חדשות    

ניתן תוקף לתוכנית מתחם אשכול בשדה דב

מעודכן ל-05/2021

התוכנית כוללת 4,844 יחידות דיור, כ-192,000 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה וכ-30 אלף מ"ר שטחי מלונאות

הוועדה לתוכניות מועדפות לדיור ((ותמ"ל) החליטה לתת תוקף לתוכנית מתחם אשכול ברובע שדה דב. המתחם הינו אחד משלושה מתחמים המקודמים לתכנון מפורט על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בתחומי שטחו של נמל התעופה שדה דב שסיים את פעילותו ביולי 2019.

שלוש התוכניות מפרטות את תוכנית המתאר המקומית לשדה דב, שאושרה באוגוסט 2020 על ידי משרד האדריכלים ארי כהן.

התוכנית המפורטת למתחם אשכול, המקודמת על ידי מנעד אדריכלים בהובלת אדריכל יאיר אביגדור, ממשיכה ומיישמת את עקרונות התכנון שנקבעו בתוכנית המתארית, ובראשם חיבור העיר לים ויצירת מרקם עירוני אינטנסיבי ואיכותי. התוכנית כוללת 4,844 יחדות דיור במגוון גדלים וצורות מגורים – מהן 25% יחידות דיור קטנות ומאות יחידות דיור בהישג יד, כ-192 אלף מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה וכ-30 אלף מ"ר שטחי מלונאות.

התוכנית נושקת לקו הירוק של הרכבת הקלה העתיד לעבור לאורך רחוב אבן גבירול. בהסתמך על כך, בתכנית ניתן משקל רב לשימוש בתחבורה ציבורית ובאופניים מבחינת מאפייני הרחובות ותקני החניה, והופחתה התלות של התושבים והמבקרים ברכב הפרטי.

מתחם אשכול מממש את חזונה של תוכנית המתאר העירונית להגברת האיכויות העירוניות בצפון העיר. בהתאם לכך התכנון מבוסס על רשת רחובות עירוניים, יצירת בלוקים עירוניים מעורבי שימושים, בנייה מרקמית הבונה את דופן הרחובות העירוניים, ויצירת מרחב ציבורי איכותי עבור הולכי הרגל ברחוב. עם הקמת הרובע ייווצר הרצף העירוני הנחוץ כל כך לצפון העיר בין השכונות הקיימות, הרובע החדש וחוף הים.

מבחינת המרחב הציבורי, התוכנית יוצרת רשת רחובות עירוניים. לאורך הרחובות הראשיים מתוכננת חזית מסחרית ופעילה וכן קולונדה בקומת הרחוב. בתי הגידול הנרחבים המתוכננים לכל עצי הרחוב מבטיחים את צמיחתן של שדרות עצים שיעניקו צל להולכי הרגל ולרוכבי האופניים. את רשת הרחובות העירוניים משלימה רשת של מעברים ציבוריים בתוך הבלוקים העירוניים, כך שייווצר מגוון של חללים עירוניים ואפשרויות הליכה וחוויה ברובע.

נוסף על כך, המתחם כולל מגוון של שטחים פתוחים, החל בפארק הגדול במרכזו שסביבו מתוכננת מרבית הבניה למגורים, המשך בגנים אינטימיים יותר, בכיכרות עירוניות ובשדרה ירוקה המתחילה ברחוב לוי אשכול וממשיכה עד חוף הים. לאורך שדרה זו מתוכננת שדרת מבני ציבור.

מבחינת הבינוי, תכנון המתחם הוא ייחודי בכך שהוא יוצר מרקם עירוני שלם, המשלב בנייה מרקמית בונת רחוב ובניה מגדלית. הבינוי מבוסס על בלוקים עירוניים המכילים שלושה טיפוסי מבנים: בנייה מרקמית בגובה 8-9 קומות המפנה לרחוב חזית פעילה, בשילוב בנייה גבוהה של מבנים בני 16 קומות ובנייה מגדלית בגובה של עד 41 קומות.

דגש מרכזי בתוכנית מושם על פיתוח בר קיימא: השכונה המוצעת מבוססת על התאמת הבינוי להצללות הצפויות ולמשטר הרוחות, וכוללת פתרונות תשתית מתקדמים כגון מערכת אשפה פניאומטית, מערכת להשבת מים, ייצור אנרגיה מתחדשת, בנייה ירוקה, הקמת מרכז לוגיסטי מקומי ועוד.

מתכננת מחוז תל אביב ברמ"י, גילי טסלר: "התוכנית מהווה חלוץ ונדבך חשוב ביותר ביצירת רובע דב. מרכיבי השכונה כוללים התייחסות לכלל תחומי החיים והעירוניות ומבטיחים את הצלחתה של השכונה. תכנון חדשני הוא מעמודי היסוד של עבודת רשות מקרקעי ישראל והוא מבוצע במסגרת האצת תוכניות המדינה ליצירת מלאי דירות בעיר תל אביב , במחוז ובארץ כולה.

התקדמות בתוכנית שדה דב: תוכנית המתאר לרובע קיבלה תוקף