי לשכוח:

* האם האולם מחזיק בכל הרישיונות הנדרשים (רישיון עסק, כשרות וכדומה)?

* האם יש ביטוח צד ג'?

* מה כולל מחיר המנה (מנה, אלכוהול, מלצרים, עיצוב ועוד)?

* האם יש אפשרות לרכוש חבילת אלכוהול דרך האולם? כמה זה יעלה לראש? אם מביאים אלכוהול חיצוני, האם יש דמי מזיגה?

* האם העיצוב כלול במחיר? אם לא, מה העלויות המשוערות?

* מהן שעות תחילת וסיום האירוע (ומה קורה אם חורגים משעת הסיום)?

* מה מחיר ההגברה והתאורה?

* כמות מלצרים לכל שולחן?

* מנות ילדים – עד איזה גיל חינם? איך סופרים?

* רזרבות – כמה אפשר? האם התשלום הוא לשולחן או לאדם?

* כמות מקסימלית של אורחים במקום

* כמה אנשים יושבים בשולחן?

* מה תנאי התשלום?

* מה קורה במקרה של כוח עליון (אסון טבע/טרגדיה משפחתית)?

* מה לגבי דמי ביטול (טפו טפו, חמסה חמסה)

* תפריט (כמה מנות יש בסך הכל? מה אפשרויות הבחירה?)

* האם קיים גנרטור חירום למקרה של הפסקת חשמל?

* היכן תמוקם הכספת?

* חדר חתן כלה – רצוי לבקש לראות

* האם יש חנייה מסודרת עם גישה לנכים?

* האם יש מנות צמחוניות וטבעוניות?

* האם האולם דואג לכוס קידוש, מעטפות, מפות הגעה, פתקי הושבה?

* מתי יתקיימו הטעימות והפגישה עם המעצב/ת?

איך לחסוך על חתונה

מתי כדאי לפתוח חשבון משותף ומתי נפרד?