חדשות    

נשיא התאחדות הקבלנים – "מחירי הדירות לא יירדו"

ניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים, אמר בכנס התכנון והבנייה של משרד עורכי הדין אגמון, רוזנברג הכהן ושות' בשיתוף מרכז הלכה ומעשה במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בת"א כי מחירי הדירות לא יירדו."מחירי הדירות בישראל לא ירדו, נקודה", אומר בובליל, "כשמדברים על דירה ספציפית ברחובות או בפתח תקווה או בכל מקום אחר, מחירה לא ירד. מי שחושב שמה שהיה בשנות ה-50, שהעלו אנשים על אוטובוסים ושלחו אותם לדימונה ואמרו להם שזה באר שבע – היום אי אפשר לעשות זאת. אנשים יודעים שאם אין בעיר חינוך, תרבות ואזורי תעסוקה, הם לא יגורו שם.  מדברים על גידול טבעי באוכלוסייה של 2% בשנה והגענו היום לשיא של התחלות בנייה. משך הבנייה עלה ב-50% כי אין לקבלנים עובדים ואין מימון. כל עוד לא יטפלו בנושא העובדים ובתנאי המימון נגמור פחות ופחות דירות. בנושא המימון יש החלטה ברורה מאוד של נגיד בנק ישראל לשמור על יציבות הבנקים, כלומר לשמור על הרווחיות כמו שראינו במאזנים האחרונים של הבנקים, לשמור על השכר של מנהלי הבנקים ועובדי הבנקים".

בובליל טוען שעל רקע המימון הגדל ועלויות הבנייה הכבדות, אין דרך להפחית את מחירי הדירות; הוא גם מעריך שהיקף הבנייה במצב הנוכחי יילך ויקטן.  "נגיד בנק ישראל, פרופסור סטנלי פישר דואג לרווחיות של הבנקים. אם נמנה אותו לנגיד של ענף הבנייה והתשתית, אני בטוח שהמצב יהיה טוב יותר", עוקץ בובליל ומוסיף – "מטריד אותי שכולם מסכימים כל הזמן ושגם כולם צודקים.זו בעיה גדולה מאוד – הרשויות צודקות, מוסדות התכנון צודקים, הירוקים צודקים והצעירים עוד יותר צודקים. עשינו בדיקה: רוצים להחיל את תקן הבנייה הירוקה כחובה בכל הארץ. אנחנו מאוד בעד בנייה ירוקה, אבל אם אגיד לכם שזה יעלה את עלויות הבנייה ב-20%, האם הירוקים יצביעו נגד ויבינו את המשמעות לאן אנחנו מרחיקים את היכולת של הזוג הצעיר לרכוש דירה? הרי כולנו יושבים ואף אחד לא עובד כדי להרוויח כסף – לא המתכננים, לא עורכי הדין, לא היזמים ולא הקבלנים, אלא באנו רק מתוך אידיאולוגיה. אז אני אפתיע אתכם, הקבלנים והבונים גם הם רוצים להרוויח. אף אחד מכם לא קם בבוקר, מקדם תוכנית או ניגש לביהמ"ש, בלי שהוא רואה בקצה את שכר טרחתו."זה נחמד שמדברים על מקסימום בנייה, אבל צריך לראות מה עשתה הרגולציה לעלויות הבנייה – 11% נוספים ממכון התקנים בלבד לעלויות הבנייה. צריך להגיד מה חשוב יותר ומה חשוב פחות. אף אחד לא אמר שכל תושבי ישראל צריכים לנהוג במרצדס, יש גם מזדה. בארה"ב רמת הבנייה של דיור בר השגה היא לא רמת הבנייה של הבניינים של טראמפ. כל עוד המתכננים בכל הדרגות לא יבינו שצריך לתת מגוון מוצרים ושלא ניתן להטיל יותר ויותר מטלות על היזמים, אל תצפו שמחירי הדיור יפסיקו לעלות".

בובליל כמובן מדבר מהפוזיציה, אבל זה לא אומר שהוא לא צודק. עלויות הבניה אכן כבדות, ואם הממשלה לא תנקוט בצעדים שיגרמו להורדת מחירי הקרקע (וזה כבר נעשה) אזי יהיה קשה להילחם במחירי הדירות. מעבר לכך, כל עוד פרופסור סטנלי פישר משאיר את הריבית כל כך נמוכה, הביקוש להלוואות לדיור לא ייפחת ובהתאמה הרוכשים הפוטנציאלים ירכשו לבסוף דירות. רוצים ירידה במחירי הדירות? תורידו את הריבית.