חדשות    

פישר משאיר את הריבית על 2.5%; הריבית תעלה רק ב-2013

בפעם החמישית ברציפות (חודש חמישי ברציפות) אין שינוי בריבית בנק ישראל – 2.5%.  הריבית נועדה לשמר את יעד האינפלציה – עד 3%, ולגרום לביקושים מצד הציבור על רקע החששות מההאטה באירופה. הבעיה כמובן – ריבית נמוכה היא פיתוי ענק לרוכשי דירות פוטנציאליים לקחת משכנתאות (בריביות טובות) ולרכוש דירות.

עם זאת, בבנק ישראל, הסבירו במקביל להודעת הריבית, כי בכוונתם  להיות כל הזמן על המשמר ובמידת הצורך לשנות את הריבית שלא במועדים הקבועים. בבנק מדגישים כי הריבית במשק תלויה  בהתפתחויות בגורמים המשפיעים על האינפלציה, בצמיחה בשוק המקומי, בכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין. הבסיס להחלטה של בנק ישראל והוועדה המחליטה על הריבית היה כמדי חודש דוח של חטיבת המחקר של בנק ישראל. על פי  הדוח לא היו התפתחויות חריגות בחודש מארס ביחס לתחזיות. התוצר צפוי לצמוח בשנת 2012 ב-3.1%, ובשנה הבאה ב-3.5%. התחזית לשנה הקרובה היא לאינפלציה של 2.6% .6%, ושיעור הריבית הממוצע הצפוי ברבעון הראשון של 2013 הוא 2.5%. הריבית צפויה להתחיל לעלות רק באמצע שנת 2013.

בהחלטת הריבית התייחסו גם לשוק הדיור – "ההתמתנות בחודשים האחרונים של מחירי הדירות מגיעה בעקבות המשך הגידול של מספר התחלות הבנייה. כמו כן, קיימת השפעה בפיגור  של העלאת הריבית בעבר וכן השלכות של  צעדי בנק ישראל בתחום המשכנתאות וצעדי משרד האוצר במיסוי על נדל"ן. צעדים אלה, לצד מאמצי שיווק הקרקעות מצד משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל, צפויים להמשיך ולמתן את עליית מחירי הדיור".