אישים בפיננסים    חדשות    

סמדר ברבר-צדיק, מנכ"לית הבינלאומי- מהתמזגות עם אוצר החייל ועד מאבקים עם העובדים

סמדר ברבר-צדיק (1963) היא מנכ"לית הבנק הבינלאומי הראשון. בהשכלתה היא רואת חשבון ובעלת תואר שני במנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית. אחת העבודות הראשונות שלה הייתה בתחום הייתה במשרד רואי החשבון סומך-חייקין KPMG. שם התקדמה לתפקידי ניהול בכירים.

בעבודה זו הכירה את צדיק בינו וזה החל להעסיק אותה ישירות בשורת תפקידים  בחברות שבבעלותו, בהם מנכ"לית סהר סהר פיתוח ואחזקות וכיו"ר הנהלת פז חברת נפט. בשנת '93 כבר הייתה מנכ"לית  בינו אחזקות ולאחר מכן  החברה האם פ.י.ב.י אחזקות. דרך חברה זו שולט בינו גם בבנק הבינלאומי, כך שב-2005 מונתה ברבר-צדיק למנכ"לית וראש אגף עסקים בבנק. ב-2006 החלה  לשמש ממלאת מקום למנכ"ל הקודם דוד גרנות. כך הפכה בפועל למנכ"לית הבנק הצעירה ביותר בישראל ולאישה השנייה בתפקיד זה לאחר גליה מאור. אחריה כבר הצטרפו לתפקידים אלו רקפת רוסק-עמינח בלאומי ולילך אשר טופילסקי בדיסקונט. נוסף לבנק בינלאומי, הקבוצה מחזיקה גם בבנק אוצר החייל ובבנק מסד,  המיועד בעיקר לעובדי ההוראה.

לאחר פרישתו של אריק פינטו, מנכ"ל הפועלים, הוצע לה להיות מנכ"לית הבנק. ברבר-צדיק דחתה את ההצעה והשיבה כי אינה מעוניינת לעזוב את תפקידה בבינלאומי. בכך אותתה שלהבדיל משלושת המנכ"לים בבנקים הפועלים, דיסקונט ולאומי, אין בכוונתה לפרוש.

במסגרת כהונתה הובילה מתווה צמיחה והתייעלות בבנק הבינלאומי שתרם גם לשמירה על רמת סיכון מידתית. כתוצאה מכך, מניית הבנק הבינלאומי נסחרת כיום באחד מיחסי ההון הגבוהים במערכת הבנקאית. עם זאת, תקופת כהונתה עד כה התאפיינה גם בעימותים עם ועד העובדים, זאת לעומת הסכמים עם העובדים שהושגו בלאומי ובדיסקונט. הסכם פרישה הושג עם 180 עובדים, אך זה מצוי כיום לפני החלטת בית המשפט.

בתקופת כהונתה חברת הדירוג מידרוג העלתה את דירוג הבנק מ-מ-aa3 ל-aa2  בנימוק: "כיוון ההתפתחות של הערכת האיתנות הפיננסית הפנימית שונה מחיובי ליציב", כשהם מסבירים זאת ב"צפי להמשך שיפור בטווח התחזית לאור המשך יישום מהלכי התייעלות והרחבת בסיס ההכנסות".

המיזוג עם אוצר החייל: בתקופת כהונתה של ברבר-צדיק מוזגו שני הבנקים בשליטת פ.י.ב.י  על כך אמרה ברבר צדיק: "הרבעון הראשון של 2019 הושפע ממיזוג אוצר החייל, שהתחיל בראשית השנה והביא לשינוי מבני משמעותי. תהליך זה, בשילוב מהלכים נוספים, הכוללים תוכניות פרישה מוקדמת, יבואו לידי ביטוי ברבעונים הבאים בתרומה ליעילות הקבוצה".

כאל: להבדיל משני הבנקים הגדולים שאולצו להיפרד מחברות כרטיסי האשראי שלהם, הבנק הבינלאומי (20%) ודיסקונט נשארו הבעלים של חברת האשראי כאל. על כך אמרה בראיון לגלובס: "הרעיון העיקרי של ועדת שטרום היה לחולל תחרות במשק, וכדי לחולל תחרות במשק, המקום הנכון ביותר לעשות זאת הוא בחיזוק הבנקים הבינוניים. לבנקים הבינוניים בגודלם יש שאיפה וגם את התשתית לצמוח. אנחנו בנקים מחוללי תחרות. העובדה שנתנו לנו להישאר עם כאל תשפר את האיתנות הפיננסית ותסייע לכושר התחרות שלנו".

ב-2008 נבחרה על ידי פורבס לאחת מ-20 הנשים החזקות בישראל בעקבות תהליכי התייעלות שעשתה בשנה זו וצמצום מספר העובדים שהובילו לזינוק של כ-30% ברווח הנקי – 678 מיליון שקל. הנתון הזה התאפשר, בין היתר, בזכות עלייה של כ-130 מיליון שקל בהכנסות הריבית וכן קיטון בהוצאות השכר ובהוצאות תפעוליות של כ-80 מיליון שקל. כמו כן רכשה את  האחזקות בחבר (20%) ב-340 מיליון שקל.

 

סמדר ברבר-צדיק, מנכ"לית הבינלאומי "ירידה של 20% במחירי הדירות לא תשפיע על ביטחונות הבנקים"; נו באמת!

רווח נקי בבנק הבינלאומי: 734 מיליון שקל