זכויות לאוכלוסיות מיוחדות    

סוף למחדל "כפל הקצבאות": קיזוז דמי האבטלה יוקפא עד סוף יוני

אבד הכסף
מעודכן ל-05/2020

בעקבות המהלך יוחזרו למבוטחים הסכומים שקוזזו מקצבאותיהם לאחר שהוצאו לחל"ת בשל משבר הקורונה, ולא יתבצע קיזוז גם בחודש יוני • השר שמולי: "לא הסכמנו להותיר את המוחלשים ביותר מאחור"

בשורה טובה לציבור מקבלי הקצבאות: בהחלטה משותפת של משרדי האוצר והרווחה סוכם אמש על הפסקה זמנית של קיזוז דמי אבטלה מקצבאות המוסד לביטוח הלאומי. המהלך שעלותו לכל התקופה 250 מיליון שקלים בלבד, נועד לסייע לקבוצה של כ-35 אלף מבוטחים מהשכבות החלשות – שלא קיבלו מאז תחילת המשבר את דמי האבטלה שלהם הם זכאים, למרות שהוצאו לחל"ת.

לאחר דיונים מרתוניים עם נציגי אגף התקציבים במשרד האוצר, הודיע שר הרווחה והשירותים החברתיים, איציק שמולי, כי הושגו הסכמות בעניין עצירת קיזוזי דמי האבטלה מקצבאות הבטחת הכנסה, מזונות, זקנה, נכים ושארים.

משמעות הדבר היא שהסכומים שקוזזו מקצבאותיהם של החלשים ביותר בחברה, לאחר שהוצאו לחל"ת בשל משבר הקורונה – יוחזרו, ולא יקוזזו גם בחודש יוני. "מדובר בהחזר של כ-250 מיליון שקל למוחלשים ביותר, שלא הסכמנו להותיר מאחור", הבהיר שמולי. "המהלך יובא לאישור מסגרת תקציב החירום בכנסת, ככל הנראה בשבוע הבא".

תחילת הפרשה בחודש מרץ, אז גילו כ-35 אלף איש, לפי הערכות הביטוח הלאומי, כי למרות שאיבדו את עבודתם בשל משבר הקורונה, הם אינם זכאים לדמי אבטלה, מפני שהם מקבלים קצבה קבועה – דוגמת מזונות, נכות או זקנה. אך למרות דרישת המוסד לביטוח לאומי, עמדת משרד האוצר הייתה כי אין מקור תקציבי לפתרון הנושא, וכי הענקת "כפל קצבאות" עלול להוות תמריץ שלילי ליציאה לעבודה, גם אם מדובר בפתרון זמני.

אלא שככל שהמשבר נמשך ואוכלוסיית מקבלי הקצבאות הלכה ונדחפה אל מתחת לקו העוני, החל הנושא לקבל חשיפה תקשורתית הולכת וגוברת, ששיאה הגיע ביום חמישי שעבר, בעקבות כתבה ששודרה בחדשות 12, ובאמצעותה נחשף לנושא שר האוצר החדש, ישראל כ"ץ.

לאחר השידור הודיע השר כ"ץ כי יפעל לפתרון המחדל ולסיוע לשכבות המוחלשות שנפגעו באופן קשה ממשבר הקורונה, ואכן השר הנחה בסוף השבוע את הגורמים המקצועיים במשרדו לגבש פתרון, ואתמול כאמור אישרה הממשלה את הסיוע לנפגעי "כפל הקצבאות" במסגרת התוכנית לחילוץ המשק ממשבר הקורונה.

לצורך כך, גיבשו משרדי האוצר והרווחה חקיקה סופית בנושא, שתובא לאישור הכנסת בשבוע הבא, לאחר אישור מסגרת תקציב החירום בגובה 14 מיליארד שקל. בהתאם לתוכנית, עם כניסת החוק לתוקף יוחזרו לזכאים רטרואקטיבית הסכומים שקוזזו בחודשים מרץ, אפריל ומאי, וכמו כן, לא יתבצע קיזוז בקצבאות חודש יוני.

3,500 שקל – אלה דמי האבטלה שקיבלו מובטלי הקורונה בממוצע בחודש אפריל

תוכנית הסיוע למשבר הקורונה: דמי אבטלה לעובדים מעל גיל 67 וסיוע ישיר לעצמאים