קריירה    

ניפרד כידידים: מה צריך לדעת כשעוזבים מקום עבודה

pixabay

מעודכן ל-5/2019

החלטתם להתפטר? למרות המטענים הרגשיים שאולי מציפים אתכם כרגע, כדאי שתסגרו יפה את העניינים עם המעסיק, כדי שתוכלו להמשיך הלאה בלי לסגור לעצמכם דלתות

כמו כל דבר במאה ה-21, שוק העבודה הוא דינמי ומתפתח. אם פעם היה מקובל להישאר באותו מקום עבודה במשך עשורים שלמים ואולי אפילו לאורך כל הקריירה, בימינו הדברים שונים. חברות נפתחות ונסגרות, אפשרויות קידום צצות, פרויקטים מתחילים או נופלים ואף פעם אי אפשר לנחש מה יהיה בעתיד. אבל לא משנה מה הסיבה להתפטרות – אם בגלל שפחות טוב לכם בעבודה הנוכחית או שגיליתם משרה אחרת שקורצת לכם יותר – מה שחשוב הוא לעשות את בצורה שקולה ובוגרת, על מנת ששני הצדדים יוכלו להמשיך קדימה, בלי להרגיש יותר מדי רע וכמובן בלי שייגרם נזק לקריירה העתידית שלכם.

אז איך עושים את זה נכון? אספנו קצת מידע שיוכל לעזור לכם:

האם לעזוב לפני שמצאנו עבודה חליפית?

יש תחושה של ביטחון וחוסר בהילות, כשאנו מחפשים עבודה חדשה תוך כדי שעובדים בעבודה הנוכחית. עם זאת, סיום העבודה הנוכחית לפני תחילת החיפוש מאפשר פניות רגשית ושקט נפשי. לא כולם מסוגלים להתמודד עם התחושה של עשיית מעשה "מאחורי גבו של המעסיק", ועם החשש מחוסר דיסקרטיות או שמא הדבר יתגלה לבוס. יש עובדים שאינם מסוגלים מבחינה רגשית לחפש עבודה חדשה עד שהם לא מסיימים עם המקום הקיים, ואפילו נתקפים בתחושה של בגידה במקום העבודה הקיים.

כמו כן, הקושי הלוגיסטי לצאת לראיונות עבודה כאשר עדיין עובדים בעבודה אחרת, הופך את החיפוש לבלתי יעיל וגורם לו להימשך זמן רב מאוד.

לסיכום, אין ספק שהביטחון הכלכלי והנפשי שקיימים בעת חיפוש עבודה חדשה בעודך נשאר במקום העבודה הנוכחי הם בעלי ערך רב, אך במקרים שבהם ההישארות עלולה לגרום לנזק נפשי או למועקה, יש לשקול את האפשרות לעזוב לפני שמצאנו עבודה חדשה.

להגיד לבוס שלום יפה

החלטתם לעזוב? עם כל המטען הרגשי שנלווה לעזיבה, כדאי להתאמץ עד כמה שאפשר ולעזוב את מקום העבודה בצורה מכובדת ויפה. אף פעם אנחנו לא יודעים מתי נזדקק לעזרה, להמלצה, איפה ניתקל במנהל הקודם ואולי אף נרצה לחזור לעבודתנו הקודמת.

אחד הקשיים המוכרים בעזיבה יזומה הוא הדרך לבשר למנהל שברצוננו לעזוב. כשהבוס מרוצה מאיתנו ויהיה לו קשה לוותר עלינו, התגובה עשויה להיות לא נעימה. הדרך הנכונה היא להיות גלויים וכנים, לספר מה אנחנו מחפשים בחיים, מה הייעוד שלנו ומהן השאיפות והחלומות שאנו מנסים להגשים. חשוב לא פחות להודות על הזמן המשותף, להזכיר מה קיבלנו ממנו, לבקש את עזרתו בהמשך התהליך, בעיקר אם יש צורך בעזרה בקבלת הפיצויים. השתדלו לא להיגרר לוויכוחים ולהימנע משריפת כל הגשרים מאחוריכם.

מכתב התפטרות – איך כותבים ומה הוא אמור לכלול?

כשם שהשקעתם זמן ומחשבה בכתיבת קורות חיים, כך מומלץ להשקיע במכתב ההתפטרות.  הסיבה לכך פשוטה, אם תצטרכו מהמעביד מכתב המלצה או תשובו יום אחד לעבודה הנוכחית, כדאי תמיד להישאר עם הבוס ועם מחלקת משאבי אנוש ביחסים תקינים. כדאי לסיים את תקופת ההעסקה ברוח טובה ובלב שקט.

פתיח: מכתב התפטרות פותח בפנייה למעסיק או למחלקת משאבי אנוש או אפילו לחברה שבה אתם עובדים. לאחר מכן יש להוסיף את הנדון – כאן במקום להשתמש במילה "התפטרות", מומלץ להשתמש במונח "סיום עבודה".

מילות הערכה: לא כדאי לגשת מיד לעניין ולהודיע על סיום העבודה, אלא לציין בגוף המכתב את הערכתכם כלפי מקום העבודה – "ברצוני להודות על ההזדמנות לעבוד בחברה" או "ברצוני להודות על תקופה מאתגרת". ניתן גם להבליט את הרזומה שצברתם במקום העבודה, כמו למשל "הגעתי לכאן כסטודנט ואני מועסק בחברה זה עשור". זכרו, מכתב התפטרות צריך להיות קצר ולעניין, ברור ועם זאת אמוציונלי.

סיבה לעזיבה: לאחר שעוררתם את הרושם הנכון, שאתם מוקירים תודה על כך שעבודה זו תרמה רבות לחייכם ולהתמקצעות שלכם בתחום, הסבירו מדוע אתם עוזבים. אם יש מגוון סיבות שהובילו להחלטה לעזוב, בחרו את הסיבה העיקרית לכך.

לא לשכוח, מצו את זכויותיכם: לאחר שיצרתם את הרושם הנכון, הבעתם הערכה כלפי מקום העבודה והבוס, הבטחתם לסיים את העבודה בתהליך חפיפה מסודר למחליף וסיפקתם הודעה מוקדמת על סיום העבודה – הגיע השלב לדאוג לזכויותיכם. בקשו להסדיר את כל הקשור לזכויותיכם לפי הסכם העבודה והחוק – פדיון ימי חופשה שלא נוצלו, פיצויי התפטרות וכו'.

ערכו חפיפה מסודרת למי שנבחר להחליף אתכם

לעיתים תהליך העזיבה "נמרח" ומייגע, אבל דרושה בגרות כדי לעזוב יפה. אם טרם עזבתם וכבר מצאו לכם מחליף, הסבירו לו פנים. כתבו לו באופן מסודר את נהלי העבודה, ארגנו בתיקייה מיוחדת את כל המטלות לביצוע, הכירו בינו לבין עמיתים ואל תעלימו ממנו מידע חיוני. אל תשכחו לנקות את השולחן מהדברים שנשארו וסיימו ברוח טובה – מסיבת פרידה ומייל תודה לכולם.

סגירת קצוות בירוקרטים

חשוב להסדיר את כל ענייני העזיבה עם המעסיק. דאג לקבל ממנו טופס 106, מכתבים המעבירים לרשותכם את ביטוח מנהלים או קרן הפנסיה ואת קרן ההשתלמות שלכם וכמובן – פיצויי התפטרות. כמו כן, בדקו אם אתם זכאים לדמי אבטלה או לקורס מקצועי.

 מתכוון להתפטר? אתה חייב להגיש – מכתב התפטרות

איך מסיימים עבודה יפה ואת מי אסור לפטר