חדשות    

סיגריות אלקטרוניות: האגודה למלחמה בסרטן נגד רשות הבריאות הבריטית

האם סיגריות אלקטרוניות מסוכנות? תלוי את מי שואליםהאגודה למלחמה בסרטן מתחה  ביקורת  נגד חוות הדעת של רשות בריאות הציבור הבריטית – PHE, בשל הדוח שפרסמה ולפיו סיגריות אלקטרוניות מזיקות פחות מסיגריות רגילות בשיעור של 95%. האגודה הצטרפה לארגוני בריאות אחרים הטוענים שרשות הבריאות מתעלמת מראיות מצטברות בנושא.לפי ד"ר דודי ביטון, רופא ורכז הסברה בכיר באגודה למלחמה בסרטן הסביר כי "הטענה לפיה ישנה הפחתת נזק משוללת אחיזה מדעית, מכיוון ש-95% פחות חומרים מזיקים, אינם מעידים על הפחתת נזק באותו שיעור".

עוד כתב: "היינו מהראשונים להזהיר שאין ביסוס מדעי לטענה. כולל בדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות ח"כ אלי אלאלוף בנובמבר 2018, שם אמרנו כי יש להטיל ספק בחוות הדעת של ה-PHE המשמשת כעלה תאנה עבור יצרני הסיגריות האלקטרוניות אשר חוזרים על המסר המטעה".
"כעת ראוי לומר בבירור כי לא ניתן לטעון להפחתת נזק של 95%, או לחשוב שסיגריות אלקטרוניות יכולות להציל מדי שנה את חייהם של 7,600 מעשנים בישראל מתוך 8,000 איש המתים מדי שנה מעישון", הוסיף ביטון. "מדובר בטענה שנועדה לפתות מעשני סיגריות רגילות לעבור לסיגריות אלקטרוניות, במקרים רבים על חשבון גמילה מוחלטת, והחמור מכל להכניס צעירים ונוער למעגל העישון, לטעון שסיגריה אלקטרונית פחות מזיקה מסיגריה רגילה, בשלב זה, שקול לטענה שהתקף לב פחות מזיק מסרטן".
הדוח של רשות בריאות הציבור הבריטית  תומך בטיעון מרכזי של החברות המשווקות את הסיגריות האלקטרוניות. לטענתן, המוצר שלהן פחות מזיק, ולפיהם  "מעבר מעישון לשימוש בסיגריה אלקטרונית מצמצם את הסיכון שבעישון ב-95% וכמעט מבטל את סיכוני העישון הפסיבי".עם זאת, בעולם המצב שונה, למשל ארצות הברית מזהירה בני נוער מפני הסכנות של התמכרות לניקוטין בסיגריה אלקטרונית.  עוד נטען כי סיגריות אלקטרוניות נחשדות כגורמות לפרכוסים בקרב בני נוער על בסיס דיווחים מהשטח ומחקרים מעודכנים גם הצביעו על קשר בין ניקוטין לסרטן שמשפיע לשלילה הן על המעשנים, הן על המעשנים פסיבית והן על עוברים. חלק מהמחקרים הראו כי השימוש מוריד את הסיכוי להיגמל מסיגריות רגילות.
שוק הסיגריות האלקטרוניות בישראל נמצא בצמיחה מהירה, תעשיית הטבק שולטת בשוק הסיגריות האלקטרוניות עם מותגים משלה ובנוסף, חברות בינלאומיות חדשות נכנסו לשוק הישראלי. על פי נתוני משרד הבריאות בשנת 2017 החלה עליה דרמטית, בשנה זו כך על פי הנתונים כ-0.2% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל כבר השתמשה בסיגריות אלקטרוניות, 0.3% בקרב גברים ו-0.1% בקרב נשים. על פי הערכה בכל שנה צומח מספר המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות ב-38%
הופעת הסיגריה האלקטרונית יצרה מחלוקת בקרב קהילת בריאות הציבור. לצד הביקורת יש הטוענים כי סיגריה אלקטרונית רעילה פחות מסיגריה רגילה, ולגבי חלק מהציבור היא אטרקטיבית יותר מתחליפי ניקוטין, ושהשימוש בהן עשוי להוביל להפסקת עישון או להפחתת החשיפה לרעלים, ולכן- להתמכרות להרגל ולהפחתת התמותה והתחלואה כתוצאה מעישון.דוח הוועדה המייעצת ל-FDA  העלה כי מעבר מוחלט לעישון סיגריות אלקטרוניות במקום סיגריות רגילות מפחית את החשיפה של המעשן לחומרים רעילים ומסרטנים שנוכחים בסיגריות רגילות. אך  אין עדיין מחקרים המאפשרים לקבוע אם עישון סיגריות רגילות ואלקטרוניות במקביל משפיע על תחלואה ותמותה בהשוואה למעשנים סיגריות רגילות בלבד.

מה אומר החוק

ומה לגבי ישראל? בישראל הסיגריה האלקטרונית נמכרת ללא רגולציה למרות שמכילה ניקוטין וכל פעולות החקיקה, האכיפה, הצווים וההגבלות החלים על מוצרי טבק, אינן חלות עליה. לאחרונה הודיע דובר משרד הבריאות כי המשרד החליט להחיל על סיגריות אלקטרוניות את המגבלות הקיימות על מוצרי טבק אחרים ובכלל זה מגבלות שיווק ופרסום ומגבלות בשימוש במקומות ציבורים. כמו כן, יתבקשו החברות המשווקות לדווח על הרכב המוצר. אך החוק עדיין לא שונה בהתאם להחלטה ולכן סיגריה אלקטרונית ממשיכה נכון להיום, להיות מוצר ללא פיקוח.הכל על סיגריות אלקטרוניותהאם מניות הקנאביס מעניינות להשקעה? רובן לא, אם כן – השקעה קטנה מהתיק, מסוכן מאוד – בקיצור לא