מדריכי צרכנות    

ספאמים והטרדות טלפוניות מעסקים ופוליטיקאים – מה אפשר לעשות

קרדיט: pixabay

 

מעודכן ל-07/2019

קיבלתם שיחה מקבר רחל, חברות השקעות נדל"ן לא מפסיקות להתקשר? פוליטיקאים מתקשרים שתצביעו להם? או עסקים שביקשתם מהם במפורש למחוק את המספר שלכם ממשיכים להתקשר? יש מה לעשות.

קודם כול דעו שהחוק איתכם או בניסוחו המיושן בסעיף לחוק התקשורת:

"המשתמש במיתקן בזק באופן שיש בו כדי לפגוע, להפחיד, להטריד, ליצור חרדה או להרגיז שלא כדין, דינו – מאסר שלוש שנים"

כלומר, אדם המשתמש בטלפון – וכיום זה כבר לא צריך להיות של בזק  – כדי להטריד צפוי למאסר שלוש שנים. החוק גם קובע שלמוטרד יגיעו פיצויי נזיקין אם יוכח שאכן הייתה הטרדה אך הדבר תלוי גם בהיקפה. אבל האם זה רלוונטי גם לחברות?

על פי הפסיקה הטרדה יכולה להתגלם או בתוכן  המסר או בתדירותה. לפעמים בית המשפט נותן יותר דגש לתוכן המטריד ולפעמים לתדירות.  במסר שיווקי הדגש הוא על התדירות ועל ההסכמה. כך במקרה של חברות המתקשרות פעם אחר פעם ובשעות לא נוחות ומפרות את שלוות הצרכן ולכן עוברות על עבירת ההטרדה, על אחת כמה וכמה אם  זה ביקש להפסיק את השיחות

האם מגיע לצרכן פיצוי?

אם אכן התובע מצליח להוכיח שהייתה הטרדה ייקבעו לו פיצויים  בהתאם לנזק שנגרם לתובע, להיקף ההטרדה והתנהגות החברה לאחר שהובהר לה שהנמען לא מעוניין בעוד שיחות. בכל מקרה, רצוי לתעד בכתב  או בהקלטה את פנייתכם לחברה, כולל זיהוי שמכם ומספרכם עם הדרישה למחוק את המספר.

חוק הספאם

חוק נוסף הרלוונטי לפניות מעסקים הוא חוק הספאם שנחקק רק ב-2008. החוק אוסר משלוח פעילות מסחרית במייל, בפקס, במסרונים, בטלפונים באמצעות מערכות חיוג אוטומטי ועוד ללא הסכמת הנמען.

עם זאת, אם נתתם את הסכמתכם מראש  דרך רכישת מוצר או שירות והמפרסם הודיע לכם שפרטיכם ישמשו למידע מסחרי, הודעה כזו אינו כלולה בחוק הספאם.

האם תעמולת בחירות נחשבת ספאם ומה אפשר לעשות?

כיוון שהחוק מתייחס רק לתוכן מסחרי החריגו את עצמם הח"כים מהחוק, כך שהם יכולים לשלוח לכם את ההודעות המנג'סות להצביע להם. עם זאת, זה לא סוף הסיפור ואתם יכולים לחסום את המספרים או  לבקש מחברות הסלולר שלא לקבל מסרונים ושיחות מהמספר המדובר.

האם החוק חל על ניוזלטרים וטלמרקטינג?

כיוון שהחוק לא רצה לפגוע בעסקים קטנים, הוא לא כלל את שני אלה בחוק אלא רק מערכות אוטמומטיות לשליחת טלפונים שעלותם גבוהה יותר. עם זאת, אתם רשאים בכל עת לבקש שיסירו אתכם מרשימת הניוזלטר או מרשימת המספרים בטלמרקטינג, ואם הדבר לא נעשה, ייתכן שהמפרסם עובר על חוק ההטרדה.

מה עושים למי ששולח ספאם?

משלוח הודעת ספאם ללא הסכמתו של הנמען או לאחר שקיבל השולח הודעת סירוב מהווה עבירה פלילית  ודינה קנס עד 200 אלף שקל. מקבל ההודעה יכול להגיש תביעה ללא הוכחת נזק שאינה עולה על אלף שקל. אפשרויות נוספות הן תביעה ייצוגית או תביעת נזיקין בהתאם לגובה הנזק.

איך לא לקבל הודעות ספאם?

בכל מקרה שימו לב  שכשאתם נרשמים לשירות או למוצר, שלא נתתם את הסכמתכם  לשליחת חומר פרסומים. אם בכל זאת שלחתם אתם רשאים בכל עת לסרב להמשיך לקבל את ההודעות. תעדו את דואר הזבל או הודעות הזבל בכל צורה המתאימה לפלפטורה, בהקלטה בשיחות, בצילומי מסך באמצעות מסרונים ואפליקציות או במייל. כך יהיה לכם קל יותר להוכיח את התביעה.

איך לפנות מרחב אחסון בג'מייל

העוקץ הניגרי – מה זה, איך הוא השתכלל ואיך להתגונן

";לפרק את חברות האינטנרט";