חדשות    

סוף למלחמת הסחר? התקדמות במו"מ בין ארה"ב לסין ודחיית הפסקת האש

טראמפ הסכים לדחות את הפסקת האש, אך בארצות הברית אומרים שנותרו עוד כמה מכשולים

סין וארה"ב הביעו בסוף השבוע אופטימיות לגבי התקדמות שיחות הסחר בין המדינות. בסוף השבוע חלה פגישה של הנשיא דונלד טראמפ בבית הלבן עם סגן נשיא סין, ליו הי, ואחריה דיווחו כי שתי המדינות שוקלות לקיים פגישת פסגה נשיאותית בסוף חודש מרץ.

לפי אתר CNBC, הנשיא שי ג'ינפינג כתב לטראמפ מכתב ובו קריאה לשתי הכלכלות הגדולות בעולם להכפיל את מאמציהן פשרה בנוגע להטלת המכסים ההדדית בין המדינות. טראמפ ביותר זהירות – "מי יודע?". אבל לכתבים אמר כי כנראה ייפגש עם עמיתו הסיני בחודש הבא. לדבריו, "אני חושב שהשגנו התקדמות רבה, ויש סיכוי טוב מאוד שתושג עסקה". הוא גם אמר שיסכים לדחות את תאריך "הפסקת האש" במלחמת הסחר, שנקבע ל-1 במרץ. עד תאריך זה הסכימו המדינות לא להטיל מכסים הדדיים על סחורות מיובאות, וזאת "אם אראה שהושגה התקדמות משמעותית. אם נצליח, אני רואה אפשרות לבצע הארכה".

ליו אמר שיש אפשרות "סבירה מאוד" לעסקה מצד סין.  אך נציב הסחר האמריקאי, רוברט לייטייזר, שנכח אף הוא בפגישה, אמר שנותרו "כמה מכשולים מאוד גדולים".

במסגרת המשא ומתן, מנוסחים שישה מזכרי הבנות בנושאים מבניים: חיוב להעברת טכנולוגיה וגניבות סייבר, זכויות קניין רוחני, שירותים, מט"ח, חקלאות וחסמים על סחר שאינם קשורים במכסים, כך לפי שניים מהגורמים המקורבים למשא ומתן. בפגישות שנערכו בשבוע שעבר בין גורמים רשמיים מארה"ב ומסין, החליפו הצדדים הצעות נוסח על התחייבויות בנושא.

בעוד נציב הסחר טען שמזכר הבנות משמש חוזה לכל דבר בין מדינות בשל הבדלים משפטיים, טראמפ התנגד ואמר שהוא מעוניין בחוזה לכל דבר.

מקורות שונים אישרו ל-CNBC אבל נציין כי  שני הצדדים רחוקים מיישוב המחלוקות בנוגע להאשמות ארה"ב כי סין מבצעת גניבות בתחום הקניין הרוחני, אך הכלכלה השנייה בגודלה בעולם מחויבת להצעתה לרכוש סחורות אמריקאיות בסך 1.2 טריליון דולר. בנוסף, משרד החקלאות האמריקאי מסר כין סין התחייבה לרכוש עוד 10 מיליון טונה של פולי סויה מארה"ב, ומדובר בצעד המראה על רצון טוב.

ארהב וסין – השווקים מזנקים; מה האנליסטים אומרים?