חדשות    

נקבע תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים

מעודכן ל-07/2020

הוועדה המחוזית ירושלים החליטה כי הקו יחבר בציר מזרח-מערב, בין בית החולים הדסה עין כרם דרך אזור התעסוקה במלחה ועד לאזור תלפיות

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ירושלים, קבעה את תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים. לפי החלטת הוועדה, בראשות עו"ד עמיר שקד, אורכו של התוואי יהיה כ-12 ק"מ והוא ימנה כ-18 תחנות, מהן 11 תחנות משותפות עם קווים אחרים. מדובר בקו היחיד שייסע בציר מזרח-מערב, והוא ישרת מוקדים חשובים בעיר, בהם בית החולים הדסה עין כרם, קניון מלחה ואזור תלפיות. הקו יתחבר בחלקו לקווים שכבר אושרו – הקו האדום בהדסה עין כרם, הקו הכחול בשכונת מלחה והקו הירוק בתלפיות.

הוועדה דנה בכמה חלופות לתוואי הקו שהוצגו בפניה, ולבסוף החליטה כי יש לתת עדיפות לתוואי המעניק שירות טוב יותר לשכונות קריית היובל והקטמונים, לאור תהליכי ההתחדשות העירונית הצפויים בשכונות אלו. זאת לצד שיקולים של שיפור שירות התחבורה הציבורית, שיפור האיכות העירונית של המרחב הציבורי, שיפור איכות הסביבה ועלויות.

לאחר השוואת החלופות בהתאם להצעת מתכננת המחוז, נמצא כי החלופה הטובה ביותר היא החלופה העוברת דרך הרחובות הנרייטה סאלד, טהון, גולומב וקוליץ, דרך אזור התעסוקה במלחה ועד לצומת פת, רחוב יהודה הנשיא, רחוב בן זכאי עד לצומת אורנים.

עוד  קבעה הוועדה כי בשל חשיבות החיבור ומתן השירות לשכונות הסמוכות ישולבו אמצעים משלימים במסמכי התוכנית – בהם דרגנועים, מעליות רוכנות ומעלונים – באופן שיבטיח את ביצועם בד בבד עם ביצוע התוכנית. התוכנית הוגשה על ידי עיריית ירושלים באמצעות צוות אב לתחבורה ונערכה על ידי מן-שנער אדריכלים.

מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי: "החלופה הנבחרת מהווה ביטוי של עקרונות התכנון של הוועדה המחוזית. החלופה תומכת בשכונות הוותיקות בעיר אשר עוברות התחדשות עירונית מואצת. כמו כן, התוואי מאפשר את המשך הפיתוח של ירושלים, תוך חיזוק המגמות של עירוניות, חיבוריות, ערכים סביבתיים והתחדשות עירונית".

מתקדמת הרכבת הקלה נצרת-חיפה: פחות מ-45 דקות למרכזית המפרץ

בקו הסגול והירוק של הרכבת הקלה לא תשולם קרן חניה